Dit is vandaag te lezen op de website van
www.destandaard.beStormloop verwacht op iPad Dit weekend zouden er tot een kwart miljoen iPads, een toestel dat ergens tussen een smartphone en een laptop zit, over de toonbank gaan. Een evenaring van het eerste verkoopweekend van de iPhone.
Hoewel de Amerikanen al sinds maart een iPad konden bestellen, wordt hun nieuwste speeltje pas vanaf vandaag geleverd of klaargelegd in een Apple Store. Althans de versie met WiFi, want de 3G-uitvoering is pas voor eind april. Hoeveel mensen een bestelling plaatsten, verklapt Apple niet. Maar naar schatting ligt het aantal voorbestellingen ergens tussen de 120.000 en 250.000 stuks. Er worden lange rijen voor de winkels verwacht. Wie pas vorige zaterdag zijn iPad bestelde, zal geduld moeten oefenen tot 12april, een bewijs dat de verkoop nóg beter loopt dan Apple zelf voorspelde. Analist Gene Munster van Piper Jaffray gelooft zelfs dat Apple dit jaar meer dan 2,7 miljoen iPads verkoopt.
Waarom zoveel mensen overstag gaan voor de iPad zonder het toestel zelf ooit in handen te hebben gehad, blijft een raadsel. Voor een deel speelt de hype rond Apple absoluut een rol. De kritiek dat niemand zit te wachten op de iPad, blijkt niet te kloppen. De compacte A4-vorm, gecombineerd met muziek-, video-, internet- en e-bookfuncties, verleidt blijkbaar wel.
De eerste recensies die opduiken, zijn nagenoeg allemaal positief. Ergens mag dat niet verbazen, want Apple gaf de exclusiviteit aan Walt Mossberg van de Wall Street Journal en David Pogue van The New York Times. Niet toevallig twee journalisten die bekendstaan als onvoorwaardelijke Apple-fans. Maar ook het veel neutralere PCMagazine US geeft de iPad een hoge score. De kritiek die er is, richt zich op het ontbreken van Flash-ondersteuning (waardoor sommige sites slecht werken) en het hoger dan verwachte gewicht. Eén recensent merkt nog op dat het scherm van de iPad nogal krasgevoelig is.
Eind april —sommige bronnen spreken van 24april— komt de iPad uit in een aantal van onze buurlanden. België zou niet in die eerste golf zitten. Wanneer ons land aan de beurt komt, is voorlopig koffiedik kijken. Ook over de prijs is nog niets bekend. Een release voor de zomer en een startprijs ergens tussen de 500 en 600 euro lijkt realistisch.
In de Verenigde Staten maakt de iPad intussen heel wat los bij uitgevers. Onder andere het maandblad Wired heeft een demonstratie van hoe een tijdschrift op een iPad er zou uitzien. Het resultaat is fascinerend en toont een magazine verrijkt met bewegende beelden, interactieve elementen en filmpjes. In België kijken kranten- en magazineuitgevers voorlopig nog de kat uit de boom (DS 2april). ‘We wachten totdat we de iPad in handen krijgen', zegt business unit manager Jeroen Overstijns van Sanoma Magazines, ‘maar we steken niet onder stoelen of banken dat we nieuwsgierig zijn.'
Overstijns gelooft in elk geval dat er voldoende tijd is om het succes van de iPad te evalueren: ‘Op korte termijn heeft de iPad vooral pr-waarde. Uiteindelijk geloven we dat het toestel een mobiel marktaandeel van 10 tot 12procent zal halen. Niets wijst er op dat volgend jaar 50procent van de Vlamingen met een iPad zal rondlopen.'