Ik bedoelde niet de hoofdchip.
Ik ook niet, ik gaf dit slechts als voorbeeld. Ik ken de apparaten ook behoorlijk goed van binnen, en weet dat veel van de componenten die laptop fabrikanten gebruiken gewoon ingekocht worden bij een paar fabrikanten. In tegenstelling tot de meeste anderen ontwikkelt Apple aanvullend daarop echter wel het een en ander zelf, of in samenwerking, variërend van chip en grafische kaart tot touchscreen en behuizing.
Bewust schaarste creëren is inderdaad een bekende marketing truc. Het uitstellen van de verkoop van de iPad in Europa is echter beslist geen marketing truc. Het niet wereldwijd kunnen lanceren van dit apparaat is alleen maar lastig voor Apple, want het geeft de concurrentie meer tijd tot het nemen van maatregelen. Ze kunnen er gewoon niet snel genoeg voldoende produceren, dit los nog even van de of de vraag te hoog of te laag is.
Wat in ieder geval grappig is is dat het online-marktaandeel in deze eerste week net zo hoog is als dat van de Blackberry & de Android. Er wordt dus flink mee gespeeld, hetgeen betekend dat het leuk is om er flink mee te spelen!