Hmmm... antwoorden blinken wat mij betreft niet echt uit. iTunes werkt prima maar anders dan bv winamp. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid iTunes om ruim 100 GB aan muziek te beheren en luisteren. Maar terug naar de vraag...
Tussen de Classic (inderdaad voorheen iPod Photo en iPod video) en de iPod Touch is een wereld van verschil. Eigenlijk zijn het twee totaal verschillende apparaten. De Classic is - grofweg - eigenlijk alleen handig om muziek met te luisteren, is puur een muziekspeler met mogelijkheid om foto's en video te bekijken. De enige goede reden om een Classic te nemen, mijns inziens, is als je écht veel muziek altijd bij je wil hebben#. Dus meer dan de 32GB of 64GB die op een Touch kan. Op goede kwaliteit is één album ongeveer 100MB dus 32GB is 320 platen (of 100 films van 320MB).
De iPod Touch is als een mini computer of smart phone. Sterker nog: die is hetzelfde als een iPhone maar dan zonder de belfunctie en GPS maar met een veel betere batterijduur. Dus naast muziek afspelen, films kijken en photo bekijken, kan je internetten, mailen, weer bekijken of spelletjes spelen. Via de app store zijn er talloze betaalde en gratis programma's te krijgen. (Voor alle internet functies heb je wel wifi nodig.)
Ik heb een Classic gehad omdat ik dacht dat ik áltijd ál mijn muziek bij me wou hebben maar ik gebruikte mijn Touch vaker vanwege al die extra functionaliteit. De Touch beviel zo goed dat ik een iPhone heb gekocht (=Touch+telefoon) en de Classic en Touch verkocht heb.
Ik hoop dat dit helpt.
# Een andere reden zou kunnen zijn dat je audiofiel bent. De Classic schijnt uitmuntend te zijn qua geluidskwaliteit, ook in vergelijking met andere merken. Maar dan ben je niet meer MP3s aan het gebruiken en wil je ook koptelefoons die duurder zijn dan een Classic

Hier is een technische geluidsvergelijking:
http://reviews.cnet.com/8301-12519_7-9968448-49.html