Na een dagje Schiermonnikoog viel het mij op dat op alle foto's de horizon een paar graden schreef stond. De zee liep aan de rechter kant steeds leeg.
Eerst twijfelde ik aan mijzelf en dacht dat ik, na vijf jaar geen reflex meer in mijn handen gehad te hebben, de camera niet meer recht kon houden. Maar ook in de dagen erna lukte het mij niet om de horizon recht op de foto te zetten.
Om zekerheid te krijgen heb ik mijn K10D op een statief gezet en een onderwerp gezocht met veel horizontale lijnen. Mijn testobject was een paneeldeur met veel horizontale latten. Ik zorgde ervoor dat deze horizontale lijnen exact evenwijdig liepen met de boven en onderzijde van de zoeker. En wat ik al dacht klopte; toen ik deze foto's op mijn computer beoordeelde stonden alle latten van de deur schreef op de foto. Nu wist ik het zeker dat er iets mis was met de uitlijning van mijn zoeker, prisma en of sensor.
Ik was echter wel blij dat ik de kunst van het recht houden van mijn camera toch nog niet verleerd was Â

Â
Nadat de Pentax drie weken bij De Beukelaer had gelogeerd kwam hij weer als herboren terug en kan ik weer lekker 'recht' fotograferen. Alleen was het tellertje wel met een kleine 5000 opnames opgehoogd. Â