Auteur Topic: Hallo :)  (gelezen 2462 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hallo :)
« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2007, 08:04:35 »
Suggestie: met link naar dit topic doorgaan in desbetreffende forum onderdeel.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 2 november 2007, 08:04:35 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 1 november 2007, 20:33:12 »
Ja, voor zover ik weet zou de externe flitser af moeten gaan als hij op manual staat.
Heb even de voetjes van mijn oude Philips en nieuwe 360 op een foto gezet. Link 360 recht Philips 31CTC. Het is geen opname om op foto's te zetten, heb ff gauw mijn Canon gepakt.
Op die oude Philips zit maar 1 pinnetje, op de nieuwe 360 zitten er meer, is een dedicated aansluiting. De camera praat via al die pinnetjes met de flitser. Elk merk gebruikt die pinnetjes op zijn eigene manier daarom kan je niet zomaar een Nikon flitser op een Pentax zetten en omgekeerd. Ik kan me trouwens niet herinneren dat Philips ooit dedicated flitsers heeft gemaakt. Volgens die site zijn er ook veilige Philips flitsers (P36CTL en P36TLS) dus check je type flitser even.

« Laatst bewerkt op: 1 november 2007, 20:34:22 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Lise

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2007, 15:24:49 »
Oei, die triggerspanning heb ik niet op gelet :P. Ik had bij het proberen ook de flitser op Manual. Het probleem is dan dat ie niet weet wanneer hij moet flitsen. Als je de instellingen op Manual hebt zonder externe flitser, flitst hij zodra je de ingebouwde flitser uitklapt. Is het de bedoeling (bij een normale compatible flitser) dat als hij op Manual staat, en er is een externe flitser verbonden, dat hij dan gewoon flitst?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 1 november 2007, 10:54:38 »
Hi Lise,
om een oude flitser aan de praat te krijgen moet je de camara op MANUAL FLASH zetten. Op mijn K10 zet ik dan de programma knop op X. Ik zag in de K100 handleiding dat je die stand niet hebt. Wel kan je via de Fn knop achterop de flits stand  zetten op Manual, zie blz 54.
Als die Philips flitser van na 1990 is kan je hem denk ik zonder problemen gebruiken. Als die ouder is moet je de trigger spanning checken, moet onder de 30V blijven hoewel ik ergens eens gelezen heb dat Pentaxen geen krimp geven tot 100V.
Op deze site kan je van een hoop flitsers de trigger spanng terug vinden.
 http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Zet ook even het exacte type van die Philips flitser hier even neer, mischien is er iemand die dat type heeft. Ik heb zelf ook nog zo'n hele oude Philips, maar die geeft teveel spanning af dus daar waag ik mijn K10 niet aan.
Hier staat de info over mijn testen:
http://pentaxforum.nl/.//YaBB.pl?num=1185358214

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Rob

• Senior Member
  • **
  • just beginning is the path to the end
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2007, 21:13:21 »
Jammer is inderdaad veel werk. Ik gebruik de 400 afz en de k10 herkent deze zelf en flitst en synchroniseert dan dus ook zelf.
Ik hoef gelukkig niets in te stellen en daarom ook niet opnieuw te kopen.

Kijk inderdaad even in de andere topics en ik denk dat je het inderdaad geld gaat kosten uiteraard hoe krachtiger de flitser hoe meer geld het je kost.

Succes met zoeken en sparen ;)

Lise

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:31:50 »
Helaas :). Ik heb het geprobeerd. Mijn vader heeft een oud-Philipsding. Veel weet ik er niet van. Je moet je diafragmawaarde en iso-waarden etc instellen op de flitser zelf en dan berekent hij de flitssterkte. Echter, hij flitst niet. In de Auto-modus flitst de flitser gewoon mee, maar in alle andere modi (P, M, AV) flitst hij niet. IOm in M, AV en P modus de ingebouwde flitser te laten flitsen klap ik hem gewoon open, maar ik begrijp niet hoe ik de camera kan laten weten dat hij moet flitsen met de flitser die verbonden is via het flitsschoentje.

Omdat de flitser alleen zelf kan berekenen hoe hard hij moet flitsen, moet je de instellingen op de camera en op de flitser wel overeen laten komen. In de Auto-stand fluctueren onder andere de diafragmainstelling waardoor je eigenlijk nooit goed zit qua flitssterkte dus is de Autostand geen optie. Verder is de flitser wel een superdegelijk ding, maar hij op niet-Auto-stand flitst hij dus niet.

Offline Rob

• Senior Member
  • **
  • just beginning is the path to the end
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2007, 18:38:19 »
Welkom Lise,

Ik gebruik mijn oude pentax flitser nog, kan je die ook niet van je vader lenen? :)

Lise

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:07:07 »
Wytze, fijn te horen dat ie bevalt. Kan je ook vergelijken met andere flitsers? Wat vindt je er zo super aan?

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2007, 21:52:17 »
Beste Lise,

Welkom op dit forum!! Idd, de Af540 kost een poep centen, maar.... dan heb je ook wat! Een fantastische flitser!! Hij daalt al wat lichtjes in prijs, dus houdt deze daling in de gaten!

Wytze

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2007, 20:10:05 »
Hoi Lise,
welkom op dit snel groeiende forum.
Veel plezier.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2007, 11:19:27 »
Beste Lise, welkom op ons forum!
Nou, en je wordt meteen op je wenken bedient w.b. je zoektocht naar een externe flitser voor je Pentax...
Goed flitsen is al niet makkelijk, en gezien de verschillen tussen de flitsers, prijzen en (on)mogelijkheden leek het mij handig hiervoor een speciaal board voor aan te maken. Zie Accessoires/Flitsers!  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2007, 10:18:08 »
Hoi Lise,
Welkom hier. Zelf moet ik ook nog aan de flitserij. Vond de investering van K10D met 2 objectieven
in eerste instantie genoeg om mee te beginnen. Echt heel erg gemist zoals jij heb ik een 'echte' nog niet. Probeer er bij voorkeur zonder te flitsen uit te komen, maar dat lukt niet altijd.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

lreyns

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2007, 22:22:14 »
Welkom op ons forum Lise,

Laat snel wat werk van je zien..

Groeten, Lucien

Lise

• Gast
Hallo :)
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2007, 21:35:18 »
Ik heb zolang gesurfd naar Pentax-dingen dat ik het zwaar ongelooflijk vind dat ik dit forum zo verschrikkelijk over het hoofd heb gezien. Maar nu ben ik er en het ziet er leuk uit! Sinds juni dit jaar heb ik een K100D. Daarnaast heb ik een Sigma 17-70 waar ik erg blij mee ben. Verder heb ik een Pentax-F 70-210 van mijn vader "geleend" (voor lange termijn zeg maar ;)).

Nadat ik een poos terug bij een feest (heel-veel-jarig-huwelijk) was en mijn camera bij me had en merkte dat ik totaal niet uit de voeten kon met de ingebouwde flitser, overweeg ik heel sterk om eens een fatsoenlijke aan te schaffen. De 540AF kost nogal wat geld, maar schijnt het wel waard te zijn. Ik ga hier een beetje rond kijken naar advies op dit vlak!