Auteur Topic: Sony Alpha 900 is een feit  (gelezen 4252 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2008, 20:12:35 »
Citaat
Doen het wel ? Wat bedoel je ? De oude pentax FA's doen het  ook. Maar ze halen gewoon niet meer alles uit de camera. Lenzen worden de beperkende factor ! Dat is overigens een zegen voor de fotografen die aan 15 Mp zat hebben, en liever meer dynamiek, betere kleurweergave en minder ruis willen.

Ik las vorgie maand in een amerikaans blad over optische materialen dat nieuwe ontwikkelingen de kwaliteit van de lenzen sterk zal gaan verbeteren. Maar danpraten  we over een periode van 10 jaar voordat het op de markt is.


Ik bedoelde of de oudere Nikon of Canon lenzen wel een hogere resolutie aankunnen (dan 14 mp).

Edit:
Wellicht is het artikel van nov 15 2008 door Miserere op dit blogspot interessant. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van een dergelijke test (vgl tussen K20D met DA lenzen en een K20D en FA lenzen)


greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 16 november 2008, 18:51:13 door EviZ »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2008, 20:12:35 »

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2008, 09:53:39 »
Ik zou het in ieder geval wenselijk vinden dat de lens de limiterende factor is in resolutie, en niet de (bayer) sensor.
En zolang ze nog anti aliasing filters gebruiken voor de sensor, is de lens nog niet de zwakste schakel.

George

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2008, 17:58:26 »
Glasbak, als je de zin letterlijk neemt hebt je gelijk. Als je nu tot 16 MP APS-C kan gaan met je lenzen, dan is 24 MP of FF ook mogelijk (op dezelfde pixeldichtheid).
Hij zegt echter dat veel lenzen de 14 MP resolutie nauwelijks halen. 16 Mp is momenteel het maximum maar niet voor elke lens. Het is overgens niet zo dat deze resolutie problemen veroorzaken omdat het glas het niet trekt.
Momenteel zet de Sony A900 met 24 MP de toon (iets van 11 MP op APS-C). Als je op FF nivo wilt blijven meedoen in de pixel race dan ga je er dus overheen, waardoor je gaat onderpresteren met je lenzen tov de nieuwe sensors.


Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2008, 16:16:41 »
Ik ben geen echte expert, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat als Pentax met bijv een 24 MP FF uitkomt dat dan zelfs de FA* of FA ltd lenzen daar niet goed genoeg voor zouden zijn.
Ik kan me eigenlijk ook niet herinneren dat Nikon met het uitkomen van hun FF body opeens een hele nieuwe serie objectieven hebben uitgebracht.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 14 november 2008, 16:17:03 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2008, 13:43:06 »
Citaat
De algemene conclusie is dat het van uit een FF gedachte aanschaffen van tweedehands FA lenzen in ieder geval zinloos is, omdat de eerste FF ongetwijfeld met een resolutie zal komen die boven de 16 MP ligt. Het bewijs is het hoofdonderwerp in dit topic : 24 MP.

Tja, een onzorgvuldig vergelijk van megapixels.
Als de FA objectieven (de goede, niet de kitzooms) nog prima een 15Mpixel APS-C kunnen bevregdigen, zal dat dus ook bij een 24Mpixel FF het geval zijn, daar die een met een 12Mpixel APS-C vergelijkmare resolutie heeft.
En ja, ik weet dat optiek richting randen en hoeken minder presteren.

George

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2008, 12:28:47 »
Doen het wel ? Wat bedoel je ? De oude pentax FA's doen het  ook. Maar ze halen gewoon niet meer alles uit de camera. Lenzen worden de beperkende factor ! Dat is overigens een zegen voor de fotografen die aan 15 Mp zat hebben, en liever meer dynamiek, betere kleurweergave en minder ruis willen.

Ik las vorgie maand in een amerikaans blad over optische materialen dat nieuwe ontwikkelingen de kwaliteit van de lenzen sterk zal gaan verbeteren. Maar danpraten  we over een periode van 10 jaar voordat het op de markt is.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2008, 10:04:46 »
Citaat

[...] de huidige FA objektieven in de meeste gevallen geschikt zijn voor FF, maar ook dat ze aan hun maximum zitten qua resolutie met de huidige 14 Mp Cmos sensors. Om die reden heeft Pentax de DA reeks ontwikkeld. Maar deze zijn in ieder geval niet FF geschikt. (de 14 MP was ook der eden voor een nieuwe 18-55, want dat kon de oude niet aan). De DA reeks heeft kennelijk een limiet die volgens hem ergens bij 16 MP ligt:
"Ich persönlich gehe davon aus, dass eine Auflösung von 14, 15 oder 16 MP im Moment das Limit sind."
[...]
De algemene conclusie is dat het van uit een FF gedachte aanschaffen van tweedehands FA lenzen in ieder geval zinloos is, omdat de eerste FF ongetwijfeld met een resolutie zal komen die boven de 16 MP ligt. Het bewijs is het hoofdonderwerp in dit topic : 24 MP.

mmmmm, iemand enig idee hoe dat bij de andere merken zit? Wat ik zo links en rechts begrepen heb, doen de oude ("analoge") lenzen van canon en nikon het wel op de ff camera's?

greetz,
Erik

Serpiente

  • Gast
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2008, 00:08:18 »
Citaat
Een zeer bekend persoon van Pentax duitsland, herr Baus, geeft overduidelijk aan dat de huidige FA objektieven in de meeste gevallen geschikt zijn voor FF, maar ook dat ze aan hun maximum zitten qua resolutie met de huidige 14 Mp Cmos sensors. Om die reden heeft Pentax de DA reeks ontwikkeld. Maar deze zijn in ieder geval niet FF geschikt. (de 14 MP was ook der eden voor een nieuwe 18-55, want dat kon de oude niet aan). De DA reeks heeft kennelijk een limiet die volgens hem ergens bij 16 MP ligt:
"Ich persönlich gehe davon aus, dass eine Auflösung von 14, 15 oder 16 MP im Moment das Limit sind."

Hij gaat ook nog even in op het geruchtvan de Aps-H size sensor voor de K30d.
"Ob eine Sensorgröße "APS-H" möglich ist, weiß ich nicht, von daher ist eine K30D mit einem solchen Sensor reine Spekulation."

En dat voor iemand die aardig op de hoogte is van de gang van zaken bij Pentax in Duitsland (en volgens mij loopt alles voor Pentax in Europa via Duitsland...)

De algemene conclusie is dat het van uit een FF gedachte aanschaffen van tweedehands FA lenzen in ieder geval zinloos is, omdat de eerste FF ongetwijfeld met een resolutie zal komen die boven de 16 MP ligt. Het bewijs is het hoofdonderwerp in dit topic : 24 MP.
Vandaar dat er Limited op die lenzen staat  :D ;) :P

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2008, 20:52:41 »
Een zeer bekend persoon van Pentax duitsland, herr Baus, geeft overduidelijk aan dat de huidige FA objektieven in de meeste gevallen geschikt zijn voor FF, maar ook dat ze aan hun maximum zitten qua resolutie met de huidige 14 Mp Cmos sensors. Om die reden heeft Pentax de DA reeks ontwikkeld. Maar deze zijn in ieder geval niet FF geschikt. (de 14 MP was ook der eden voor een nieuwe 18-55, want dat kon de oude niet aan). De DA reeks heeft kennelijk een limiet die volgens hem ergens bij 16 MP ligt:
"Ich persönlich gehe davon aus, dass eine Auflösung von 14, 15 oder 16 MP im Moment das Limit sind."

Hij gaat ook nog even in op het geruchtvan de Aps-H size sensor voor de K30d.
"Ob eine Sensorgröße "APS-H" möglich ist, weiß ich nicht, von daher ist eine K30D mit einem solchen Sensor reine Spekulation."

En dat voor iemand die aardig op de hoogte is van de gang van zaken bij Pentax in Duitsland (en volgens mij loopt alles voor Pentax in Europa via Duitsland...)

De algemene conclusie is dat het van uit een FF gedachte aanschaffen van tweedehands FA lenzen in ieder geval zinloos is, omdat de eerste FF ongetwijfeld met een resolutie zal komen die boven de 16 MP ligt. Het bewijs is het hoofdonderwerp in dit topic : 24 MP.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2008, 15:21:03 »
En dat is dan weer perfect bij een grote organisatie als Sony. Niets jaren lange geruchten. Strakke planning en gewoon presenteren en hopla in de verkoop. De nu beshikbare objectieven zijn nog beperkt maar dit zal ook snel genoeg veranderen. De ff objectieven die er zijn zijn wel juweeltjes (net als de prijzen denk ik).

Dat is iets waar we bij Pentax slechts van dromen. De financiele daadkracht om dit te kunnen doen is toch wel erg belangrijk en ik maak me hierover bij Pentax wel zorgen.

De geruchten over ruis moeten we wel met een korreltje zout neme want het vergelijkings materiaal is natuurlijk wel een Nikon D3 of Canon 5D mark II.

Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 18 september 2008, 15:21:40 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Carel

  • Gast
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2008, 00:26:53 »
Het gekke daarbij is, dat "full frame" digitaal niets meer is dan "KLEINBEELD" analoog, toch? Maar ja, ook kleinbeeld werd pas rond 1970 voor grote groepen betaalbaar! MIJN portemonnee wacht rustig af! Zitten we nou dan uit te zien naar iets dat we dus al lang hadden??

ToXiQ

  • Gast
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2008, 00:08:14 »
Citaat
Nou nog een "full frame" geldpersje zeker?


Ik denk nog 4 jaar wachten voordat FF op betaalbare prijzen komen te zitten. Niet vergeten dat dit een PRO body is en die zijn van alle merken erg hoog in prijs. Als Pentax er 1 gaat aankondigen zal de prijs er niet erg veel vanaf gaan zitten.

Hij lijkt mooi wat specs betreft maar de eerste geruchten gaan al de ronda als zou het een ruisbak zijn. De nieuwe lenzen van Zeiss lijken ook erg mooi van Sony :-), maar zijn ook geen budget lenzen.

Carel

  • Gast
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2008, 18:03:33 »
Nou nog een "full frame" geldpersje zeker?

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2008, 16:40:45 »
Je kan gewoon op de nederlandse Sony site terecht:
Sony a900 en
Sony a900 specs
Hij is nu kennelijk world wide aangekondigd. Heb even door de specs gekeken en zover ik zie heeft de a900 GEEN ingebouwde flitser meer.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 9 september 2008, 16:55:24 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Sony Alpha 900 is een feit
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2008, 16:00:57 »
Inmiddels is Sony's FF camera een feit:

http://www.dpreview.com/news/0809/08090902sonyalpha900.asp
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX