Auteur Topic: HELP: window xp in de war  (gelezen 6224 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:HELP: window xp in de war
« Reactie #47 Gepost op: 27 december 2010, 12:57:14 »
Toch een nieuwe p-ATA schijf gekocht. En ik had nog Windows 7 liggen en gelijk maar geïnstalleerd. Werkt prima, zij het dat mijn systeem (mn mijn processor) het ternauwernood aankan. Processorgebruik ligt regelmatig tussen de 90-100%.

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #47 Gepost op: 27 december 2010, 12:57:14 »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #46 Gepost op: 23 december 2010, 20:04:31 »
[...] Ik wil je niet ongerust maken  8) en waarschijnlijk weet je het wel, maar als je een backup maakt op andere partities van de schijf  zou ik daar niet teveel op vertrouwen.
Als een schijf eenmaal bad sectors gaat vertonen kan het soms heel snel slechter worden. En bad sectors trekken zich niets van partities aan. [...]

Het is wachten op nog meer problemen, als je back-ups op dezelfde SCHIJF zet, ongeacht welke partitie.
Alleen een andere schijf biedt meer zekerheid. [...]

Bedankt voor het meedenken. Ik heb het wass niet duidelijk opgeschreven, maar ik heb een back-up gemaakt van de data die op de ándere partities van deze schijf stonden en deze backup staat op een externe schijf. De windowspartitie bevat - op mijn email - na geen data die ik wil bewaren.
Ik heb net een 500GB P-ata schijf gekocht. Deze moet nog ff acclimatiseren ;-) Nog even uitvinden hoe ik het beste een (bootable) image kan maken zodat ik de huidige windows setup op mijn nieuwe schijf kan zetten. Dat scheelt weer een hoop tijds in het installeren (al kan een clean install ook wel zijn waarde hebben, maar ja......tijd.......).
Ik heb nog ergens Acronis True Image liggen (ooit bij een pc tijdschrift gekregen.......maar ja, waar is die schijf?).  ::)

Ik heb volgens mijn precies de zelfde moederbord gehad, heb hem net 2 maanden terug vervangen.
Ik heb hem zonder perblemen met SATA schijven laten werken, nooit een probleem mee gehad in die 4 jaar.
[...]

Ik kreeg het nochthans niet voor elkaar om via s-ata op te starten. Met p-ata geen enkel probleem. Ik heb er nog wel vier s-ata schijven bijhangen, maar dat is voor data. En dat gaat prima.

greetz,
Erik

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #45 Gepost op: 23 december 2010, 08:39:39 »
;D

Mijn PC is ook zelfbouw, maar ik was 'vroeger' veel meer met computers bezig dan nu, en het is verbazingwekkend hoe veel je dan vergeet......vandaar mijn vragen hier  :schaam:
Ik ben alleen bang dat het vervangen van de disk op een probleem gaat stuiten.
De PC is gebouwd rond een Asus A8N (socket 939) moederbord met nForce 4 chipset; ik heb altijd begrepen dat booten met een s-ata schijf dan op veel problemen stuit. P-ata schijven zijn niet zo makkelijk meer te krijgen........Het is de enige P-ata schijf in de PC. De andere (vier) zijn s-ata.
En ik heb een hoop andere wensen (camera, lenzen, strobist-gear, blueray-surround set) en een nieuwe PC staat niet zo hoog op mijn lijstje........
Ik heb volgens mijn precies de zelfde moederbord gehad, heb hem net 2 maanden terug vervangen.
Ik heb hem zonder perblemen met SATA schijven laten werken, nooit een probleem mee gehad in die 4 jaar.
Ik had de pro versie volgens mijn, de een na hoogste, ben er achter gekomen dat je die gewoon met de versie daarboven kon flashen (deluxe) zonder problem en dat het dan stabieler liep met meer mogelijkheden.

Omdat ik meer RAM wilde heb ik over moeten stappen naar DDR3, want DDR is zo duur geworden in vergelijking.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 23 december 2010, 00:10:55 »
Erik,

Ik wil je niet ongerust maken  8) en waarschijnlijk weet je het wel, maar als je een backup maakt op andere partities van de schijf  zou ik daar niet teveel op vertrouwen.
Als een schijf eenmaal bad sectors gaat vertonen kan het soms heel snel slechter worden. En bad sectors trekken zich niets van partities aan.

Frans

(in elk geval voor het maken van een back-up van de documenten op de andere partities van deze schijf)

+1
Het is wachten op nog meer problemen, als je back-ups op dezelfde SCHIJF zet, ongeacht welke partitie.
Alleen een andere schijf biedt meer zekerheid.

Groeten en sterkte,
Ruurd

Offline Frans Musters

• Senior Member
  • **
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
« Reactie #43 Gepost op: 23 december 2010, 00:02:21 »
Erik,

Ik wil je niet ongerust maken  8) en waarschijnlijk weet je het wel, maar als je een backup maakt op andere partities van de schijf  zou ik daar niet teveel op vertrouwen.
Als een schijf eenmaal bad sectors gaat vertonen kan het soms heel snel slechter worden. En bad sectors trekken zich niets van partities aan.

Frans

(in elk geval voor het maken van een back-up van de documenten op de andere partities van deze schijf)
Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #42 Gepost op: 22 december 2010, 20:52:50 »
Kijk eens hier...  8)

Jan.
Dat sowieso, maar waarom zou het booten op S-ata problemen geven? Dat mobo ondersteunt toch S-ata, je zal hooguit wat in de BIOS moeten aanpassen?

Maar P-ata`s zijn dus gewoon nog te krijgen dus als je voor de makkelijke weg gaat, neem dan een WD (ik heb nog 2 WD van 2 en 8Gb liggen, die dingen zijn nu 10-11 jaar oud en ze werken nog steeds  :D )

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

gnodde

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 22 december 2010, 20:38:58 »
[...] P-ata schijven zijn niet zo makkelijk meer te krijgen........Het is de enige P-ata schijf in de PC. De andere (vier) zijn s-ata.
En ik heb een hoop andere wensen (camera, lenzen, strobist-gear, blueray-surround set) en een nieuwe PC staat niet zo hoog op mijn lijstje........

Kijk eens hier...  8)

Jan.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #40 Gepost op: 22 december 2010, 20:22:29 »
Ah, dat verklaart wel wat...heb exact dezelfde schijf gehad en die crashte ook rond die leeftijd.

Sindsdien vervang ik m`n schijven als ze 3 jaar oud zijn. (meestal is dat een excuus om een nwe PC te bouwen  ;) )

;D

Mijn PC is ook zelfbouw, maar ik was 'vroeger' veel meer met computers bezig dan nu, en het is verbazingwekkend hoe veel je dan vergeet......vandaar mijn vragen hier  :schaam:
Ik ben alleen bang dat het vervangen van de disk op een probleem gaat stuiten.
De PC is gebouwd rond een Asus A8N (socket 939) moederbord met nForce 4 chipset; ik heb altijd begrepen dat booten met een s-ata schijf dan op veel problemen stuit. P-ata schijven zijn niet zo makkelijk meer te krijgen........Het is de enige P-ata schijf in de PC. De andere (vier) zijn s-ata.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #39 Gepost op: 22 december 2010, 20:11:12 »
Ah, dat verklaart wel wat...heb exact dezelfde schijf gehad en die crashte ook rond die leeftijd.

Sindsdien vervang ik m`n schijven als ze 3 jaar oud zijn. (meestal is dat een excuus om een nwe PC te bouwen  ;) )

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #38 Gepost op: 22 december 2010, 20:00:44 »
Idd even in de gaten houden, het lijkt er toch op dat de HDD een probleem heeft. Hoe oud is het ding eigenlijk?

Het is een Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB (P-ATA). Ik denk dat deze toch al tegen de vijf jaar oud is.

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 22 december 2010, 20:06:33 door EviZ »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #37 Gepost op: 22 december 2010, 19:51:50 »
Idd even in de gaten houden, het lijkt er toch op dat de HDD een probleem heeft. Hoe oud is het ding eigenlijk?

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #36 Gepost op: 22 december 2010, 19:17:26 »
http://www.almico.com/speedfan.php

Er staat ook een stukje over het HDD testen.

Dit zegt Speedfan:

Attribute                               Current       Raw       Overall
2      Spin Up Time                          202      20423       Normal
10      Start/Stop Count                          253      1196       Very good
10      Reallocated Sector Count          252      12       Very good
10      Read Channel Margin                  253      0       Very good
10      Seek Error Rate                          253      0       Very good
0      Seek Time Performance                  246      38754       Watch
Warning: Seek Time Performance is below the average limits (248-253).
6      Power On Hours Count                  234      13184       Good
10      Spin Retry Count                          253      0       Very good
10      Calibration Retry Count                  253      0       Very good
4      Power Cycle Count                  250      1320       Good
10      Power Off Retract Count          253      0       Very good
10      Load Cycle Count                          253      0       Very good
10      Hardware ECC Recovered          253      2163       Very good
10      Reallocated Event Count          253      0       Very good
10      Current Pending Sector                  253      2       Very good
10      Offline Uncorrectable Sector Count       253      0       Very good
10      Ultra DMA CRC Error Rate          199      0       Very good
10      Write Error Rate                          253      0       Very good
10      Soft Read Error Rate                  253      16       Very good
10      TA Increase Count                  253      0       Very good
10      Run Out Cancel                          253      0       Very good
10      Shock Count Write Opern          253      0       Very good
10      Shock Rate Write Opern                  253      0       Very good
10      Spin High Current                          253      0       Very good
10      Spin Buzz                                  253      0       Very good
0      Offline Seek Performance          150      0       Watch
Warning: Offline Seek Performance is below the average limits (186-253).
10      Unknown attribute                             99      253      0       Very good
10      Unknown attribute 100                  253      0       Very good
10      Unknown attribute 101                  253      0       Very good

NOTE: not all warnings are reflected on fitness and performance overall values as relevancy is based upon the settings from the hard disk manufacturer who is the best entity deputed to define such relationships.

NOTE : your hard disk has 12 reallocated sectors. Hard disks do have spare sectors (usually from 256 up to 1024) used to replace bad ones. This remapping operation is transparent to the end user. Anyway, this can lead to degradated performances (because remapped sectors are in different places of the disk than the original ones and the head needs additional moving). If reallocated sectors grow over time, you might encounter some serious troubles. A backup of the most important data is suggested anyway.

NOTE : your hard disk has 2 pending sectors. Those are sectors that couldn't be properly read and that the hard disk logic is waiting for a write operation to try to remap to a spare sector (if available). According to the Reallocated Sector Count attribute, your hard disk seems to have available spare sectors. A simple disk surface scan won't be enough to force the remap operation. You need a read/write surface scan to remap the sector. The best option should be a tool that knows about what should be read from that sector so that it has some option to apply the best fix to the missing data.

The overall fitness for this drive is 87%.
The overall performance for this drive is 73%.

Ff in de gaten houden of er sprake is van een toename van re-allocted sectors, maar ik geloof niet dat het nu een heel goed teken is....

Greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 22 december 2010, 19:42:01 door EviZ »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #35 Gepost op: 22 december 2010, 02:53:14 »
Het kan echt zoveel dingen zijn, kan ook een bstandje zijn geweest die xp nodig had voor opstarten.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #34 Gepost op: 22 december 2010, 02:48:10 »
mmm, ik hoop dat dat toch te repareren is.
CS4 gooide bestanden weg die CS5 nodig had en zelfs nadat ik CS5 er opnieuw op had gezet bleef ik problemen houden. De pc deed het nog wel maar ik kon het belangrijkste programma niet gebruiken dus daarom alles opnieuw erop.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2010, 22:59:54 »

Tnx!
"SpeedFan's online in-depth hard disk analysis" dat klinkt interessant.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2010, 22:57:43 »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2010, 22:53:11 »
Tnx!
Ik gebruikte mozbackup: accountinstellingen, favorieten, profielen etc kon ik wel back-uppen maar de emailberichten zelf kwamen nooit over....
Ga deze methode proberen.

greetz,
Erik

gnodde

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2010, 22:49:29 »
Op de een of andere wijze lukt me nooit om mijn emails uit thunderbird te kopiëren, ook al gebruik ik mozbackup. Suggesties?

Kijk hier...

Jan.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2010, 22:49:13 »
Met het progje speedfan kan je (oa) een HHD testen.

Is dat heel betrouwbaar?
SMART geeft tijdens opstarten ook geen melding. Chkdsk heeft toch kennelijk iets moeten herstellen.
Ben toch wel blij dat het gelukt is (in elk geval voor het maken van een back-up van de documenten op de andere partities van deze schijf).

greetz,
Erik

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2010, 22:43:45 »
Met het progje speedfan kan je (oa) een HHD testen.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2010, 22:36:53 »
En nu snel een nieuwe harde schijf kopen, de image van de oude daarheen kopiëren, en de oude door de nieuwe vervangen: als een harde schijf een keer in de fout gaat is dat meestal een teken van het naderende overlijden van de schijf. Neem geen risico!

Jan.

Morgen backup maken als er iets belangrijks zoals foto's  opstaat natuurlijk  :)

Frans

Ben nu mijn belangrijkste bestanden van deze harde schijf aan het kopiëren. Op de een of andere wijze lukt me nooit om mijn emails uit thunderbird te kopiëren, ook al gebruik ik mozbackup. Suggesties?
Zal snel een nieuwe schijf aanschaffen en een image maken.

Gelukkig staan op de windows-partitie geen documenten (behalve email). Mijn foto's staan ook op een fysiek andere harde schijf (en regelmatig ge-back-upped).

Tnx nomaals!

Offline Frans Musters

• Senior Member
  • **
    • Probeersel
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2010, 22:28:35 »
Morgen backup maken als er iets belangrijks zoals foto's  opstaat natuurlijk  :)

Frans
Een paar lenzen:
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

gnodde

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2010, 22:28:32 »
En nu snel een nieuwe harde schijf kopen, de image van de oude daarheen kopiëren, en de oude door de nieuwe vervangen: als een harde schijf een keer in de fout gaat is dat meestal een teken van het naderende overlijden van de schijf. Neem geen risico!

Jan.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
Re:HELP: window xp in de war [UPDATE]
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2010, 22:19:25 »
Na het doorlopen van Chkdsk /r lijkt mijn PC het weer te doen. Opstarten ging uiteindelijk ff moeilijk maar so far lijkt alles het te doen.
Morgen de usb-apparatuur en alle harde schijven weer aanluiten......

Thanks allen voor het meedenken en de suggesties!
Top  :drinks:

Offline Frans Musters

• Senior Member
  • **
    • Probeersel
« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2010, 22:18:00 »
Lastig. Is hij teruggegaan in dezelfde stap? Volgens mij heeft chdsk 5 verschillende stappen waar van er 2 of 3 veel tijd vragen.
Het is natuurlijk mogelijk dat er een corrupt file op de HD staat en bij het inlezen (Of poging ) gaat dan Windows onderuit. 

Als  chkdsk erdoor komt en dan start xp weer zou ik maar heel snel een backup maken Met bv Acronis of ander backup programma vanaf CD/DVD naar externe USB schijf een image wegschrijven en dan een nieuwe HD erin.

Frans
Een paar lenzen:
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8