DA objectieven vind ik persoonlijk alleen maar een nadeel. Ik heb zelf ook nog een analoge Z1 in gebruik en als ik een DA-objectief zou aanschaffen, leg ik mezelf beperkingen op qua toepassingsmogelijkheid. De opmerkingen dat DA-achtige objectieven speciaal ontworpen zijn voor digitale camera's, vertaald zich naar mijn inzicht aleen maar in die richting, het is m.i. echt niet zo dat een 'analoog' objectief minder goed zou zijn dan een vergelijkbaar DA-objectief, dat is naar mijn bescheiden mening marketingbullshit. Het is gewoon goedkoper om een DA-achtig objectief te produceren, daan een full-frame-objectief,
Een objectief hoort niet de tekortkomingen van een opnamesysteem recht te trekken, maar gewoon net zo geod op een digitalte body als een analoge te presteren.
Ook wil ik zelf niet het risico lopen ooit bij een upgrade een deel van mijn objectieven niet meer kunnen te kunnen gebruiken omdat de gewilde opvolger een full-frame sensor heeft. Gezien de marktontwikkeling denk ik persoonlijk dat het slechts een kwestie van tijd is, totdat Pentax ook een full-frame-model uit zal brengen, zij het als vervanger van alle APS-c varianten, of in een nieuw segment erboven.
Groeten, John.