Hoi Peet,
ik heb een 4GB "normale" sandisk en een 2 GB ultra III.
De 4GB kreeg ik cadeau van mijn vader omdat hij er geen rekening mee gehouden heeft dat SDHC niet door alle apparaten ondersteund wordt (in dit geval zijn compact camera).
De ultra III heb ik zelf gekocht omdat ... nouja, ik wel nieuwsgierig was en voor €9 extra kon ik het niet laten (€4 vergeleken met de ultra II)
Ik heb de "langzame" kaart nog niet in burst mode geprobeerd, maar voor gewone foto's maakt het bijna niets uit. Burst mode zou dus nog een verschil kunnen zijn.
Mbt tot het eerst onscherp en daarna scherp: dat doet die van mij ook, ook bij de ultra III. Waarschijnlijk een trukje van Pentax om het browsen te kunnen versnellen (eerst grof overzicht en dan de rest van de data binnenhalen).
Wanneer je wel het verschil merkt: tijdens het "overpompen" van de gehele, volle kaart naar de desktop, mits de kaartlezer ook snel genoeg is.
Persoonlijk denk ik dat de supersnelle kaarten vooral nuttig zijn bij de echte top of the line slr's, zoals de 14MP K20D. Maar dat kan ik niet onderbouwen.