In RAW zit meer informatie per pixel in. Zo is bijvoorbeeld het dynamische bereik groter (de verschillende stapjes tussen licht en donker en met name de uitersten). Hierdoor hou je meer mogelijkheden om te kunnen corrigeren.
Ook andere fouten zijn beter corrigeerbaar. Heb zelf ooit eens buiten een hele serie foto's gemaakt met de witbalans nog op kunstlicht. De hele serie kon zo de prullenbak in. Echt niets meer mee aan te vangen. (fotografeerde toen nog niet op RAW). Als ik toen ook al in RAW had gefotografeerd, was er helemaal niets aan de hand geweest.
Zelf sla ik de foto's nu op als RAW (DNG) en JPG op de hoogste kwaliteit en resolutie. De JPG's gebruik ik vooral als eerste selectie en om een makkelijker overzicht op mijn foto's te houden. En als ik de JPG's goed genoeg vind voor een bepaald doel (vooral kiekjes), dan gebruik ik gewoon die.
Ik heb gekozen voor DNG, omdat dit de (open) standaard is van Photoshop, het meest gebruikte programma voor fotobewerking. In de automatisering komen en gaan standaards, maar ik verwacht dat de meest gebruikten het langst zullen blijven en/of ondersteund zullen blijven. Ik verwacht daarom dat DNG langer gebruikt/ondersteund zal worden dan Pentax's eigen PEF. Aardig koffiedik kijken natuurlijk. Maar het feit dat Pentax DNG al in de camera ondersteund, geeft in mijn ogen toch wel wat aan.
Groeten, Jos