Hallo,
Hoe doen jullie het kaderen van je onderwerp in combinatie met de autofocus?
Ik gebruik meestal het centrale scherpstelpunt in de autofocus. Dat richt ik op het onderwerp dat ik scherp wil hebben, druk de ontspanknop half in (of gebruik het knopje "AF") en kader het onderwerp dan uit zoals ik dat wil hebben en druk dan af.
Ik kies meestal niet voor een ander scherpstelpunt omdat deze ook vaak niet samenvallen met het deel dat ik scherp wil hebben en er dan evengoed herkadering nodig is.
Nu was het mij als eens opgevallen dat desondanks de scherpte niet helemaal viel waar het de bedoeling was. Ik dacht dat dat aan mijn kwaliteiten lag, dan wel een tekortkoming van de kitlens. Echter ook met andere lensen had ik het euvel.....
Via het Canon 5D Â mk II topic op Tweakers stuite ik op
deze informatie. Het blijkt - volgens die informatie - dat de methode van herkadering niet betrouwbaar is qua focus.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en werkwijze met betrekking tot het gebruik van autofocus en focuslock.
(handmatig scherpstellen svp buiten de discussie houden Â

)
greetz,
Erik
PS voor de mods, ik wist niet goed in welk subforum ik dit onderwerp moest plaatsen. Hier of in "algemene discussie". Ik heb het hier maar geplaatst.