Auteur Topic: Onderbelichting....  (gelezen 2928 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re: Onderbelichting....
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2008, 19:43:47 »
Pvn, zoals Bob al terecht aangaf is het hier (en waar wel?) niet de bedoeling te dubbelposten! Je had in Algemene discussie al een topic hierover gemaakt.
Het maakt in dit geval niet zoveel uit of het topic hier of daar staat, maar aangezien dit topic later is geplaatst gaat deze in ieder geval op slot!
Carel
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2008, 19:48:57 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2008, 19:43:47 »

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2008, 10:07:21 »
Hoi Pvn,

Ik zie dat je deze vraag 2x gepost hebt. In het verkeerde topic een vraag plaatsen is niet handig maar geen ramp (we hebben een heel erg goede moderator die zelfs op zijn vakantie nog ingrijpt).

Een topic 2x plaatsen is echt de verkeerde oplossing. draadjes zijn zo niet te volgen en reacties worden dan wel erg verwarrend.

Aldoende leert men.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2008, 22:29:26 »
Je geeft wat weinig gegevens om op te reageren. Welke camera gebruik je en welke lenzen? Het zou aan het volgende kunnen liggen:

De belichtingsmeting van pre-A-lenzen en bij nieuwere lenzen waarbij je het diafragmaring van de A afdraaid, werkt slecht is mijn ervaring en die van vele anderen. In ieder geval met met K10d. Hoe verder het diafragma gesloten wordt, hoe groter de fout. Over dit fenomeen is al meer geschreven; even zoeken naar "M-lenzen". Ik zou daarom de diafragmaring altijd op A laten staan en het diafragma met de camera instellen.

Overigens is het met digitaal soms handig om wat onder te belichten bij grote contrastverschillen, omdat de schaduwen vaak nog wel op te halen zijn, maar met overbelichte delen die geclipt zijn kun je niets meer.

Groeten, Jos

koor

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2008, 21:43:37 »
Geen reacties tot nu toe....
Het enige wat ik je kan vertellen is dat de automatische stand bij
mijn K10d bijna altijd overbelichte foto's geeft.

De echte kenners (en er zijn er hier veel van!) zullen op je andere
vragen wel een antwoord weten.

:)

pnuland

• Gast
Onderbelichting....
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2008, 15:42:10 »
Kan het zijn dat ik enorm moet wennen aan het feit dan digitaal vs. analoog grote verschillen met zich meebrengt?

Waar ik analoog met diafragma 8 / 11 op zonnige dagen goed wegkwam met een sluitertijd 1/1000 of 1/500 moet ik nu digitaal enkele stappen terug omdat ik anders toch wel foto's heb die sterk onderbelicht zijn.....  of is dit een pentax kwaal.
Verder probeer ik nu alles op de automatische stand en kijk daarna alles terug m.b.t. instellingen etc. Als ik alles handmatig doe.... neigt de camera naar overbelichten als de stand neutraal is.... kortom erg wennen of onkunde?
B.V.D. voor jullie reactie.  
Naar boven