Auteur Topic: AF_aanpassing_Back/Font focus_K20  (gelezen 6052 keer)

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
Re: AF_aanpassing_Back/Font focus_K20
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2008, 23:44:56 »
Ik was mijn camera 5 weken kwijt. Een beetje zuur misschien voor een camera van maar een paar weken oud. Maar ja, wat moet je anders...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2008, 23:44:56 »

PASCAL

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2008, 22:48:10 »
Citaat
Mijn K20D had ook frontfocus en wel in die mate dat de camera bij grote openingen voor kritisch werk vrijwel onbruikbaar was. Ik heb hem via de winkel naar De Beukelaer gestuurd en vandaag weer terug ontvangen. En hup, op mijn meest gebruikte lenzen is de frontfocus verdwenen, voor zover ik even heb kunnen testen. Alleen mijn Sigma 10-20mm heeft nu (corrigeerbare) backfocus. Misschien moet er nog wat aan finetuning worden gedaan, maar het ziet er goed uit.
Ik heb ook manual (M42 schroefdraad met adapter) lenzen gebruikt en dat ging prima. Wat scherp was in de zoeker, en dus op het matglas, was ook scherp op de foto.
Hartelijk dank voor je commentaar en HEEEL fijn om te horen dat het wel via Pentax corrigeerbare is  :)...Dus ben ik inderdaad niet alleen die met de K20 Back/Front focus probleem heeft  ::).....
Maar hoelang ongeveer duurt de reparatie ???
groetjes
pascal
En ook bedankt Jos voor de extra informatie  ;)
 Â 
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2008, 22:49:37 door PASCAL »

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2008, 21:00:00 »
Mijn K20D had ook frontfocus en wel in die mate dat de camera bij grote openingen voor kritisch werk vrijwel onbruikbaar was. Ik heb hem via de winkel naar De Beukelaer gestuurd en vandaag weer terug ontvangen. En hup, op mijn meest gebruikte lenzen is de frontfocus verdwenen, voor zover ik even heb kunnen testen. Alleen mijn Sigma 10-20mm heeft nu (corrigeerbare) backfocus. Misschien moet er nog wat aan finetuning worden gedaan, maar het ziet er goed uit.
Ik heb ook manual (M42 schroefdraad met adapter) lenzen gebruikt en dat ging prima. Wat scherp was in de zoeker, en dus op het matglas, was ook scherp op de foto.

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2008, 12:18:15 »
Hoi Pascal,

Mijn bijdrage is een antwoord op de vraag of manuele lenzen op de K20 gebruikt kunnen worden. Ja dat kan, maar met de beperkingen die ik beschreven heb.

De AF-sensor zit achter de spiegel en heeft in eerste instantie eigenlijk niets te maken met het scherpstellen met de manuele lenzen. Die stel je namelijk met het oog scherp op het matglas.

Als je echter gaat letten op de focusbevestiging van de camera (het oplichtende hexagonale vlakje onderin het zoekerbeeld) dan zal dat waarschijnlijk niet overeenkomen met de scherpte die je ziet op het matglas, omdat de AF niet goed is ingesteld. Ook kun je dan de focustrap niet gebruiken. Bij de focustrap laat je de camera op AF-S staan en dan druk je de ontspanknop in en houd die ingedrukt totdat de camera vindt dat het beeld scherp is en dan zelf afdrukt. Ook daarbij zal de afwijking van de AF zichtbaar worden.

Er is ook nog de mogelijkheid dat zowel AF alsook op het met matglas scherp stelen niet goed werkt. Dit zou kunnen als spiegel er niet goed in zit als ik mij niet vergis.

Geeft dit meer antwoord op je vraag?

PASCAL

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2008, 00:55:19 »
Bedankt Jos maar het is niet wat ik bedoeld!!
Het probleem die ik heb is de AF-aanpassing op de camera die niet juiste is...Dus alle mijn foto's gemakt met grote diafragma (dus van f/1.7 t/m ca. f/4) zijn helaas niet scherp...Met de K20, het is inderdaad mogelijk om de AF-punt te aanpassen maar helaas niet altijd. Op mij camera is de Front focus probleem te grote om met deze functie het te corrigeren  :-[...dus heb ik inderdaad geen andere keuze om de camera naar Pentax te terug brengen  :( :( :( :(..............  
Maar wat ik wil graag wetten is als iemand op dit forum ook probleem had met AF-aanpassing (met AF maar ook met manuele lenzen)…. En ook als er iemand reeds manuele lenzen met de K20 heeft gebruikt???.
groet
pascal

Â   

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2008, 22:46:34 »
De K20d heb ikzelf nog niet in de handen gehad, maar ik ga ervan uit dat er niets veranderd is ten opzichte van de K10d.

Dat zou dan betekenen dat je alle pre-AF-Pentaxlenzen kunt gebruiken, maar met beperkingen.
A-lenzen: natuurlijk geen AF, brandpuntsafstand even handmatig instellen in de camera i.v.m. de SR en diafragma eigenlijk alleen goed te gebruiken in de A-stand
K- en M-lenzen: de terugkoppeling van het diafragma ontbreekt, waardoor de camera niet weet wat het ingestelde diafragma is. Om nu toch het licht te kunnen meten wat binnen komt na sluiting van het diafragma, moet het diagragma even gesloten worden en het licht gemeten. Veel bezitters van de K10d melden dat de lichtmeting niet echt accuraat is, waardoor bij het verder verkleinen van het diafragma (groter getal) na F4 een steeds grotere meetfout ontstaat. Erg onhandig als je snel zou willen werken, maar wel werkbaar als je iets meer tijd hebt. Met wat handigheid kun je de fout van de camera wel corrigeren. De meetfout lijkt voor een belangrijk deel te maken te hebben met het gebruikte matglas. De fout heeft mijn camera ook en ik heb inmiddels al mijn M-lenzen opgeruimd.
Schroefdraad: Het diafragma van de lens kan alleen nog maar handmatig gesloten worden. Nog wat ondhandiger dus, maar je kunt er nog steeds mee fotograferen

PASCAL

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2008, 17:16:05 »
@Asahiflex: nog een vraag  ::): heb je wel met de K20 manuele lenzen (M42 en/of PK/M) al geproberen ????
Ik heb inderdaad op Internet gelezen dat de K20 niet te gebruiken was met manuele lenzen!!!!! Ik hope dat het niet waar is :(.....

PASCAL

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2008, 16:52:44 »
Bedankt Asahiflex..
Ja inderdaad een tweedehands K20 maar wel met garantie  ;)..
Ik heb al de beukelaer gebeld maar ik moet inderdaad de camera naar een pentax dealer brengen en de winkel ga zelf de camera naar hun opsturen....
groetjes
pascal

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2008, 16:46:21 »
Een tweedehandse K20D? Die kom ik niet veel tegen. Misschien begrijp ik wel waarom deze K20D is verkocht, juist vanwege de front focus?

In ieder geval is dit goed op te lossen, maar alleen door Pentax (tenminste als je nog de garantie hebt, wat ik wel hoop). Dan kunnen zij de camera calibreren. Je kunt zelf naar De Beukelaer gaan of de camera opsturen.
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2008, 16:46:44 door Asahiflex »
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

PASCAL

• Gast
AF_aanpassing_Back/Font focus_K20
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2008, 16:07:24 »
Hallo,
Sinds korte tijd heb ik een (tweedehands) K20 gekocht...
Ik ben natuurlijk echt blij mee maar ik heb nu een hele groot probleem en ik hope dat iemand hier kunnen mee helpen!!!
Ik heb dus een probleem met de AF_aanpassing (Back/front focus) en ik heb wel geprobeerd om de AF-punt te aanpassen (via de menu, 35. AF-aanpassing) maar het is helaas niet gelukt...
De waarde staan nu op -10 maar het is inderdaad niet genoeg om de juiste scherpstelling te hebben...Ik heb mijn pentax AF 1.7/50 mm gebruiken maar het is inderdaad hetzelfde probleem met mijn andere manuele lenzen  :-[ :-[ :-[....
Heeft iemand misschien ervaring mat deze BackFront focus probleem?????
Alvast bedankt voor jullie help ...
groetjes

pascal