De K20d heb ikzelf nog niet in de handen gehad, maar ik ga ervan uit dat er niets veranderd is ten opzichte van de K10d.
Dat zou dan betekenen dat je alle pre-AF-Pentaxlenzen kunt gebruiken, maar met beperkingen.
A-lenzen: natuurlijk geen AF, brandpuntsafstand even handmatig instellen in de camera i.v.m. de SR en diafragma eigenlijk alleen goed te gebruiken in de A-stand
K- en M-lenzen: de terugkoppeling van het diafragma ontbreekt, waardoor de camera niet weet wat het ingestelde diafragma is. Om nu toch het licht te kunnen meten wat binnen komt na sluiting van het diafragma, moet het diagragma even gesloten worden en het licht gemeten. Veel bezitters van de K10d melden dat de lichtmeting niet echt accuraat is, waardoor bij het verder verkleinen van het diafragma (groter getal) na F4 een steeds grotere meetfout ontstaat. Erg onhandig als je snel zou willen werken, maar wel werkbaar als je iets meer tijd hebt. Met wat handigheid kun je de fout van de camera wel corrigeren. De meetfout lijkt voor een belangrijk deel te maken te hebben met het gebruikte matglas. De fout heeft mijn camera ook en ik heb inmiddels al mijn M-lenzen opgeruimd.
Schroefdraad: Het diafragma van de lens kan alleen nog maar handmatig gesloten worden. Nog wat ondhandiger dus, maar je kunt er nog steeds mee fotograferen