Auteur Topic: Schoolvoetbal met de SIGMA 120-400  (gelezen 2565 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Schoolvoetbal met de SIGMA 120-400
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2009, 13:38:56 »
Citaat
Een crop geeft toch wel altijd scherpteverlies?

Sandra, deze link geeft veel info over dpi e.d.
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Maar even kort: 2MP is voldoende om een foto van 10x15 af te drukken. Als ik dus een 1/5 crop en 80% weggooi (extreme situatie) kan ik nog steeds op kwalitatief goede 10x15 overhouden.

Ga er vanuit dat je bij sport max 40% (is al veel!) weggooit, dan hou je altijd genoeg over om 20x30 ad te drukken.

En inderdaad: hoe meer MP je hebt, K20 versus K10, hoe meer je kan croppen ZONDER kwaliteitsverlies. Voor internet speelt het zowiezo nauwelijks, daar de resolutie daar zo laag ligt dat je nooit een probleem hebt...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2009, 13:38:56 »

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2009, 12:54:43 »
Daarom zijn die extra pixels bij een K20D wel lekker ....

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2009, 11:59:29 »
Als je met een 10 Mb RAW begint dan heb je nauwelijks verlies, je snijdt er alleen een overbodig stukje vanaf en hebt nog meer dan genoeg pixels over. Als je alleen maar de JPG versie hebt dan ben je al zoveel informatie kwijt dat een crop veel meer verlies geeft.
Dat is mijn kijk op de zaak, mischien dat er een techneut/theoriticus is die het beter kan uitleggen.

Edit; Sandra, kijk ook eens in dit draadje waar ik een 100% crop gebruik om de kenko converter te beoordelen. kenko TC + DA*300

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 17 april 2009, 13:13:35 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2009, 11:52:53 »
Een crop geeft toch wel altijd scherpteverlies?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2009, 11:16:36 »
Duidelijk verhaal Harry. Ik gebruik ook bij sport gewoon RAW, en niet alleen maar vanwege de witbalans. Stel dat ik een crop moet maken, soms ben je toch net niet lekker ingezoomd of stond je toch net te ver en dan kan je gewoon veel beter een crop maken. Zeker met een goede lens als een 50-135 geeft een crop nauwelijks verlies.

grtz, Andre

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2009, 05:23:57 »
En dan hier even het verhaal erbij :)

Schoolvoetbal groep 5 en 6. Groot voordeel is dat de heren wat minder snel zijn dan de grote jongens.. Alles gaat lekker rommelig, soms spelen ze met 6 man in een team de volgende weer met 8. Dat hangt af van hoeveel er bij de tegenstander zijn. Je zit echt *op* de lijn (en dus af en toe bukken) voor de bal.

Ik heb ongeveer 180 foto's geschoten. De eerst waren uit de hand, daarna snel naar de auto gelopen om de monopod te halen. Dat is heel goed te zien: de eerste zijn bijna allemaal onscherp, en daarna gaat het een stuk beter.

Tweede voordeel van de monopod is ook dat je een hand vrij hebt om snel aan de zoomstand te draaien... Als je met de 120-400 schiet zonder monopod, dan gebruik ik mijn linkerhand om de lens vast te houden aan de statiefgondel en de rechterhand om af te drukken. En dan kom je dus een zoomhandje te kort...

Ik heb nu gewerkt met een vast AF punt (midden). De volgende keer ga ik toch weer eens de auto AF uitproberen.

Ook hier had ik weer last van het probleem dat alle foto's op het histogram van de camera onderbelicht waren :( Ik ga van het weekend mijn camera's eens helemaal resetten...

Het was overigens heerlijk zonnig weer (lage ISO), maar dat betekent ook dat terugkijken op de LCD niet mogelijk is. Overigens stond ik naast een  Canon 40D en die had hetzelfde probleem.

Ik had overigens een dom foutje gemaakt: ik had de avond ervoor wat met de handmatige witbalans zitten spelen en vergeten deze terug te zetten. Toen ik de foto's in LR2 zette, schrok ik me half dood: alles donkergroen. Gelukkig is de oplossing twee tellen: select all en zet witbalans op auto. Dat is dus het grote voordeel van DNG.

Toch vraag ik me af of voor sport JPG niet beter is: meer foto's per seconde / meer foto's in de buffer.

De meeste foto's zijn genomen op TAv, later ben ik overgestapt op Tv met ISO 100 fixed.

Ik zal kijken of ik binnenkort er nog een paar leuke uit deze serie kan halen.

Zoombereik: ik kon met 200mm redelijk de andere kant van het veld bereiken. Uiteraard heb je voor een headshot wat meer nodig, maar dat is een uitzondering. Headshots moet je (scherpte) toch proberen wat dichterbij te maken. Ik had wel last van de 120mm. Dat geeft problemen als je op de lijn zit: je moet dan echt terug kunnen naar minder. Of 70mm voldoende is of dat je nog lager moet, dat weet ik niet.

Overigens: zo dicht op de lijn is natuurlijk niet normaal, in het algemeen zal je een paar meter weg staan en dan speelt het minder..

Alle bovenstaande collega's dank voor het commentaar.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2009, 05:25:57 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

kdj4

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2009, 22:54:17 »
oke foto 2 is dan wel de schepste, maar ik ga voor foto 1, die is mooi op de hoogte van de kinderen genomen en dat kijk mooi.

gr kees
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 22:56:24 door kdj4 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2009, 18:21:31 »
Mooie fotos en de uitdrukking van de jonge in het zwart witte pak is geweldig, echt fanatiek.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2009, 16:49:10 »
Echte schoolvoetbal foto's Harry. Je hebt niet eens tot de 400mm hoeven gaan zie ik, zo rond de 200mm.  Dan wordt zo'n 70-200 natuurlijk echt wel interessant. De AF heeft zich hier niet voor de gek laten houden, bij #1 zo te zien de speler met het rode shirtje en bij 2 de speler in het centrum. Met dit mooie weer kan je wel lekker lage ISO's gebruiken en toch behoorlijk korte sluitertijden gebruiken. Heb je bij de eerste in TAv mode gewerkt, de exif is daar niet duidelijk over?
Nummer 1 zou iets meer ruimte aan de linker kant mogen hebben, maar ja het gaat allemaal zo snel.
Heb je deze uit de hand genomen of nog een monopod gebruikt?

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 16:52:04 door andremz5 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Schoolvoetbal met de SIGMA 120-400
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2009, 05:24:58 »
Gisteren naar schoolvoetbal gekeken. Hier even snel twee foto's...

Foto 1

Foto 2
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda