Auteur Topic: Zwemwedstrijd Trier, juni 08, 50 mtr buitenbad  (gelezen 2820 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Zwemwedstrijd Trier, juni 08, 50 mtr buitenbad
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2009, 12:57:25 »
Citaat

Ik ga eens kijken online wat voor statieven er zijn. We hebben net een niet al te zware gekocht voor weinig geld, maar ik denk dat die niet heel praktisch is. Zwaar met in- en uitschuiven en zo, dus even snel een andere positie zal er niet inzitten..

Even reclame ;)

http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1227681392

Klik op: Alles over statieven ;)

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2009, 12:57:25 »

Pooh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2009, 11:56:44 »
Ok, we hebben online de handleiding in het Nederlands gevonden. Wij kregen er namelijk een Duitse bij  :o. En die weet ik even niet te liggen. We hebben nu genoeg om uit te zoeken in ieder geval  8-).

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2009, 11:05:59 »
Ik vind het een hele aardige serie, zeker gezien de omstandigheden waaronder de foto's zijn gemaakt.
Ik vind de bewerking van PeterK ook niet verkeerd, alleen vind ik de vignettering te zwaar aangezet.

Maar ook op je K100Super kun je de witbalans instellen: kijk eens op pagina 118 van je handleiding  ;)

Als je in Raw fotografeert hoef je je daar geen zorgen over te maken. Bij het omzetten van je RAW naar jpeg regel je dat met Paintshop Pro (ook hierin zit een rawconverter).
Ik weet niet of je in Paintshop een "curven" of "niveau" functie heeft waarbij je de RGB kanalen afzonderlijk kunt regelen, want dan kun je ook in je jpeg nog aardig de witbalans bijstellen.

greetz,
Erik

Pooh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2009, 10:45:31 »
Oh ik heb nu toch wel heel fijne tips gekregen, dank je wel..

Sandra heeft ook de K10D en die heeft een keer in ons menu gekeken. Daar zit het dus inderdaad niet in. RAW heb ik met Sinterklaas onszelf een boekje over gegeven  ;D, daar moet ik dus eens in gaan neuzen. Of dat echt iets voor mij is, weet ik nog niet. Of ik daar het geduld voor heb en de vaardigheid om zelf dingen op te gaan krikken zeg maar.

Wat die eerste foto betreft, die is gewoon zo van de camera, niks nodig met lichter maken of zo. Hij zwom in de baan langs de kant, dan kun je er ook wel heel goed bij natuurlijk (en ik maar meerennen,  ;D). Het lastige van deze foto's is, dat ik ze tussen mijn eigen races door moet maken. Je moet dus hup snel even een foto trekken en dan moet je zelf alweer bijna aan de bak. Nu was er in Trier vaak wel wat tijd tussen, maar soms moest Wim een race voor of na mij en dan konden we elkaar niet op de foto zetten :(.

Ik ga eens kijken online wat voor statieven er zijn. We hebben net een niet al te zware gekocht voor weinig geld, maar ik denk dat die niet heel praktisch is. Zwaar met in- en uitschuiven en zo, dus even snel een andere positie zal er niet inzitten..
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2009, 10:46:14 door Pooh »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2009, 09:23:03 »
Even terug bij de foto's. Ik vind de eerste ook de beste van de serie. Het is gewoon een goede sport foto. Moment goed gepakt en de bewegings onscherpte van de arm/hand zorgt voor snelheid en dynamiek. Ik kan me goed voorstellen dat het clublid daar blij mee is.
Als het om zwemfoto's gaat heeft Mharda de nodige ervaring en zijn tips spreken voor zich. Sport is een van mijn favoriete onderwerpen en zeker bij langere telelenzen is een monopod aan te raden.
Ik vind bij sport foto's de ruis minder belangrijk dan het sport/actie moment en gebruik binnen in een sporthal rustig 800 ISO of zelfs nog hoger. Ik heb liever een shot dan helemaal niks en eventueel kan je met wat extra software nog e.e.a verbeteren.
Bij buitensporten heb je meestal meer licht, maar dan moet je weer enkele andere zaken in de gaten houden  ;)

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2009, 09:23:31 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2009, 05:43:30 »
Citaat
Lichtsterke lens is inderdaad een volgende stap. Statief vind ik weer minder omdat zwemmers zo in beweging zijn en je dan niet even snel bij kunt stellen met je hoek of zo. Misschien als je zeker weet dat iemand op een bepaalde plek opduikt, maar ik heb zoveel foto's dat je net te laat of te vroeg bent. Ik ben zo goochem dat ik uit de buurt blijf als er keerpunten gemaakt worden  :P.

De aanpassing vind ik niet over het geheel mooi, ik zie donker in de hoeken alsof er een ronde cirkel overheen zit als een soort masker, het water is niet meer mooi diepblauw, maar ik vind die wel heel interessant. Hoe heb je dat gedaan?

Ik had al wat aanpassingen gedaan want foto 2 en 3 waren origineel veel donkerder door het tegenlicht. Ik ben straal vergeten te flitsen -en bovendien was dat toch te ver weg denk ik.

Ik werk overigens met Paint Shop Pro XII. Vignettering en witbalans heb ik nog nooit gezien in PSP, hopelijk zit dat ergens in een verborgen hoekje  ;). Op de camera kan ik witbalans niet instellen, heb ik al eens naar gekeken. *Is even kwijt wat vignettering ook weer is*.

Als ik met het gezicht nog meer ging proberen, was het net of hij een dikke laag make-up op had.

Hoe je je camera kan bewegen met statief hangt meer van het soort kop af. Je hebt zelfs koppen waar je vogels in vlucht mee kan volgen... Ik heb een kop met een pistoolgrip: indrukken en je kan meebewegen, loslaten is vast.  Probeer anders een monopod (eenbeen). Echt, het scheelt stukken!

Uit de buurt van het keerpunt? maar dat is nou juist zo leuk :)

PSP X had ik vroeger. Ik denk dat je even vignettering moet intypen bij de help :)

En geen witbalans instelbaar op de K100D? Ik heb een K10D, dus durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik weet bijna zeker dat dat wel kan.. Overigens, juist voor dit soort dingen *moet* je echt in RAW gaan fotograferen. Dan kan je achteraf nog de witbalans veranderen...

Flitsen met de ingebouwde flitser kan je vergeten. Max drie meter. Een opzetflitser kan, als je dichtbij bent, wel wat doen. Ook hebben de meeste opzet flitsers de functie SB (spotbeam). Dan flitst hij niet, maar helpt de camera om in het donker sneller/beter zijn AF punt te kunnen vinden.

Ja, met deze hobby kan je een paar centen stuksmijten :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Pooh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2009, 22:51:40 »
Lichtsterke lens is inderdaad een volgende stap. Statief vind ik weer minder omdat zwemmers zo in beweging zijn en je dan niet even snel bij kunt stellen met je hoek of zo. Misschien als je zeker weet dat iemand op een bepaalde plek opduikt, maar ik heb zoveel foto's dat je net te laat of te vroeg bent. Ik ben zo goochem dat ik uit de buurt blijf als er keerpunten gemaakt worden  :P.

De aanpassing vind ik niet over het geheel mooi, ik zie donker in de hoeken alsof er een ronde cirkel overheen zit als een soort masker, het water is niet meer mooi diepblauw, maar ik vind die wel heel interessant. Hoe heb je dat gedaan?

Ik had al wat aanpassingen gedaan want foto 2 en 3 waren origineel veel donkerder door het tegenlicht. Ik ben straal vergeten te flitsen -en bovendien was dat toch te ver weg denk ik.

Ik werk overigens met Paint Shop Pro XII. Vignettering en witbalans heb ik nog nooit gezien in PSP, hopelijk zit dat ergens in een verborgen hoekje  ;). Op de camera kan ik witbalans niet instellen, heb ik al eens naar gekeken. *Is even kwijt wat vignettering ook weer is*.

Als ik met het gezicht nog meer ging proberen, was het net of hij een dikke laag make-up op had.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 22:53:11 door Pooh »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2009, 20:06:28 »
Ik fotografeer regelmatig in een binnen zwembad. Heel kort gezegd: een ramp. Licht is rampzalig slecht en onderwerp (zwemmer) beweegt snel en onregelmatig. Een fietser heeft nog wel eens een deel stil (rug), maar zwemmers helaas niet...
Bij het opschroeven van de ISO (nodig voor weinig licht) krijg je behoorlijk ruis..

Tips: de meest lichtsterke lens die je kan betalen :) , monopod of statief, ISO op maximaal aanvaardbare ruis (jouw smaak, ik neem meestal 400, max 640). Overigens heb ik van de week voor het eerst geflitst en van vlakbij (rand van het bad). Niemand had er last van (heb ik expliciet gevraagd)! Bij wedstrijden zou ik niet flitsen, maar bij bijvoorbeeld een les zou ik het gewoon doen..

En last but not least: de DA* lenzen zijn natuurlijk niet goedkoop, maar als je een flinke pets water over je camera en lens hebt gehad, weet je in ieder geval dat sealing niet overbodig is!

Kijk maar even in de sportsectie, moeten een paar foto's staan...
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 20:07:32 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2009, 19:50:40 »
Foto 2 vind ik het meest geslaagd. Maar mits nog enkele extra bewerkingen zoals aanpassen van witbalans, oplichten van gelaat en vignetering kan je de foto (volgens mijn bescheiden mening) nog verbeteren

Laat een seintje als je de aanpassing niet OK vindt. Dan haal ik 'em weg

Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline KeesvanA

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2009, 19:47:00 »
Nee tips heb ik niet. Ik fotografeer nooit zwemmers.
Deze foto's vind ik heel geod.
Het licht en e druppels zijn mooi.

Pooh

• Gast
Zwemwedstrijd Trier, juni 08, 50 mtr buitenbad
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2009, 18:32:56 »
Het heeft heel wat proberen gekost voordat deze erop stond. Het clublid in kwestie was er erg blij mee in ieder geval hihihi.

De sportstand helpt niet altijd mee, omdat er dan toch op een verkeerd punt scherp gesteld wordt. Bijvoorbeeld de druppels scherp, maar niet de zwemmer.

Deze zijn al wat opgekrikt, nog meer en het contrast werd te hoog. Dat was dus jammer, tegenlicht. Ik vond het wel heel mooi, al die haarscherpe druppeltjes. Dit zijn overigens twee foto's van mijn man  8-).

Ik vind het in een zwembad binnen veel moeilijker om een fatsoenlijke foto te maken, omdat je liever niet wil flitsen om de zwemmer niet af te leiden. Tips?
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 18:35:08 door Pooh »