Auteur Topic: Weatherproof: meerwaarde of niet?  (gelezen 3967 keer)

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Weatherproof: meerwaarde of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2008, 20:39:54 »
Ben vorig jaar ook in juni voor 3 weken in CR geweest, met mijn
Istd S, en fotografeer er nu nog mee zonder problemen.
Hield de camera gewoon in de lowepro tas, of onder een regencapeje(van de Action 30 cent p/st) of onder mijn T-shirt.
Geen problemen gehad met condens aanslag, omdat je vaak al een tijd buiten bent, voordat je gaat fotograferen, is je camera en de lenzen al op de omgevingstemp.
Tussen 2 () het is de reis van je leven.

Het jaar ervoor in Zuid-Afrika geweest en ook totaal nergens problemen mee gehad.(met dezelfde camera)
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2008, 20:39:54 »

Offline ishpuini

• Junior Member
  • Life's Pentaxic!
« Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2008, 11:07:39 »
Ik fotografeerde eind 2006 drie weken lang met m'n *istDS in Costa Rica.
Ik had 'm bij de meest natte momenten in een regenhoes en hij hield het de hele reis vol. Ik moet wel zeggen dat ik enkele shots miste omdat ik 'm nog uit de tas moest halen en als ik alles in aanslag had de vogel was gevlogen (soms letterlijk). Na de reis werd hij door de K10D vervangen, en toen ik 'm enkele maanden later nog eens wou gebruiken werkte de ontspanknop niet meer. In de hersteldienst bleek dat een combinatie van costaricaans stof en vocht de electronica toch had genekt.

Met m'n K10D heb ik veel minder op bescherming tg stof en vocht gelet en die was toen ik 'm doorverkocht (na aankoop van de K20D) nog in perfect werkende toestand.

Voor mij heeft WS dus effectief een meerwaarde. Niet enkel houdt m'n camera het langer vol, maar ook blijft het sneller inzetbaar omdat ik 'm niet telkens terug in de tas hoef te stoppen.

Natuurlijk is een WS pakket niet compleet zonder WS objectieven, en die vind je in de DA* reeks. Maar één enkele zoom gaat ook wel vermijden dat er stof in je body komt. Die riskeert wel stroever te worden door 't stof, maar ik maakte het nog niet mee dat een objectief het opgaf tgv stof of vocht. Eentje met interne focus en/of interne zoom verdient de voorkeur als een DA* niet binnen de mogelijkheden ligt.

De bodies zijn in mijn ervaring veel kwetsbaarder (m'n SFXn en DS moesten samen drie keer nieuwe electronica krijgen door stof/vocht dat via de ontspanknop binnendrong).

Wim

geos

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2008, 22:20:00 »
dank je wel voor de tips !!!

Rolfus

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2008, 13:39:37 »
Citaat
wat ik nu begrijp uit alles dat het belangrijk is om de camera te laten aclimatiseren voor dat je een foto maakt

ik denk ook dat ik wat plastic zakken in mijn foto tas stop die ik over mijn camera kan doen mocht het ineens flink gaan regenen

mischien nog meer mensen tips voor het meenemen van de ka10
in de jungle?

groet Floris

Idd mijn ervaring dat aclimatiseren het belangrijkst is, naast een aantal waardevolle tips die hierboven al genoemd zijn. Over het algemeen weinig problemen gehad met mijn K10d tijdens mijn trips met extreme omstandigheden (o.a. vulkanen en jungle van Costa Rica/Nicaragua en Hawaii).
Ook in de omgeving van vulkanische gassen en stof/gruis nog geen enkel probleem tegengekomen. Volgens mij is de muggenwerende DEET en menig zonnebrandcreme een groter gevaar.

Goede reis gewenst!

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #18 Gepost op: 19 april 2008, 15:44:30 »
Gewoon vragen bij een electonicawinkel bij je in de buurt, dank aan een It`s, radio modern, dixons, etc.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

geos

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 19 april 2008, 13:07:13 »
waar kun je die vochtvreter zakjes kopen?

wat ik nu begrijp uit alles dat het belangrijk is om de camera te laten aclimatiseren voor dat je een foto maakt

ik denk ook dat ik wat plastic zakken in mijn foto tas stop die ik over mijn camera kan doen mocht het ineens flink gaan regenen

mischien nog meer mensen tips voor het meenemen van de ka10
in de jungle?

groet Floris

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2008, 21:35:37 »
Voor mij wel, ik heb nl die zakjes met 100den ter beschikking via m`n werk. En een gripzak is gesloten luchtdicht.  
Ik bedoelde het ook niet om ze permanent erbij te leggen maar meer om het vocht uit je spullen te trekken na gebruik, indien je denkt dat het nodig is. Zeg 4-5 stuks, om het meeste vocht eruit te trekken.

Of zie ik dat verkeerd?

Bij de weg: Gripzakken zijn trouwens sowieso handig  :)

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2008, 21:02:54 »
Hoi C20v,

Die silicagel tip is denk ik niet zoveel waard. Ik denk dat het verzadigd is nog voordat je het vliegtuig uit bent. De meeste silicagel uit verpakkingen kun je niet of moeilijk regenerereren. Hier is speciale silicagel voor in de handel (kleur geel bij verzadiging). Je kunt het natuurlijk meenemen maar in een niet gesealde verpakking heeft het weinig zin.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2008, 20:45:02 »
Tips die ik ondertussen van internet heb gehaald:

-Vochtvreters (die zakjes met gel die ook bij andere elect apparatuur zitten) meenemen.
-Wissel je lenzen enkel als je geen temperatuurwisselingen verwacht.
-Probeer je spullen in een niet-airco ruimte te bewaren, bv een badkamer.
-Indien niet mogelijk, laat je camera acclimatiseren (20-30min)
-Bewaar `m zo droog mogelijk (duh..)
-Pas op met (sommige) zonnebrand en insectensprays, die willen nog wel eens aggresief reageren met de behuizing ("smeltend rubber", plekken, etc)
-Droogdoeken mee en de camera erin wikkelen. Niet bevordelijk voor een snelle kiek maar liever sloom dan een camera met condens erin.

Verder lijkt het erop dat de meeste DSLR`s wel wat kunnen hebben, condens ontkom je niet aan maar na het acclimatiseren doe ze eigenlijk allemaal wat ze normaal doen.

Een 2tal links:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00JEF8

http://www.travellerspoint.com/forum.cfm?thread=26970

Bij de laatste staan er nog 2 links in, waarvan de laatste (even door het gekift lezen) de interessantste is.

Als ik nog meer vind post ik het wel.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2008, 20:48:24 door C20v »

geos

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2008, 20:06:14 »
Ik ga zelf naar maleisie dit jaar

en ga ook een jungle trip doen van 3 dagen

ik wil natuurlijk niet dat mijn hagelnieuwe k10d door dat tripje

het loodje lecht !

vochtigheid is zeker hoog daar ik heb geen *da objectieven*

moet ik hem dan gewoon niet daar naar toe nemen?

of zijn er mensen met ervaringen op dit gebied?

en mischien geen problemen hebben ervaren

groet Floris

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2008, 19:41:45 »
Citaat
Beste C20v,

Op een of andere manier doet je naam me denken aan de prachtige witte eend die ik jarenlang met plezier heb gereden. Maar goed, ter zake:
Deze remote ken ik niet. Ik heb zelf de Remote F, voor een appel en een ei via Marktplaats gekocht. Echt maar een paar euro. En die remote doet het geweldig. Heel wat rustiger dan de zelfontspanner en met een fors bereik van zeker acht meter. Ik moet je eerlijk zeggen, maar dat heeft waarschijnlijk met mijn beperkte fantasie te maken, dat ik niet helemaal kan inschatten wanneer ik die zoomfunctie zou gebruiken. Maar misschien heb je hiermee snode plannen. Zo niet, dan weet je Marktplaats vast wel te vinden!  ;)

Growet,

Wytze
Haha, je zit in de buurt maar de naam slaat niet op een 2cv :)

Auto`s is een andere hobby van me en de nick is dan ook afgeleid van m`n dagelijkse funmobiel en hobbyhok: een audi coupe uit `89 met een 5cilinder motor en 20 kleppen. In de "volksmond" coupe 20v genaamd en afgekort tot C20v. Lekker kort en ligt lekker op de tong ;)

BOT: Uhh, zoomfunctie? Zover had ik nog niet gelezen maar draadloos leek me wel makkelijk. Scheelt me wss wat gebroken glas enzo...

Bedankt voor de tips, ik zal de F eens bekijken.

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2008, 17:08:38 »
Hoi CV20,

De zoom functie werkt alleen bij een aantal pentax compact camera's een heeft dus geen nut (als het tegen zit is hij helemaal niet comaptible met de DSLR - even checken dus). Je kunt beter op safe gaan den de F aanschaffen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2008, 16:18:01 »
Beste C20v,

Op een of andere manier doet je naam me denken aan de prachtige witte eend die ik jarenlang met plezier heb gereden. Maar goed, ter zake:
Deze remote ken ik niet. Ik heb zelf de Remote F, voor een appel en een ei via Marktplaats gekocht. Echt maar een paar euro. En die remote doet het geweldig. Heel wat rustiger dan de zelfontspanner en met een fors bereik van zeker acht meter. Ik moet je eerlijk zeggen, maar dat heeft waarschijnlijk met mijn beperkte fantasie te maken, dat ik niet helemaal kan inschatten wanneer ik die zoomfunctie zou gebruiken. Maar misschien heb je hiermee snode plannen. Zo niet, dan weet je Marktplaats vast wel te vinden!  ;)

Growet,

Wytze

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2008, 15:11:02 »
Oke, dank jullie wel. Dan vrees ik dat ik eruit ben, dan rest me verder niets anders dan te wachten op m`n salaris :D

Een flitser is wellicht ook een goed idee al heb ik daar weinig kaas van gegeten en een monopod lijkt me ook nog wel handig.
 SDkaartjes is niet zo`n probleem anders kan ik altijd nog de canon en m`n PDA plunderen  ;)

Tja, geen idee wat voor omstandigheden je tegen kan komen in Costa Rica, ik ben nog nooit die kan op geweest.
Van wat ik op internet lees is het regenwoud vochtig (85-95%) en moet je vooral oppassen met de camera als je vanuit een een geairconditionde ruimte naar buiten stapt (dus niet gelijk "koud" gaan schieten)

Verder kan het zo zijn dat het licht een beetje slecht is ivm met het dichte bladerdak maar dat lijkt me meer van toepassing als je echt diep de jungle ingaat en niet voor ons als toerissimo`s

BTW: Heeft iemand ervaring met deze remote: http://pentaxwebstore.com/detail/PTX+37376 ?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2008, 12:10:59 »
Hi Jacco, ik denk dat deze starter set een hele goede keus is, zeker als je in aanmerking neemt dat het je 1ste reflex is. Als geld geen probleem zou zijn kan je natuurlijk altijd het duurste van het duurste nemen, maar daarmee is niet gezegd dat je dan ook betere foto's zal krijgen.
Nog even wat kleine aanvullingen: neem voldoende SD kaartjes mee (je schiet ze zo vol) en je kan nog eens nadenken over een niet te dure externe flitser. Die ingebouwde is niet echt toereikend maar ik weet niet of je in Costa Rica veel zal moeten flitsen, ben er nog nooit geweest.   :-/

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 14 april 2008, 12:12:34 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Peter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2008, 12:05:00 »
Je hebt hiermee voor niet al te veel geld een mooie set. Met de lenzen kun je voorlopig vooruit. Vergeleken met Canon heb je een prima kitlens en ook vwb de resultaten van de Sigma heb je hier genoeg kunnen zien. De lenzen zijn beiden niet echt lichtsterk; je zou er voor een paar tientjes (marktplaats) een M of A 50mm 1.7 bij kunnen kopen. In situaties met weinig licht heb je hier veel plezier van.

Weatherproof (=spatwaterdicht) is natuurlijk leuk maar zonder bijpassende lenzen.. ??
De ingebouwde Shake Reduction scheelt je enkele stops licht; dit vind ik zeker een pluspunt waar je vaak plezier van zult hebben. Verder kun je  op de k100 kiezen uit 8 scene modus. Je kunt dus meteen aan de slag.

Peter

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2008, 11:22:18 »
Hmm... ik weet niet of het nut voor me heeft om voor een eenmalige trip een waterproof setje aan te schaffen. Het is ook niet de bedoeling dat het ding continue aan regen wordt blootgesteld, bovendien is er zelf ook wel iets aan bescherming te maken dmv wat elastiekjes en plastic?

@Bob: ik heb een sterke voorkeur voor macro, bij de canon heb ik ook een voorzetlens gekocht maar dat is niet je-van-het (zacht gezegd)

Eerlijk gezegd denk ik dat het een compromis gaat worden, het is per slot van rekening m`n 1e DSLR en dan lijkt het me beter om niet gelijk te gek te doen.

Voorlopige opzet:

K100D met 18-55 kitlens
Sigma 70-300 F4.0-5.6 APO DG Macro
Lowepro Fastpack 200

Hier moet ik toch aardig mee uit de voeten kunnen voorlopig? Ik heb hier op het forum al het topic van die lens doorgespit en het zag er goed uit, zowel tele als macro.
Ik denk dat die sigma een mooie allround-lens om te starten is?

wimem

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2008, 09:57:15 »
Als je echt denkt het regenwoud in te gaan kan je beter kiezen voor een onderwater-camera. Als het gaat om een regen buitje kan ik uit ervaring zeggen dat een K 10 het overleeft. Maar we gaan er van uit dat een camera er niet voor gebouwd is om langere tijd open en bloot in de regen te moeten doorbrengen. De capillaire werking bij temperatuurverschillen zuigt hoe dan ook water naar binnen.

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2008, 08:52:01 »
Hoi C20v,

Met kopje onder gaat geen weather seal je redden hoor. En zonder een weather sealed objectief hou je een nogal groot gat over aan de voorkant waar zowieso veel vocht en zand de weg naar het binnenste van je camera weet te vinden.

De extra sealings op de camera zijn nog steeds waardevol. Loop maar eens lekker zwetend met een camera om je nek en je zult zien hoe nat e.e.a. wordt. Om in de tropen condens e.d. uit je camera te houden is een DA* objectief wel nodig. Met het gebruik van zoom objectieven gaat er (tenzij het een interne zoom  en focus is zoals de DA*50-135) veel vochtige lucht in en uit de camera.

Als je tussen door je apparatuur goed droogt hoeft er nog geen probleem te zijn.

Persoonlijk zou ik eerst kijken wat je fotografisch gezien wilt bereiken. Heeft deze apparatuur weather sealings dan is dat leuk meegenomen. (tenzij je b.v. watersport fotografie gaat doen)

Groeten, Bob (die zelf erg blij is met de weather sealing by the way)
« Laatst bewerkt op: 14 april 2008, 08:53:00 door Anilla »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2008, 14:18:48 »
Citaat
AllereerstL welkom!
Thnx :)

Dat ben ik me bewust maar is het niet zo dat een lens wat meer kan hebben dan een body? In diverse verhalen op internet lees ik dat een lens, zelf nadat hij kopje onder is gegaan in een riviertje/meertje/plas nog te redden was. Dat zal zelfs een weatherproof body niet overleven, neem ik aan?

Dit spreekt wel weer in het voordeel van de K100Dsuper :)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2008, 14:20:22 door C20v »

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2008, 13:28:29 »
AllereerstL welkom!

Je moet wel beseffen dat een weatherproof body 1 is, maar als je er een niet-weatherproof lens op zet dan heb je er nog niet veel aan. Het vervelende is dat de weatherproof lenzen van Pentax meteen een forse aanslag vormen op je budget: ze zijn duurder dan een K100D Super body. Volgens mij kun je zelfs wel twee K100D Super body's kopen voor 1 DA* lens :)
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Weatherproof: meerwaarde of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2008, 13:10:33 »
Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me een duwtje in de goede richting geven.

Ik sta op het punt m`n eerste DSLR aan te schaffen en de keuze is (uiteraard, anders was ik hier niet) gevallen op Pentax. Nu dacht ik dat ik eruit was met een K100Dsuper maar over enkele maanden staat er een rondreis in Costa Rica op stapel.

Na her en der wat berichten op internet gelezen te hebben over condens en niet werkende camera`s vraag ik me dus af of een weatherproof body mss een betere keuze zou zijn?

De keuze voor mij is nu enzerzijds de K100Dsuper (aantrekkelijk geprijsd, hoeft niet voor gespaard te worden en xtra lezen kunnen in de maanden erna worden aangeschaft) of de K10D/K200D die beiden weatherproof zijn maar ook meer kosten (en kunnen).

Voor de duidelijkheid: het is niet zo dat ik dagelijks in de tropen zit. In hoeverre is "weatherproof" een meerwaarde en dan doel ik niet alleen op het regenwoud maar in z`n algemeen?

Alvast bedankt voor jullie tips/adviezen :)