Auteur Topic: Volleybal met de DA 50-135  (gelezen 3544 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Volleybal met de DA 50-135
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2008, 11:39:39 »
Het was niet de bedoeling om ze van de site af te halen. Ik zal ze er wel weer opzetten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2008, 11:39:39 »

Eveline

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2008, 09:48:41 »
Jammer dat de foto's van de site afgehaald zijn. Ik had er graag wat van willen leren,.. Groet, Eveline

Ruben

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2007, 17:34:29 »
Genoeg kennis dus :)

Ja Ik ken een sporfotograaf, best een goede, je wil niet weten hoeveel fotos die maakt en hoeveel die erover houdt. Meestal wel genoeg voor en clubblad ofzo, maar echte goede fotos ``van fotografische`` kwaliteit ;) soms een of twee of drie...

Ik had bij mijn commentaar geen rekening gehouden dat het je eerste test was en dat je ze graag al wou laten zien.

Offline marcedwin

• Senior Member
  • **
  • Het is zoals het is
    • This is me
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2007, 15:16:52 »
Ik denk dat een sportfotograaf leeft van minder dan 1 a 2% procent van de foto's die die schiet.

Leve de digitale eeuw. Stel je eens voor dat je dat allemaal nog met een fotorolletje moest doen.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2007, 10:36:37 »
Citaat van Harry
Citaat

Ik heb laatst gelezen dat bij sportfotografen ruim 90% in de prullenbak gaat. Die jongens schieten vaak met een machinegeweer en van een burst van 10 zit er soms één leuke tussen...
Oef, 90% in de prullenbak. Gelukkig zijn die SD kaartjes heel geduldig en zijn ze niet kritisch op de inhoud  ;D  ;D
Even rekenen, 90% prullen bak, serie van 10 geeft (soms) 1 leuke. Als ik het gemiddelde van 1000 shots per maand haal dan heb ik er dus mischien 10   :o.
Ik zit nog niet eens op dat gemiddelde, dus dat wordt nog hard werken  :P
Gelukkig is het geen straf om dat met mijn K10 te doen  :D

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2007, 06:36:14 »
Citaat
En bij sportfoto's gaat volgens mij zo de helft in het prullenbakje achter op de K10  :(, maar ik denk dat dat voor bijna alle sport fotografen geldt.  ;)

Ik heb laatst gelezen dat bij sportfotografen ruim 90% in de prullenbak gaat. Die jongens schieten vaak met een machinegeweer en van een burst van 10 zit er soms één leuke tussen...

Ach, fotografen van Nat.Geo. zijn met een compleet team twee weken bezig om die éne dragende lead foto te maken....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2007, 20:09:31 »
Hi Lucien,
bedankt voor de morele steun  :D
Ik wilde eigenlijk mijn nieuwe lens uitproberen. Dan kan je wel de dakpannen aan de overkant fotograferen, maar ik ga dan liever voor het echie. Ik heb deze lens aangeschaft omdat ik die voor dit soort foto's wil gebruiken.
En bij sportfoto's gaat volgens mij zo de helft in het prullenbakje achter op de K10  :(, maar ik denk dat dat voor bijna alle sport fotografen geldt.  ;)
Maar ik hoop na wat oefenen toch weer snel een paar goede foto's over te houden en die hier te kunnen tonen.  :)

lreyns

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:20:00 »
Hoi Andre,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het knap vind dat je je eerste sportfoto's hier laat zien.

Sportfoto's zijn zo verschrikkelijk moeilijk in beeld te brengen, kijk maar eens in de maandagkrant en zeg dan hoeveel "goede" sportfoto's er in staan. En wees er maar zeker van dat die jongens er een aantal wegschieten....

Zoals je zelf al aangeeft moet je van te voren kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren en heb je dat eindelijk voor elkaar, staat er wel een of andere "malloot" in de weg.

Nu vind ik wel dat de actie en de emotie bij sportfotografie altijd voor de "scherpte" gaat.
Detailopnames met weinig scherptediepte doen het ook goed als de emotie er vanaf straalt.

Kortom..... ik DURF niet eens enig commentaar te geven op jouw sportfoto's.... alleen knap dat je het aandurft. [smiley=thumbsup.gif]

Groeten, Lucien

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2007, 16:39:17 »
Hi Ruben,
nee die foto's vind ik zelf ook niet super. Ik wilde alleen alvast eens kijken hoe mijn nieuwe DA 50-135 het zou doen in een zaal. Moet nog weer flink gaan schieten bij diverse sporten om mijn timing weer op orde te krijgen. Het gaat vaak om tienden van een seconde. Indoor sportfotografie vergt het nodige materiaal zoals licht sterke lenzen (meestal mag er binnen niet eens geflitst worden) om aan korte sluitertijden te komen. Volleybal is nog wat moeilijker omdat je net als de blokkers maar moet "lezen" wat de spelverdeler gaat doen. Dus hopelijk heb ik binnenkort wel een paar echte goede.  :)

Hi Pentaxman,
heb jouw schaatsfoto site eens bekeken. Zover ik het kan beoordelen zit je vanaf de tribune te fotograferen of kan je ook aan de balustrade komen en van daar schieten? Gaat daar niet flink wat tijd/werk inzitten om zo'n site bij te houden? Heb je intussen die Sigma 70-200 al die je daar noemde? Zo ja, hoe zijn de ervaringen?  Als ik wat betere foto's maak zou ik ze eventueel wel willen verkopen, maar voorlopig is het nog een hobby. Als het zover komt dan neem ik nog wel een keer contact met je op. Voorlopig eerst maar flink oefenen.  :D

Thomas

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2007, 15:10:47 »
Idd opvallend die ruis.
Maar om nou te zeggen dat het slechte fotos zijn.
nee.

is denk ik ook stukje smaak.
hmm nee geen smaak.
wat je gewend bent...

met mijn oude camera was ik dit soort fotos gewend. Wel minder ruis... maar op verkeerde zaken gefocused.

wat de timing betreft... dat is oefenen.
in begin met oude camera had ik dat ook.
later niet meer. Mede omdat ik al van te voren half in drukte, en dan gaat het apperaatje lopen. zodat je  op juiste moment kan klikken.
en dat hij dan echt al klaar is, en gelijk kan klikken.
en niet meer een halve seconde hoeft na te denken.

dat is tenslotte al weer te veel.

Ik zal over paar maanden, als we met korfbal weer binnen spelen, is met mijn camera kijken.
kijken hoe het is om binnen te schieten.

thomas

admin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2007, 21:02:35 »
Indoor sportfotografie vraagt om hele lichtsterke dure lenzen of vervelende flits (niet doen). Ik doe veel aan indoor sportfotografie bij het kunstschaatsen (vrouw geeft hier les in). Uiteindelijk gebruik ik een F2.8 28-105 van sigma of de vaste 50mm F1.7. De 10 megapixel geeft genoeg om digitaal in te zoemen. ISO op 1600 of lager maar meestal switch ik tussen 800 en 1600.
Ik vind je foto's heel leuk, zeker goed genoeg voor een afdruk in klein formaat. Ik verkoop redelijk wat van dat soort shots.

http://www.schaatsfotos.nl
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2007, 21:03:44 door admin »

Ruben

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2007, 17:46:47 »
licht en scherpte is niet goed. Dat is logisch wanneer je zulke lastige omstandigheden hebt en het vraagt om meer kennis en ervaring Ook de timing is gewoon niet goed... Ik wil graag iets positief zeggen, maar vind ze niet goed....

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2007, 16:49:49 »
Ik denk dat AF best te gebruiken is, maar.. kies dan voor SEL of spot.

Ruis is inderdaad aanwezig, maar hindert mij niet.

Met een monopod of statief zou je toch op max 800 moeten kunnen schieten..!

Schiet in RAW en je hoeft je ook niet meer (heel) druk te maken over de witbalans, want die kan je achteraf nog veranderen...

Probeer de TAv eens met ISO auto tussen 100-800. F2,8 of een stop diafragmeren (geeft vaak betere kwaliteit). Sluitertijd gewoon even uitproberen...

Suc6 voor de volgende shoot!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
Volleybal met de DA 50-135
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2007, 14:48:46 »
Er was gisteren in de wijk een volleybal toernooitje in de sporthal. Goede gelegenheid om de 50-135 uit te proberen en te kijken hoe de K10 het zou doen met sporten. En interssant om te zien of mijn sport timing nog een beetje goed is na al die jaren ;)
Ik kon helaas niet door de hal wandelen om andere posities te kunnen kiezen. Alles vanaf dezelfde plek, op een bank op zo'n 4-5 meter achter een van de velden.
Dat volleybal is een stuk sneller dan toen ik het 30 jaar geleden deed. Of komt dat door de leeftijd  ;D
Alvast wat voorinfo. Alle foto's gemaakt met de 50-135, F2,8, ISO 1600 !! AF & SR aan en WBT op kunstlicht.
Die WBT instelling is toch heel gemakkelijk, geen gele zweem zoals vroeger op film.
ISO 1600 nodig om sluitertijden van1/125 tot 1/250 te krijgen, maar ruis wordt duidelijk zichtbaar.
De AF kan zo'n snelle sport niet bijhouden, volgende keer manual en pre-focus proberen.
Alles is RAW (PEF) en Adobe DNG converter en met PSE5 verwerkt. Alleen wat omgeving weg gesneden.
Meer dan de helft van mijn plaatjes konden zo de "prullebak" in :'(. Gelukkig zijn die SD kaartjes veel vaker te gebruiken als zo'n filmrolletje  ;D ;D

Foto - 1 Ruis op ISO 1600 duidelijk te zien, maar mijn timing is niet slecht.

Foto - 2 Als de AF nou op de spelers had scherpgesteld ipv het basketbal bord  >:( En ik had hem iets lager moeten nemen.

Foto - 3 Met WBT op kunstlicht zien de kleuren er normaal uit, geen gele/groene zweem.

Foto - 4 AF heeft weer verkeerde speler gekozen. Voorste ipv de stopper.

Commentaar en/of vragen zijn welkom

Andre