Auteur Topic: De CHIO's komen er weer aan !  (gelezen 3593 keer)

Peter

• Gast
Re: De CHIO's komen er weer aan !
« Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2008, 12:15:50 »
De hindernis stond enkele meters van de omheining. Ik moest de 70-300mm dus verwisselen voor m'n kitlens. Heel klein stukje gecropt om nog iets van het 'opberghuisje' weg te halen, dit stond er wat te nadrukkelijk op.

Ik ben begonnen in de bright-mode maar ik schrok me rot van felle groene kleuren. Weer snel teruggezet in de natural-mode en met ps de verzadiging zelfs nog iets omlaag moeten zetten omdat ik het nog steeds te groen vond. Scherpte, contrast en verzadiging staan op normaal maar de eerste twee in ps iets omhoog gezet.

Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2008, 12:15:50 »

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #20 Gepost op: 6 mei 2008, 11:40:05 »
Als je de laatste op 55 mm maakt, stond je dan in de ring ?

Die laatste vliegt er overigens lekker in zeg ! En volgens mij heb ik die jonge dame (eerste foto) al vaker  voor mijn lens gehad (met paard ;))  ...

Ik heb zelf niet zulke positieve ervaringene met de Digi preview, omdat het schermpje zeker bij dit soort felle lichtsituaties bepaalt niet kleurgetrouw is. Vandaar dat ik ook altijd RAW opnames maakte.
Nu ik naar je laatste foto kijk, hoe stel jij contrast en saturatie in ? En zit je in natural of bright ? Het gebruik van en hoge saturatie en van bright mode zorgt er ook voor dat de hoge lichten sneller uitbijten.

lock

Peter

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 6 mei 2008, 02:33:20 »
Lock, allereerst bedankt voor de vele tips. Ik zal ze meenemen voor de volgende keer.
Die 1/600 is idd een typefoutje.

Over de witbalans: ik maak gebruik van een 'digitaal preview' (niet 'optisch'). Na het maken van een digitale preview druk ik op de fn-knop en probeer daar de verschillende soorten witbalans. Elke verandering van witbalans kan ik meteen zien op het lcd-scherm. Van hieruit kies ik dan de meest optimale witbalans.

Het zonlicht op de witte hindernis is het meest hinderlijke. Door de spotmeting is het paard wel goed belicht. De hindernis wordt dan overbelicht. Hier zal ik volgende keer vooral op letten. Hieronder nog een paar foto's:

Deze foto is gemaakt vrijdag jl. De witte hindernis is gevuld met een beetje grijs om het ergste wit er af te halen. Over de actie ben ik wel tevreden en ook de achtergrond is rustig. Wel drukt volgens mij de tele de voor- en de achtergrond te veel in elkaar. Sigma Apo 70-300mm / 1/1250s bij f 4, iso 800, bp 133mm, spotmeting. De iso had natuurlijk gemakkelijk lager kunnen staan.

De volgende foto is een dag later gemaakt. De hindernissen worden regelmatig gewisseld en gelukkig waren ze deze keer niet wit. Ik vind het een veel rustiger beeld geven. Je ziet dat ook het wit op de palen nu niet is overbelicht. Kitlens 18-55mm / 1/1000s bij f 8, iso 800, bp 55mm, spotmeting

Peter

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2008, 23:08:31 »
Citaat
Met je tips ben ik het ook eens gaan proberen.. Eerst maar eens geprobeerd een rustige achtergrond te kiezen en dit viel niet mee! Het stond vol met toeschouwers, reclameborden en witte tenten. Dus veel keus had ik niet en ben uiteindelijk maar naar het oefenterrein gegaan. Op de stand van de zon heb ik maar niet meer gelet. De AF-C werkt idd niet en dus snel begonnen met handmatig scherpstellen (pre-focus) en ook dit viel nog niet mee. Om de sluitertijd omhoog te krijgen heb ik de isowaarde flink moeten verhogen naar 800 iso. Je raad opgevolgd en spotmeting gebruikt, ik denk een goede keus maar de 'springpalen' worden dan wel sterk overbelicht. Met een fotobew. progr. heb ik de witte vlakken opgevuld met een licht grijstintje.

Sigma Apo 70-300mm / 1/600sec bij f 6.3, iso 800, bp 133, spotmeting

Peter

Hallo Peter. Allereerst moet ik je een compliment geven voor het vangen van de 'paard in vlucht'. Dit is de aktie waar je de fotos voor maakt.
Ik zie in de Exif dat je een derde stop overbelicht. Dat draagt allicht bij tot een stukje overbelichting op de lichte delen. De broek is daar ook een goed voorbeeld van. Ik kon de lichtmetingen niet meer uit de Exif halen dus verder kan ik net veel zien.
Ook zie ik dat je 1/600 sec aangeeft bij de foto. Maar je exif geeft 1/1600 sec aan. Dat betekent dat je probleemloos op iso 400, of zelfs iso 200 (1/400 sec) had kunnen fotograferen. Dat levert meer DR (Dynamic Range) op en dat zal zeker bij de k10d tot winst in de hoge lichten leiden.
Stel bij dit soort licht ook altijd daglicht in. Mijn ervaring is dat juist bij zoveel frontaal licht een optimale witbalans helpt. Want je hebt volgens mij puur toevallig het licht precies recht op de hindernis, tenminste, als ik naar de schaduw van het paard kijk. Pure pech, mede door de spot metering. Maar wel iets waar je de volgende keer op kunt letten door onder een iets andere hoek te gaan staan. De belichting op paard en ruiter staan wel voorop.
Helaas merk jij ook dat de AF.C van de k10d niet optimaal is. Manueel focussen is echter niet altijd nodig. Ik AF gewoon op de hindernis en dat gaat altijd lekker rap (moet de AF wel zitten, natuurlijk).

Keuze van een achtergrond heb je niet altijd. Maar je kunt de achtergrond wel vervagen, zeker als de afstand van bv publiek en  hindernis een meter of 20 wordt. Dan vergroot je het diafragma wat en dan wordt de DOF klein genoeg om de achtergrond te vervagen. Niet teveel vergroten, want dan eindig je met een scherpe kont en een vage kop... :) Voordeel is wel dat je hiermee de sluitertijd opkrikt.

Laat je er nog een paar zien ?
Trouwens, heb je Andre niet gezien ? Die zou ook een keertje langsgaan in Eindhoven.

lock
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2008, 23:32:01 door lock »

koor

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2008, 16:00:17 »
Geweldige platen, m.n. die op canvas is geprint!
Peter je hebt het uitstekend gedaan!
Gave plaat.

Peter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2008, 14:26:56 »
Met je tips ben ik het ook eens gaan proberen.. Eerst maar eens geprobeerd een rustige achtergrond te kiezen en dit viel niet mee! Het stond vol met toeschouwers, reclameborden en witte tenten. Dus veel keus had ik niet en ben uiteindelijk maar naar het oefenterrein gegaan. Op de stand van de zon heb ik maar niet meer gelet. De AF-C werkt idd niet en dus snel begonnen met handmatig scherpstellen (pre-focus) en ook dit viel nog niet mee. Om de sluitertijd omhoog te krijgen heb ik de isowaarde flink moeten verhogen naar 800 iso. Je raad opgevolgd en spotmeting gebruikt, ik denk een goede keus maar de 'springpalen' worden dan wel sterk overbelicht. Met een fotobew. progr. heb ik de witte vlakken opgevuld met een licht grijstintje.

Sigma Apo 70-300mm / 1/600sec bij f 6.3, iso 800, bp 133, spotmeting

Peter

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2008, 20:42:18 »
Erik, voor zover ik weet hangt hij ergens bij de eigenaar van het paard !

Vandaag was ik toch even langs gegaan....zonder k10d helaas.

Puur ter illustratie een foto van de ideale plaats om de foto's te maken. Let op de dame links, achter de conifeertjes. Vandaar heb je zicht op 80% van de hindernissen binnen een meter of 40 afstand:

F5.5, 1/800 sec, iso 100, center weighted, 133 mm
« Laatst bewerkt op: 1 mei 2008, 20:57:03 door lock »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2008, 19:58:36 »
D'r zitten prachtige platen tussen. Ik kan mij voorstellen dat die laatste aan de muur is komen hangen op een mooie plaats.

greetz,
Erik

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2008, 21:07:24 »
Ouwe rot ? Da's een compliment dat mij eerlijk gezegd niet toekomt André. Ik heb de net iets meer dan een jaar DSLR ervaring achter mijn kiezen ......... ;)  
Oké, ik heb wel 10 jaar een analoge Canon gehad, maar voor niet meer dan de gebruikelijke kiekjes.

lock

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2008, 20:28:13 »
Die laatste is inderdaad een hele mooie lock. Ik hed wel een vermoeden maar een paar tips van een ouwe rot zijn nooit weg. Zal eens kijken of ik ook nog wat platen aan mijn bezoek overhou.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2008, 18:47:58 »
Laatste plaat van het springen. Nu is het wachten op anderen ;) ;)

Deze foto is overigens op canvas geprint.

F4.5 op 138 mm, 1/500 sec, spot metering iso 200 trouwens, en gecropped ...

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2008, 17:49:08 »
Citaat
De kleuren en de scherpte zijn geweldig mooi.
Ik ben benieuwd met welke lens je deze foto's hebt gemaakt.

Peter

Peter bij goed licht presteert de da 50-200 voorbeeldig. Mijn exemplaar is scherp van 1 stop boven max over 60-200 mm.
De kleuren, tja.., ik vind dat meer een kenmerk van Pentax camera dan de lens, als je maar de goede witbalans kunt instellen ( dus RAW...). Ik ben altijd heel tevreden geweest met de kleuren, of ik nu de sigma of de da 50-200 gebruikte. Dit is uiteraard persoonlijk, maar Canon en Nikon kunnen niet aan de kleuren van Pentax echt aan tippen.

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2008, 17:38:54 »
Hoi Andre.
Zoals je ziet kies ik voor de hogere sluitertijden. Zo zet je de spieren en de kracht goed vast op de plaat. Als je dan zorgt dat je een dynamische fase pakt (afzet, landing, sprong) dan zit er veel aktie in.
Ga met de zon in je rug staan en kies een plek waar de zon liefst schuin op de paarden valt. Zo krijg je de meest natuurlijke, en fraaie reflectie van de vacht.
Als je niet vrij bent om te staan waar je wilt, dan moet je even in de gaten houden hoe de objecten op het terrein in het beeld vallen. Soms krijg je daardoor te drukke achtergronden ( hierboven zie je enkele voorbeelden). Een hele drukke tribune is een mooi voorbeeld. Als je een snellere lens hebt dan kan je het onderwerp uiteraard wat meer vrijstellen tov de achtergrond.
Verder gebruik ik bijna altijd de panning methode als de paarden op mij afkomen. Ik laat de camera dan meestal eerst een keertje locken, en pas bij de tweede of derde pakte ik de foto. Aangezien dat op een k10d was, gebruikte ik geen AF-C want dat werkte gewoon niet zoals het moest ( ik kon er niet op vertrouwen). Verder gebruik ik veelvuldig een pre focus op een hindernis, check waar het scherptebereik ligt en wacht rustig het moment af. Je weet dan zeker dat je een goede timing hebt.
Mijn K10d had ondanks alles toch een hele lichte vertraging en dat betekende toch dat er bij de timing rekening mee gehouden moest worden. Zoom daarom ook niet te sterk in want voor je het weet is de kop uit beeld en heb je kont op de foto...
Ik heb begrepen dat de k20d hierin een stuk beter is.

Of je dat nu met Sv of Av of de combistand doet maakt niet zo veel uit. Bij dit licht scoort deze lens altijd goed, maar ik probeer meestal het diafragma 1 stop hoger dan max in te stellen. Loopt de sluitertijd terug dan zoom ik uit, waardoor ik meer ruimte in het diafragma en sluitertijd krijg. Daarna crop ik de foto. Met de k10d is daarvoor nog voldoende ruimte.

Meestal pak ik spot metering omdat en kies ik voor het belichten op de paarden. Maar als iemand met en wit pak op een zwart paard zit, dan compenseer ik of belicht ik op de lichte kleuren (vanwege het verdwijnen van de details in de hoge lichten). Eventueel nabewerken door de donkere delen wat op te lichten (schaduw of middentonen).

Ik zal zeker niet volledig zijn, dus als je vragen hebt...

F7.1, 1/1250 sec., 200 mm, Av, spot.
Deze foto is door het terugbrengen naar 800 pixels breed aardig aan scherpte kwijt geraakt..

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2008, 15:09:11 »
Hi Lock, goede actie foto's. Kan je de exif er niet bij zetten? Van 1-4 mei is hier in Eindhoven het Concours Hippique. Ik ben helemaal geen paardeman, dus wat start tips zijn welkom. Het is bijna in mijn achtertuin, dus wil er toch minstens een keer langs gaan.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Peter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2008, 10:17:22 »
De kleuren en de scherpte zijn geweldig mooi.
Ik ben benieuwd met welke lens je deze foto's hebt gemaakt.

Peter

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2008, 10:10:33 »
Zelfde ruiter/paard als hierboven:

De foto kan ook wel wat extra cropping hebben want het is wat druk zo....

Sluitertijd 1/1000, F7.1, 200mm, Av mode, spot.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2008, 16:54:00 door lock »

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2008, 23:43:41 »
Bedank voor het compliment, Lucien. Maar gecropped is deze nog beter alleen kan ik daar momenteel niet bij >:(.
Het mooie van de paarden is de enorme kracht die ze uitstralen. Je ziet die enorme spieren waarmee ze op dit soort foto's 'vliegen' over de hindernissen.

Kleintje voor het slapen:

F7.1, 1/160 sec., 200mm, spot, center weighted
« Laatst bewerkt op: 30 april 2008, 16:55:08 door lock »

lreyns

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2008, 23:34:38 »

Één woord...... Prachtig.

Lucien

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2008, 23:23:55 »
Ja, die zat er lekker op  :)

Ik kan momenteel niet bij mijn server dus ik moet het even doen met materiaal waarvan ik niet weet of ik het hier al had geplaatst.

Morgen een paar nieuwe:

lock

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2008, 10:14:37 »
Schitterende actiefoto Lock!
Loepscherp vastgelegd, de glinstering op de flank van het paard vind ik heel erg mooi. Totale compositie ook een plaatje.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline lock

• Senior Member
  • **
De CHIO's komen er weer aan !
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2008, 22:10:36 »
Hemelvaart en Pinksteren kent traditioneel veel paardensportwedstrijden.  Als je een mooie plaat schiet, laat hem dan zien.
Van mij helaas dit jaar geen nieuwe series. Daarom eentje van vorig jaar.

Op verzoek van Andre: 1/500 sec F7.1, 200mm. Spotmetering, Sv.

lock
« Laatst bewerkt op: 30 april 2008, 16:48:23 door lock »