Hoi Andre.
Zoals je ziet kies ik voor de hogere sluitertijden. Zo zet je de spieren en de kracht goed vast op de plaat. Als je dan zorgt dat je een dynamische fase pakt (afzet, landing, sprong) dan zit er veel aktie in.
Ga met de zon in je rug staan en kies een plek waar de zon liefst schuin op de paarden valt. Zo krijg je de meest natuurlijke, en fraaie reflectie van de vacht.
Als je niet vrij bent om te staan waar je wilt, dan moet je even in de gaten houden hoe de objecten op het terrein in het beeld vallen. Soms krijg je daardoor te drukke achtergronden ( hierboven zie je enkele voorbeelden). Een hele drukke tribune is een mooi voorbeeld. Als je een snellere lens hebt dan kan je het onderwerp uiteraard wat meer vrijstellen tov de achtergrond.
Verder gebruik ik bijna altijd de panning methode als de paarden op mij afkomen. Ik laat de camera dan meestal eerst een keertje locken, en pas bij de tweede of derde pakte ik de foto. Aangezien dat op een k10d was, gebruikte ik geen AF-C want dat werkte gewoon niet zoals het moest ( ik kon er niet op vertrouwen). Verder gebruik ik veelvuldig een pre focus op een hindernis, check waar het scherptebereik ligt en wacht rustig het moment af. Je weet dan zeker dat je een goede timing hebt.
Mijn K10d had ondanks alles toch een hele lichte vertraging en dat betekende toch dat er bij de timing rekening mee gehouden moest worden. Zoom daarom ook niet te sterk in want voor je het weet is de kop uit beeld en heb je kont op de foto...
Ik heb begrepen dat de k20d hierin een stuk beter is.
Of je dat nu met Sv of Av of de combistand doet maakt niet zo veel uit. Bij dit licht scoort deze lens altijd goed, maar ik probeer meestal het diafragma 1 stop hoger dan max in te stellen. Loopt de sluitertijd terug dan zoom ik uit, waardoor ik meer ruimte in het diafragma en sluitertijd krijg. Daarna crop ik de foto. Met de k10d is daarvoor nog voldoende ruimte.
Meestal pak ik spot metering omdat en kies ik voor het belichten op de paarden. Maar als iemand met en wit pak op een zwart paard zit, dan compenseer ik of belicht ik op de lichte kleuren (vanwege het verdwijnen van de details in de hoge lichten). Eventueel nabewerken door de donkere delen wat op te lichten (schaduw of middentonen).
Ik zal zeker niet volledig zijn, dus als je vragen hebt...

F7.1, 1/1250 sec., 200 mm, Av, spot.
Deze foto is door het terugbrengen naar 800 pixels breed aardig aan scherpte kwijt geraakt..