Auteur Topic: Avond in Noorwegen  (gelezen 1937 keer)

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Avond in Noorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2009, 21:05:53 »
Ik kan me wel vinden in de opmerkingen van de voorgaande forumleden. Vooral bij de eerste twee foto's zie je dat je een minder geslaagde combinatie van iso-waarde en diafragma hebt gebruikt.
Zoals al gezegd, zet bij gebruik van een statief bij voorkeur de iso zo laag mogelijk.
Wat diafragma betreft, voor scherpte in je opname (let op ik bedoel dus niet scherptediepte) is er een bepaald gebied waarbij je optimale scherpte hebt. Ga je te laag qua diafragma (geheel open), dan wordt de opname zachter en ga je vaak contrast missen tov. andere diafragmawaardes.
Als je een erg groot diafragma gebruikt, zoals hier de F/32 ga je tegen de fysiche beperkingen van het glaswerk aanlopen, waardoor je ook scherpte gaat missen.
Meestal is de scherpte van een objectief optimaal als je twee stops van minimum blijft en onder de f/8 totf/11 blijft. Dit geldt niet voor alle objectieven, maar is meer een 'rule of hand'.

Wat witbalans betreft, het antwoord daarop is afhankelijk van hoe je de foto's opslaat. Je kan twee formaten gebruiken jpeg en raw. Jpeg is lekker economisch wat ingenomen geheugenruimte betreft, maar geeft je een stuk minder speelruimte in de nabewerking. Als bij een Jpeg de witbalans er ver naast zit, heb je kans dat dit niet meer goed te krijgen is. Bij raw daarentegen schrijft de camera alle info die de sensor heeft geregistreerd op je geheugenkaart. Er wordt overigens wel een witbalans toegewezen aan een raw-opname, maar het grote voordeel is dat je totale vrijheid hebt om hiervan af te wijken.
Ook heb je net iets meer dynamisch bereik dat je uit de opname kan peuteren.
Nadelen zijn dat raw-opnames een stuk meer ruimte in beslag nemen op je kaart en de nabewerking langer duurt (raw opnames krijgen ook geen verscherping mee van je camera en zijn daarom in eerste instantie zachter dan een jpeg, dus dat moet je ook meer in de nabewerking meenemen).

Ikzelf schiet altijd in raw, omdat ik dan alle vrijheid heb om de opname naar mijn wensen te krijgen. Verder zijn raw-converters beter in staat om het maximale uit de opname te persen, aangezien ze veel meer rekenkracht kunnen aanspreken dan de camera zelf.

Wat witbalans betreft ik laat mijn raw-coverter (Photoshop CS-3) altijd automatisch deze bepalen. Daarna vergelijk ik die met de balans die de body in gedachten had en kies daarna de naar mijn gevoel beste van de twee. Kan ik me in beide keuzes niet vinden loop ik eerst nog eens de verdere keuzes af die ik ter beschikking heb. Vind ik dan nog niet wat ik wil, ga ik handmatig instellingen veranderen in de setting die me tot dan toe het beste beviel. Ik moet zeggen dat ik dat niet vaak hoef te doen, meestal ben ik na stap 1 klaar (vergelijken WB van body en auto van PS CS-3).

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 4 september 2009, 21:22:33 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2009, 21:05:53 »

HFK

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2009, 15:33:03 »
Hallo Yves,

dank voor je reactie! Mbt het histogram en daarbij aansluitend je opmerking over het manueel werken: je hebt gelijk in je constatering en nu je dit zegt snap ik dat ik meer moet letten op mijn histogram om te voorkomen dat ik teveel laat liggen (dan wel links, dan wel rechts). Ik zal nu eens meer proberen in de av-stand bij landschapsfotografie.

Ook je constatering en veronderstelling over het diaf is juist. Was bedoeld om extra lange sluitertijden te bekomen maar daarna had ik dit weer bij moeten stellen voor de andere foto's. Dit moet uiteraard een automatisme worden. Ik snap in ieder geval het idee er achter...

Mbt onscherpte foto's: Omdat het donker was en ik voor het eerst daarin fotografeerde was het lastig om de scherpstelling te doen. Daar komt nog eens bij dat ik bij foto 2 niet op AF heb gewerkt en bij de andere foto's er te weinig op gelet.

Mbt nabewerking foto's: dat doe ik nu eigenlijk bijna niet. Het enige dat ik doe (of laat doen zoals je wilt) is de automatische verbeterfunctie in Iphoto laten toepassen. Nu ik wat intensiever bezig ben met het fotograferen merk ik, ook in de andere posts op dit forum, dat nabewerking en wezenlijk onderdeel is van het fotograferen. Ik zal dan binnenkort Lightroom aanschaffen. Ook daar wil ik mij graag in ontwikkelen...

Nogmaals thanx voor je commentaar want daar leer ik echt van!

Bij foto 3 geef je aan dat de witbalans niet helemaal lekker zit. Dit valt mij ook op en dat valt mij vaker op bij foto's die ik neem. Hoe kan ik de juiste witbalans krijgen in elke situatie? Zou je mij daar een tip voor kunnen geven?

Zal dit weekend weer wat foto's plaatsen!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:14:49 »
Hallo,

Leuke foto's.

Je zegt dat je sommige foto's wat te donker vindt ... het zijn uiteraard nachtopnames maar kijk toch eens naar je histogram. Je laat rechts toch wel heel veel liggen, zelfs voor nachtopnames. Daarbij aansluitend: ik zie dat je vaak op manueel werkt. Mijns inziens kan je bij landschapsfotografie best op Av werken.

In het algemeen kan je als je op statief werkt best je iso zo laag mogelijk zetten.

Ik zie ook dat jet het diaf vaak helemaal toeknijpt (f32 ...) - dit hoeft heus niet om scherpe foto's te bekomen. Maar misschien was het wel je bedoeling om zodoende extra lange sluitertijden te bekomen (vb. voor de lichtbundels van foto 2) ??

Om op statief te hebben gewerkt vind ik je foto's eigenlijk niet bijster scherp ... Pas je in de nabewerking nog een verscherping toe?

Bespreking:
Foto 1 zegt mij persoonlijk weinig ... Te veel overzicht, geen duidelijk onderwerp, beetje rommelig

Foto2: leuke lichtstraal - experiment geslaag.

Foto 3: witbalans zit m.i. niet lekker (te gelig-oranje door de straatverlichting ...). Ook een beetje saaie rechttoe-rechtaan benadering

Foto 4: zelfde comment als bij foto 1

Foto 5: mijn favo ! mooi licht en donker, mooie compo, aandachtstrekker (uurwerk). Jammer dat de scherpte ontbreekt.

Laat maar snel meer beelden uit Noorwegen zien!!
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2009, 13:20:28 door y-cam »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2009, 20:25:55 »
Alweer erg mooie foto's uit Noorwegen - ditmaal dus 's avonds. Waarom zouden 4 en 5 wat te donker zijn? De lampen en stationsklok zijn net niet (of net wel) overbelicht en de andere delen van de foto's zijn van nature in het duister gehuld. Prima, zou ik zeggen.

HFK

• Gast
Avond in Noorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2009, 15:38:22 »
Ok, omdat het in ieder geval technisch gelukt is om foto's op het forum te zetten, kom ik gelijk met een tweede serie. Gisteren heb ik namelijk mijn statief gekregen (Velbon Sherpa 750N)!! :D Ik heb nooit eerder foto's gemaakt met een statief, nog nooit 's avonds en nog nooit met lange sluitertijden. Dus ik ben er gisteravond dapper op uitgetrokken om hier wat uit te proberen. Ik heb er ook een draadontspanner bij gekocht. Ik heb er in ieder geval erg veel plezier aan beleefd...

Qua weersomstandigheden was het in Noorwegen de hele dag bewolkt geweest en ook in de avond. Graag zou ik commentaren willen ontvangen op mijn foto's en ook hoe ik de volgende keer dingen beter kan doen. Ik heb zelf gezien dat ik door de ISO hoger te zetten meer ruis op de foto krijg. Ook vind ik foto 4 en 5 eigenlijk iets te donker, tips?

Alvast bedankt voor jullie op-en of aanmerkingen....

1. Station Rena in de schemer.

2. De 2-baanssnelweg door Rena. Wilde graag het effect van de 'lichtstrepen' op de foto.

3. De houten staafkerk (naar NL voorbeeld) van Rena

4. Station Rena in het donker.

5. De stationsklok met naam station Rena

groet Rik