Auteur Topic: vuil op sensor  (gelezen 4804 keer)

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: vuil op sensor
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2008, 23:17:50 »
No problema  ;)
Zelfs hardnekkig stof is gemakkelijk te verwijderen. He ga ik te werk:
1) Zuig al het stof weg met vacuum (via venturi op persluchtfles) van Green Clean.
2) Ik kuis de sensor met de Artic Butterfly.
3) als laatste de sensor kuisen met een Swab men Eclipps-vloeistof.
Als je een beetje handig bent is dit op 5 minuten uitgevoerd.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2008, 23:17:50 »

XanderL

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2008, 09:23:13 »
Ook ik ben een zeer tevreden gebruiker van de arctic butterfly. Voorheen leek het wel of mijn sensor statisch geladen was, elke keer als ik een lens wisselde dan zat er stof op mijn sensor. Na een aantal keer de arctic butterfly gebuikt te hebben is dat nu voorbij. Hoe minimaal mijn uitrusting ook is, de butterfly gaat altijd mee en altijd even controleren voordat ik ga fotograferen.

Offline SpeedyD27

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2008, 16:20:00 »
Ik ga ook maar eens op zoek naar een Arctic butterfly. Is toch wel nodig, er zit een hardnekkig vuiltje wat moeilijk weg wil en ik heb nog geen goede spullen om het te verwijderen.
Gelukkig zit is het niet te groot en is het wel weg te "shoppen" maar dat is toch overbodig werk vind ik, liever een schone sensor.
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Offline André

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2008, 20:01:41 »
Ik heb mijn K10D zelf gereinigd met Visible Dust Sensor Cleaner en de groene swabs, eerst geprobeerd met de Giotto Rocket, maar je verplaatst het vuil alleen maar. Daarna me gewaagd aan de Green Cleaner (vacuum sensorcleaner, niet echt handig omdat de camera lang op zijn rug ligt met een geopend gordijn. Dan toch maar nat gebruikt en dat werkt wel, twee wipes en de boel kan terug dicht.
Wel zorgen dat je in een goed verlichte (quasi) stifvrije ruimte werkt.

Ik heb het ook met de bibber op het lijf gedaan, maar twijfel niet, vroeg of laat moet je er toch aan geloven.
Laten cleanen is mi geen optie, in een mum van tijd loop je opnieuw stofjes op.
Jouw angst is hun winst.

Gtz,

André

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2008, 18:51:56 »
@piet: Dat schoonblazen met een balgje of met wat dan ook, dat doe je natuurlijk in een schone, stofarme omgeving! Dan blaas je er heus geen stof in...
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

pietpentax

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2008, 11:45:30 »
Blazen met een balgje kan wel maar neem dan wel een balgje wat de lucht van af de achterkant via een filtertje op zuigt.
denk er om dat je wel het risico loopt het stof in je zoeker te blazen dat kan geen kwaad maar staat lelijk, en is niet weg te krijgen.
Ik spreek uit ervaring. :'(
Het is ook mogelijk een nylon penseel te kopen en de sensor daarmee
schoon te maken.
De penseel eerst schoon maken ontvetten met synt afwasmiddel en water,goed laten drogen, electrostatic maken door middel van lucht.
De lucht blaas je er door met het eerder genoemde balgje , geen perslucht gebruiken (daar zit water in).

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2008, 20:12:25 »
Johan,

Je hebt (helaas) gelijk. In het fraaie tijdschrift Chip Foto / Video (ben gelijk maar abonnee geworden) staat een test over de effecten van de automatische sensorreinigers. Hoewel de K10 vervangen wordt door de GX-10, zijn de resultaten van alle camera's teleurstellend. Wel worden er tips gegeven over hoe je stof kan voorkomen en wordt er een aantal reinigers getest.  Blazen, zoals Carel voorstelt, zou ik nooit doen. Dit kan een wat vettige aanslag op de sensor veroorzaken, en vet, is lastiger te verwijderen dan stof.

Groet,

Wytze

ps: heb erg goede resultaten met de stofzuiger van Green Clean!
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2008, 16:20:22 door Wytze »

lreyns

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2008, 20:04:46 »
Als je geluk hebt dicht bij "de Beukelaar" te zitten kun je je camera daar gratis laten reinigen.

Echt een super service.... [smiley=thumbsup.gif]

Lucien

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2008, 21:09:55 »
Even voorop zetten dat ik bij mijn camera nog geen stof op de sensor heb gehad. Voordat ik wissel staat de andere lens klaar met de onderkant naar boven en de beschermdop er los op, en ik wissel vlot om, en nooit in een stoffige ruimte of zo. Maar toch zal ik ook ooit stof op de sensor krijgen...
Toch moet het niet moeilijk zijn de sensor schoon te maken, op diverse fora stukken over gelezen, en wordt weleens te moeilijk over gedaan.
Gewoon zelf doen dus! Met een goede blaasbalg (gebruik geen perslucht!) en een pak wattenstaafjes.
Eerst goed blazen, dan eventueel met droog wattenstaafje horizontaal reinigen van links naar rechts, dan als laatste een keer van boven naar beneden. Is de stof dan nog niet weg, dan klein beetje gedenaturaliseerde alcohol (apotheek) op het wattenstaafje en nogmaals schoonmaken.
Voor een beetje stof hoef je je camera echt niet weg te brengen.
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2008, 15:28:16 »
Las laatst in een vakblad dat de sensorreining van Pentax een wassen neus is. Was wel 1 v/d redenen dat ik gekozen heb voor de k10d.

Maar ja idd .....stof is voor elke (digitale) camera een ware plaag.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2008, 15:19:26 »
Eerlijk gezegd kan je er weinig aan doen. Bij het wisselen van lenzen kan er stof in de camera komen. Je kan natuurlijk wel voorzichtig zijn en werken met schone lenzen/doppen en tassen, de camera altijd met de opening naar beneden houden enz..
Is er toch stof, dan arctic. Werkt dat ook niet, dan moet er nat worden schoongemaakt. Dat durf ik zelf niet, maar of de leverancier kan dat of chipclean (bedrijf). In Woerden zit Dies Groot (fotoleraar / gallery houder), die kan ook camera's cleanen (nat en droog), kost tussen de 25 en 50 euro dacht ik...
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2008, 15:34:51 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2008, 15:19:17 »
Ik heb hier last van gehad op mijn k10d. Een hardnekkig vuiltje.
Ik heb het niet zelf gedaan omdat ik nog een onderhoudsbeurt te goed had. De beste man is bijna een uur bezig geweest om alles stofvrij te maken.

Aan materialen heb ik gezien: spuitbus met lucht(?), natte en droge sweepers.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

nexus6

• Gast
vuil op sensor
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2008, 13:17:20 »
Beste pentax gebruikers,
ik heb de k100d (niet de super versie), deze binnen enkele dagen om moeten ruilen omdat er vuil op de sensor zat/kwam dat met de arctic butterfly niet te verwijderen was.
Ben nu meer dan een half jaar verder en heb dit euvel opnieuw.
Dit is echt irritant.
Wie heeft hier ervaring mee hoe dat kan en met name hoe dat weg te krijgen is (voor ik hem laat schoonmaken)?
Je kan de grootste stip duidelijk zien zitten op de sensor met blote oog.
Alvast hartelijk dank voor reacties.
mvg
Frank