Auteur Topic: K10D  (gelezen 4228 keer)

Offline janver

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
Re: K10D
« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2008, 23:40:13 »
Citaat
Broodje aap verhaal...

Pentax K10D heeft twee standaard standen om jpg's te maken: gewoon en helder. Deze éénmalige instelling (net als datum en tijd  :) ) geeft aan of je felle kleuren en met veel contrast wil zoals de meeste camera's die produceren of wat minder fel met minder contrast. Deze laatste stand is meer gericht op mensen die hun foto's in photoshop willen bewerken.
Pentax heeft de commerciële fout gemaakt om de default op "minder fel" te zetten, waarna de hele wereld in alle testen sprak over "slechte/mindere" jpg kwaliteit.
Dus nogmaals, één instelling en je hebt NIKON/CANON jpg kwaliteit...

De PENTAX is echter meer gericht op mensen die echt met fotograferen bezig zijn en de meeste prefereren de de softere instelling en bewerken in Photoshop.

Overigens kan je als je dat wil bij Pentax zelfs exact een profiel maken hoe de JPG's eruit moeten zien. Ik heb bijvoorbeeld het standaard softe profiel, maar heb de kleurverzadiging +1 en scherpte +1...

Kortom, er zijn veel redenen om een camera wel of niet te kiezen, maar deze........
Beste Harry

Ik dacht niet dat met de mindere kwaliteit van Pentax-jpgs tegenover Andere Merken-jpgs de kleurverzadiging of enkele andere parameters door jou genoemd, bedoeld worden...

Het gaat erom dat volgens heel wat tests (de meeste) de "in-camera" software van Pentax die zorgt voor de omzetting van de pure sensor-gegevens naar jpg-bestanden een minder goede job doet dan de in-camera software van andere merken.

Op basis van beperkte eigen ervaringen ben ik geneigd dit te erkennen (vergelijking Pentax K100D - Canon 300D).

Zelf werk ik eigenlijk "nooit" met jpg uit de camera. Ik werk altijd met conversies vanaf RAW. Diezelfde tests vermelden net zo geod dat Pentax qua beeldkwaliteit niet moet onderdoen voor andere merken (en soms ook wat beter doet), wanneer gewerkt wordt met RAW bestanden (van zowel Pentax als die andere merken) die geconverteerd worden via eenzelfde RAW-convertor.

Jan V.
Pentax K100D + DA 12-24/4 AL ED [IF] + DA 18-55/3.5-5.6 AL + DA 50-200/4-5.6 ED + FA 77/1.8 Limited + A 50/1.7 + A 28/2.8 + K 400-600/8-12 Reflex + AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2008, 23:40:13 »

Offline Mayflower

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2008, 21:13:39 »
Citaat
Voor redelijk weinig geld heb je tegenwoordig en externe harde schijf. Voor minder dan 100 Euri 500 Gb met USB aansluiting. Daar kan je heel wat foto's op opslaan.

Heb ik ook. Ideaal. Ook voor het downloaden van films... ;)
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2008, 14:09:46 »
Citaat
Weet iemand bij welke instellingen je de grootste (beste kwaliteit)formaat jpeg kan krijgen bij de k10D?

Ik schiet normaal gesproken RAW, maar mijn harde schijf raakt een beetje vol en de pecunia is op;-)

Mijn jpeg bestanden zitten zo rond de 2.5mb, dat vind ik vreemd, omdat ik bij de 4.9mp E-1 en de 6mp S2 pro bestanden van ruim 4mb krijg.

Marleen,

Voor redelijk weinig geld heb je tegenwoordig en externe harde schijf. Voor minder dan 100 Euri 500 Gb met USB aansluiting. Daar kan je heel wat foto's op opslaan.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

edwindev

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2008, 18:37:06 »
Citaat
Ik schiet normaal gesproken RAW, maar mijn harde schijf raakt een beetje vol en de pecunia is op;-)
Is het opschonen van je foto's niet een optie? Gewoon nogmaals door al je foto's bladeren en weggooien wat je niet meer mooi vind. Zonde als je straks een "wereldfoto" schiet waar je niets meer mee kunt omdat je jpeg bent gaan schieten...
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2008, 18:37:21 door edwindev »

Marleen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2008, 16:20:38 »
Hij staat al ingesteld op de maximale kwaliteit. 4mb op de Pentax heb ik nog nooit gehaald, zelfs geen 3, misschien moet ik wat meer kleur in mijn leven brengen dan ;-)

Ik zal eens kijken of dat zippen genoeg verkleind, goed idee, niet aan gedacht!
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2008, 16:21:03 door Marleen »

ChrisNLD

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2008, 23:08:56 »
Citaat

Ik weet even niet hoe groot jpg's zijn want ik schiet dng.. Maar staat volgens mij in de handleiding!

Na onderzoek van mijn JPEG-jes, afhankelijk van het aantal kleuren/tinten dat wordt gedetecteerd tussen de 1.7MB en 4.2MB. Das dus gemiddeld zo'n 3 MB.

Atmikes

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2008, 22:19:30 »
Tussen haakjes: DNG bestanden laten zich héél goed comprimeren (lees = Zippen)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2008, 15:44:14 »
Ik zou alles op max zetten: 10MP en ik geloof drie sterren.
Maak daarna even een testshot waarbij wat speelt met de standaard waarden voor scherpte en kleur. De meeste mensen (zie begin van dit topic) prefereren iets meer scherpte en kleur...

Ik weet even niet hoe groot jpg's zijn want ik schiet dng.. Maar staat volgens mij in de handleiding!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Marleen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2008, 14:18:13 »
Weet iemand bij welke instellingen je de grootste (beste kwaliteit)formaat jpeg kan krijgen bij de k10D?

Mijn jpeg bestanden zitten zo rond de 2.5mb, dat vind ik vreemd, omdat ik bij de 4.9mp E-1 en de 6mp S2 pro bestanden van ruim 4mb krijg.

Jan_Breugelmans

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2007, 11:38:14 »
Harry,

Bedankt voor je heldere uitleg. Het leek mij ook wel erg onwaarschijnkijk dat JPEG kwaliteit achter zou blijven.

Overigens hangt het besluit om de camera wel of niet te kopen niet af van de JPEG kwaliteit. In het algemeen fotografeer ik in RAW en bewerk de foto's in CS2.  En kwaliteit van foto's in RAW is zeer goed heb ik inmiddels gezien, een bijkomend voordeel is dat de camera het DNG formaat van Adobe ondersteund.

Groet,
Jan.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2007, 06:56:33 »
Broodje aap verhaal...

Pentax K10D heeft twee standaard standen om jpg's te maken: gewoon en helder. Deze éénmalige instelling (net als datum en tijd  :) ) geeft aan of je felle kleuren en met veel contrast wil zoals de meeste camera's die produceren of wat minder fel met minder contrast. Deze laatste stand is meer gericht op mensen die hun foto's in photoshop willen bewerken.
Pentax heeft de commerciële fout gemaakt om de default op "minder fel" te zetten, waarna de hele wereld in alle testen sprak over "slechte/mindere" jpg kwaliteit.
Dus nogmaals, één instelling en je hebt NIKON/CANON jpg kwaliteit...

De PENTAX is echter meer gericht op mensen die echt met fotograferen bezig zijn en de meeste prefereren de de softere instelling en bewerken in Photoshop.

Overigens kan je als je dat wil bij Pentax zelfs exact een profiel maken hoe de JPG's eruit moeten zien. Ik heb bijvoorbeeld het standaard softe profiel, maar heb de kleurverzadiging +1 en scherpte +1...

Kortom, er zijn veel redenen om een camera wel of niet te kiezen, maar deze........
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Jan_Breugelmans

• Gast
K10D
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2007, 12:20:08 »
In een test heb ik gelezen dat JPEG foto's gemaakt met de K10D achterblijven bij gelijkwaardige camera's van andere merken bv de Nikon D80 of de Canon D400. Wie heeft daar ervaring mee?
Groeten Jan.