Auteur Topic: Op de klippen.  (gelezen 1930 keer)

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Op de klippen.
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2008, 20:33:49 »
Erg mooie opnames van een gestrand schip. De panorama is inderdaad indrukwekkend gemaakt. Met name de branding is niet van echt te onderscheiden. Een geduld werkje maar het resultaat is ernaar.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2008, 20:33:49 »

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2008, 08:57:22 »
John,
geweldige foto zeg. En wat een werk om het voor elkaar te krijgen.
Je bent er aardig bedreven in en dat is goed te zien. Vind de DOELEN foto ook erg fraai.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Ruud

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2008, 00:14:18 »
Bedankt voor je duidelijke toelichting, John!

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2008, 17:48:07 »
Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor de complimenten.

De onderste rij plaatjes is het eindresultaat, maar dan uit elkaar getrokken. De witte strepen zijn de gedeeltes van plaatjes die overlappend op een ander lagen welke ik om het geheel vloeiend te krijgen heb weggegumd. Het is wel wat meer werk (zei hij eufemistisch) dan autostitchen, maar de structuur van het water maakt het wel redelijk makkelijk voor een mens om de overgangen te maskeren, zelfs als de foto's onderling door de golfslag in dit geval behoorlijk van elkaar verschillen.
Het is vrij logisch dat autostitch hier niets van zou bakken, sterker nog, PS weigert het zelfs te proberen, omdat de overeenkomsten tussen de overlappende gedeeltes door de beweging ver te zoeken zijn.

Verder heb ik er ook nog wat werk aan gehad om de kranen mooi te krijgen. Door de draaiing van de camera op het statief (het draaipunt zou idealiter gelijk moeten vallen met het brandpunt) zaten hier kleine verschillen tussen de plaatjes. Dit heb ik opgelost met wat kloon-, gum- en smeerwerk in PS.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2008, 17:52:19 door John »

koor

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2008, 16:02:30 »
Beetje laat mijn reactie, maar John: indrukwekkende platen!!!
 :)

Ruud

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2008, 14:11:14 »
Citaat
Ja John bedankt voor deze leuke post, worden we weer allemaal wat slimmer van

Misschien weten we wel meer, maar slimmer worden we er niet van! ;)

Atmikes

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2008, 13:41:25 »
Ja John bedankt voor deze leuke post, worden we weer allemaal wat slimmer van

Ruud

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2008, 13:31:48 »
Hoi John. Leuk verhaal, waarvoor dank. Vraag die ik nu wel heb: wat is die tweede serie foto's met die witte streepranden? Het zal iets te maken hebben met het maken van het panorama, maar hoe en wat?

Offline John

• Pentaxian
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2008, 18:42:47 »
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de complimenten.

Wim, het zijn 8 verticale opnamen met redeljk wat overlap, ik heb even een overzichtje gemaakt:

Wat betreft de verschillen tussen het panorama een de andere foto, de tweede foto is ongeveer een uur later gemaakt. De eerste foto aan het strand heb ik om 11:07:04 gemaakt, de laatste werd om 12:23:42 afgedrukt (best wel makkelijk die Exif-info). Ik had best wel wat meer tijd willen nemen, maar het was nijdig koud en ik had nog andere verplichtingen. In die tijd is het water juist op komen zetten. Ik heb de foto met de mensen erbij vanaf de duinen genomen met mijn 70-210/4, het panorama vanaf de waterlijn, omdat ik er geen mensen op wilde hebben. Doordat ik de tweede foto in het telebereik genomen heb, is het geheel wat compacter op elkaar komen te liggen, waardoor de afstand vanaf het strand tot het schip wat korter overkomt dan het werkelijk was.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2008, 18:44:21 door John »

Offline wim43

• Pentaxian
  • **
  • Keep on smiling
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2008, 13:36:16 »
Heel mooi John,
je kunt ook goed zien dat foto 2 bij laag water is gemaakt met de surfer op de  zandbank.
En foto 1 met dezelfde zandbank bij hoogwater, het geheel geeft een goede impressie.
Heb je de foto's voor de panorama vertikaal gemaakt en hoeveel foto's heb je gebruikt ?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2008, 13:37:07 door falcon »
Pentax K-5 met Standaard WR kitlenzen,  Pentax DA 18-250, Pentax FA 50mm 1:1.4 en Metz 48 AF-1,

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2008, 10:33:52 »
Indrukwekkend John, zeker met die 2e foto erbij, wat een nietige wezentjes zijn mensen dan hé. Maar het gaat om de panorama, die ziet er goed uit, op groter formaat komt hij beter over, maar zo moet je panorama's eigenlijk altijd zien. Goed gedaan!

wllm

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2008, 09:34:27 »
IJverig handwerk met een zeer goed resultaat. Vind het prachtig geworden. Op kleine formaat wel minder dan de grote.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Ruud

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2008, 05:46:51 »
Mooi gedaan, John. Vooral op groter formaat is hij indrukwekkend. Is hij goed genoeg om af te drukken?

Offline John

• Pentaxian
  • **
Op de klippen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2008, 19:51:47 »
Hallo allemaal,

Hier een panorama van het schip dat een tijdje geleden bij de Slufter op een zandbank is gelopen.
Omdat Photoshop niet uit de voeten kon met de gemaakte foto's qua stitchen door de golven heb ik de taak op mezelf genomen. Er zullen nog wel wat kleine foutjes in zitten, maar ik had geen zin er nog langer aan te zitten. De foto is klikbaar voor de volledige versie (let op: 11Mb).

De exif van deze is weg zag ik: Exposure Time = 1/60" F Number = F22 Exposure Program = Manual ISO Speed Ratings = 200

Ik heb eerst de foto's zo goed mogelijk over elkaar gelegd. vervolgens heb ik op één van de deelopnamen curves gebruikt, om dezelfde waardes vervolgens ook op de andere foto's los te laten. Daarna de overgangen vloeiend gemaakt door telkens de bovenliggende foto (laag) deels uit te gummen.

[edit]Het schip lag trouwens best wel dicht aan de kust, dat komt in het panorama niet zo goed naar voren, dus nog even een plaatje bijgeplaatst.[/edit]

Groeten, John

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2008, 21:58:35 door John »