Auteur Topic: Cimitero di San Giovanni  (gelezen 1753 keer)

Offline wllm

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Cimitero di San Giovanni
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2008, 22:14:10 »
Citaat
De laatste foto, Wim, daar ga ik helemaal voor. De sfeer die jij (denk ik) beoogt, komt er helemaal uit.

Even over die vignettering: is dat expres (geshopt), of is je lens de oorzaak?

Hans, vignettering komt uit Photoshop. Raar eigenlijk, soms heb je er last van en verwijder je het, en soms denk je dat het wel mooi is en voeg je het toe.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2008, 22:14:10 »

Hans

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2008, 19:14:11 »
De laatste foto, Wim, daar ga ik helemaal voor. De sfeer die jij (denk ik) beoogt, komt er helemaal uit.

Even over die vignettering: is dat expres (geshopt), of is je lens de oorzaak?

koor

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2008, 12:07:12 »

de laatste is ook schitterend, maar ik trek toch meer naar nr. 1
om de redenen die ik al eerder noemde.

wimem

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2008, 23:02:14 »
Deze laatste foto vind ik net iets meer hebben dan de eerste. De eerste is mij té vol, te druk. Minder is meer lijkt mij.
 Foto 2  nodigt mij uit om deze over te maken de dan vanuit de andere hoek en lager en korter standpunt... dat vervallen kruisbeeld in de hoek spreekt mij erg aan in close up ...; dat heb ik toch erg op begraafplaatsen om meer in detail te werken dan overzichterlijker, als je mij begrijpt.
Maar  aan onderwerpen  heb je genoeg voer daar zeg!  :)

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2008, 22:20:14 »
Citaat
Het mystieke en soms lugubere van een kerkhof spreek me altijd wel aan en dan is zwart/wit de beste optie. Dan heb je altijd de kwestie van 'smaken verschillen', dus daar gaan we:

Bij de eerste foto wordt de sfeer een beetje teniet gedaan door de huisjes op de achtergrond. Eigenlijk passen ze niet in het plaatje, maar misschien kan het niet anders?

Foto 2 en drie spreken me meer aan en zou ik graag nog eens willen zien vanuit andere (misschien lagere) standpunten.

Verder lekker gedurfd onderwerp, moet ik ook eens doen.

*edit* nog eens kijken en ik krijg het gevoel dat het geen huisjes zijn?

Koor en Hans ook bedankt voor jullie reacties. Huisjes zijn "eeuwige huisjes" dat is over het algemeen de manier van  begraven in Italië, je gaat met kist in een betonnen "flat/huisje". Ik heb hier nog een foto van de serie, ander standpunt, minder vignetering.

wllm

Hans

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2008, 21:39:57 »
Het mystieke en soms lugubere van een kerkhof spreek me altijd wel aan en dan is zwart/wit de beste optie. Dan heb je altijd de kwestie van 'smaken verschillen', dus daar gaan we:

Bij de eerste foto wordt de sfeer een beetje teniet gedaan door de huisjes op de achtergrond. Eigenlijk passen ze niet in het plaatje, maar misschien kan het niet anders?

Foto 2 en drie spreken me meer aan en zou ik graag nog eens willen zien vanuit andere (misschien lagere) standpunten.

Verder lekker gedurfd onderwerp, moet ik ook eens doen.

*edit* nog eens kijken en ik krijg het gevoel dat het geen huisjes zijn?
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2008, 21:46:05 door Hans »

koor

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2008, 15:51:54 »
Nr 1 kan mij zeer bekooren!
Ook met de vignettering.
Deze plaat doet wat met me.
Soort nostalgisch gevoel, lijkt wel of ik er ooit
zelf ben geweest.....
Heel fraai!

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2008, 23:01:23 »
Citaat
Je blijft bezig, Willem. Dat kan ik appreciëren! Ik zie dat je op zoek blijft naar onderwerpen... en dat die kennelijk daar in de streek ook voor het rapen liggen. Wou dat ik er zelf ook eens kon komen kijken!

Niet makkelijk echter om deze foto's te beoordelen, vind ik althans. Mét de titel/uitleg erbij "zie" ik wel wat je in beeld hebt gebracht. Zonder die uitleg "spreken" de foto's niet. Ik bedoel... ik kan er niet echt een verhaal mee construeren of achter vermoeden. Vaak vind ik "sterke" foto's juist die opnames die tot interpretatie uitnodigen, die de kijker een verhaal ontlokken.

Op de grens tussen inhoudelijk en technisch vind ik de (toegevoegde) vignettering niet zo'n succes. Inhoudelijk roept ze misschien iets sombers op, of iets "gluurderigs" (pinhole?)... maar dat laatste associeer ik niet meteen met het onderwerp. Ik vind het ook nogal sterk aangezet.

Qua opnamestandpunt en compositie zie ik 3 foto's met een centraal geplaatst onderwerp vanop ooghoogte. #2 en #3 vertonen iets wat ik wel eens "net niet" noem (van "onderwerp er niet niet volledig op"). Als er in een onderwerp gesneden wordt dan vind ik dit doorgaans beter als er "duidelijk" is gesneden. "Net een stukje eraf" (onderkant hekje in #2, stukje van de plaat, onder in #3) lijkt al gauw of de kadering van de foto niet zorgvuldig is gedaan.

Hoop dat je mij deze commentaren niet kwalijk neemt, Willem. Weet echter dat ik mij van commentaar onthoud wanneer ik niet geloof in mogelijkheden tot progressie  :).

Jan V.

Natuurlijk neem ik je deze commentaren niet kwalijk, Jan, bedankt hiervoor. Ik post foto's om er wijzer van te worden, natuurlijk als je succes hebt is dat leuk, maar het kan soms/vaak beter. Daarom is de mening van anderen ook erg belangrijk. Je hoeft het daar niet altijd mee eens te zijn, maar kan wel weer andere perspectieven naar voren brengen. Ik vind het vaak moeilijk een bepaald beeld vast te leggen, wat dan in mijn hoofd volledig aanwezig is maar er op een foto niet geheel uitkomt. Dat komt denk door de omgeving waar je de foto's maakt, jij hebt dat gezien en beleeft, de kijker niet. Maar er is hier nog voldoende fotovoer, dus ik blijf leren.

Offline janver

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2008, 22:44:08 »
Je blijft bezig, Willem. Dat kan ik appreciëren! Ik zie dat je op zoek blijft naar onderwerpen... en dat die kennelijk daar in de streek ook voor het rapen liggen. Wou dat ik er zelf ook eens kon komen kijken!

Niet makkelijk echter om deze foto's te beoordelen, vind ik althans. Mét de titel/uitleg erbij "zie" ik wel wat je in beeld hebt gebracht. Zonder die uitleg "spreken" de foto's niet. Ik bedoel... ik kan er niet echt een verhaal mee construeren of achter vermoeden. Vaak vind ik "sterke" foto's juist die opnames die tot interpretatie uitnodigen, die de kijker een verhaal ontlokken.

Op de grens tussen inhoudelijk en technisch vind ik de (toegevoegde) vignettering niet zo'n succes. Inhoudelijk roept ze misschien iets sombers op, of iets "gluurderigs" (pinhole?)... maar dat laatste associeer ik niet meteen met het onderwerp. Ik vind het ook nogal sterk aangezet.

Qua opnamestandpunt en compositie zie ik 3 foto's met een centraal geplaatst onderwerp vanop ooghoogte. #2 en #3 vertonen iets wat ik wel eens "net niet" noem (van "onderwerp er niet niet volledig op"). Als er in een onderwerp gesneden wordt dan vind ik dit doorgaans beter als er "duidelijk" is gesneden. "Net een stukje eraf" (onderkant hekje in #2, stukje van de plaat, onder in #3) lijkt al gauw of de kadering van de foto niet zorgvuldig is gedaan.

Hoop dat je mij deze commentaren niet kwalijk neemt, Willem. Weet echter dat ik mij van commentaar onthoud wanneer ik niet geloof in mogelijkheden tot progressie  :).

Jan V.
Pentax K100D + DA 12-24/4 AL ED [IF] + DA 18-55/3.5-5.6 AL + DA 50-200/4-5.6 ED + FA 77/1.8 Limited + A 50/1.7 + A 28/2.8 + K 400-600/8-12 Reflex + AF-540FGZ

Offline wllm

• Super Pentaxian
Cimitero di San Giovanni
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2008, 22:59:12 »
Afgelopen zaterdag kwamen we lopend langs een kerkje inclusief kerkhof. Met een voor Italiaanse begrippen niet veel voorkomende echte begraafplaats. De meeste kerkhoven bestaan uit muren met uitsparingen voor de kisten, hoe rijker de familie hoe opzichtiger het familiegraf. Deze begraafplaats was volgens ons voor de armen, sommigen zonder steen of naam.

1. Dit is een stuk van de begraafplaats met er achter de rest van het kerkhof.

2. Waarschijnlijk van een kind, de steen was niet goed leesbaar, zoals vele.

3. Dit gebeurt er als je lang genoeg dood bent, je wordt alsnog aan de kant gezet.