Je blijft bezig, Willem. Dat kan ik appreciëren! Ik zie dat je op zoek blijft naar onderwerpen... en dat die kennelijk daar in de streek ook voor het rapen liggen. Wou dat ik er zelf ook eens kon komen kijken!
Niet makkelijk echter om deze foto's te beoordelen, vind ik althans. Mét de titel/uitleg erbij "zie" ik wel wat je in beeld hebt gebracht. Zonder die uitleg "spreken" de foto's niet. Ik bedoel... ik kan er niet echt een verhaal mee construeren of achter vermoeden. Vaak vind ik "sterke" foto's juist die opnames die tot interpretatie uitnodigen, die de kijker een verhaal ontlokken.
Op de grens tussen inhoudelijk en technisch vind ik de (toegevoegde) vignettering niet zo'n succes. Inhoudelijk roept ze misschien iets sombers op, of iets "gluurderigs" (pinhole?)... maar dat laatste associeer ik niet meteen met het onderwerp. Ik vind het ook nogal sterk aangezet.
Qua opnamestandpunt en compositie zie ik 3 foto's met een centraal geplaatst onderwerp vanop ooghoogte. #2 en #3 vertonen iets wat ik wel eens "net niet" noem (van "onderwerp er niet niet volledig op"). Als er in een onderwerp gesneden wordt dan vind ik dit doorgaans beter als er "duidelijk" is gesneden. "Net een stukje eraf" (onderkant hekje in #2, stukje van de plaat, onder in #3) lijkt al gauw of de kadering van de foto niet zorgvuldig is gedaan.
Hoop dat je mij deze commentaren niet kwalijk neemt, Willem. Weet echter dat ik mij van commentaar onthoud wanneer ik niet geloof in mogelijkheden tot progressie

.
Jan V.