Auteur Topic: Probeersel, Zilveren juweel  (gelezen 1943 keer)

Atmikes

• Gast
Re: Probeersel, Zilveren juweel
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2008, 12:12:32 »
Een snoot ... lijkt me inderdaad een leuk item om wat mee te experimenteren!

Nu mijn model nog is overtuigen om tussen de spotlights te kruipen  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2008, 12:12:32 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2008, 11:15:54 »
Atmikes,
voor het geval snoot je niks zegt. Onze strobist Johan (aka vvo) heeft al eens een "making of" aan zo'n snoot besteed. Kijk maar eens op deze snoot

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2008, 22:58:46 »
Citaat
Dit is zeker bruikbare raad, dank je.

hierbij wat technische details:
deze foto's heb ik "gewild" met een ongeschikte lens gemaakt (M 135 dus op de kleine sensor +- 202mm) enkel om te zien wat het resultaat was. vandaar waarschijnlijk die gedeeltelijke onscherpte die jij opmerkte

gemaakt op F 2,8

Het model: enerzijds zijdelingse lichtinval door een raam op ongeveer 4 meter, de andere zijde verlicht door een bouwlamp van 200wat naar boven gericht (wit plafond) en voorzien van een witte reflectorplaat in karton (bijna brand idd) om wat heel zacht licht op het model te smijten.

Volgende maal gebruik ik 2 lampen en zal dus een 1 lichtbron op +2 stops op het sierraad richten , ik zal dan ook gebruik maken van een meer geschikte lens.

Bedankt voor je uitleg, nog een klein adviesje. Probeer je lichtbundel op het sieraad te bundelen met een trechter of iets dergelijks. In de studio gebruik ik voor detaillicht op het haar of soms ook op een sieraad een zogenaamde snoot die heel gericht licht daar brengt waar je het hebben wil. Neem ook even een foto met eengrijskaart zodat je de optimale WB hebt.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Atmikes

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2008, 22:34:44 »
Dit is zeker bruikbare raad, dank je.

hierbij wat technische details:
deze foto's heb ik "gewild" met een ongeschikte lens gemaakt (M 135 dus op de kleine sensor +- 202mm) enkel om te zien wat het resultaat was. vandaar waarschijnlijk die gedeeltelijke onscherpte die jij opmerkte

gemaakt op F 2,8

Het model: enerzijds zijdelingse lichtinval door een raam op ongeveer 4 meter, de andere zijde verlicht door een bouwlamp van 200wat naar boven gericht (wit plafond) en voorzien van een witte reflectorplaat in karton (bijna brand idd) om wat heel zacht licht op het model te smijten.

Volgende maal gebruik ik 2 lampen en zal dus een 1 lichtbron op +2 stops op het sierraad richten , ik zal dan ook gebruik maken van een meer geschikte lens.

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2008, 22:25:08 »
Atmikes,

Deze foto's laten maar weer eens zien hoe moeilijk het is om sieraden te fotograferen. Ga je nu voor het object (het sieraad) of wil je het in zijn natuurlijke omgevin (rond de hals) vastleggen. Ik begrijp dat je voor het laatste hebt gekozen en daardoor heb je het kezelf ook knap lastig gemaakt.

Enerzijds de belichting. Eigenlijk moet je nu een heel kleine bundel van licht op het sieraad plaatsen, dat kan je op verschillende manieren doen afhankelijk van de flitsers die je voorhanden hebt. Het uitlichten van de hals doe je diffuss ongeveer 2 stops minder. Hierdoor komt het sieraad volledig tot zijn recht krijgt een mooie glans en ook de hals is nog redelijk belicht.

Dan de scherpte. Je wilt het sieraad tot hoofdmotief maken dus werk je met een zo klein mogelijke DOF. Afhankelijk van het type lens zal dat tussen de 1.4 en 2.8 liggen.

Bij deze foto (maar dat kan ook kome door het verkleinen) heb ik het idee dat hij niet echt scherp is op het sieraad.

Wellicht dat je eens kan aangeven hoe je de foto hebt genomen zodat we hier nog eens over verder kunnen "bomen".

Hoop niet dat je mijn kritiek vervelend vind, maar dat is toch het doel van foto's plaatsen en delen met elkaar.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2008, 12:43:41 »
Voor mij foto 2. Foto 1 is wat vlak van kleur en idd nek 'afgesneden'.
Vind foto 2 echt heel erg goed en sieraard ook.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Atmikes

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2008, 01:39:38 »
Alvast bedankt voor de reacties  :)

Ik ben steeds benieuwd wat "de anderen" zien wat ik dan weer gemist heb, das heel leuk en scherpt mijn zelfkritiek. Zeker bij produktfotografie :)

koor

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2008, 22:02:32 »
Mooie juwelen maakt je vrouw!
Compliment!
foto 2 vind ik ook mooier als het om het product gaat!

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2008, 18:50:20 »
Hoi Atmikes, als ik kritisch mag zijn vind ik de kleuren niet zo, met name bij foto 1, een beetje blauw/groen aan de linkerkant, bij foto 2 aan de rechterkant in mindere mate. Maar kan ook aan mijn scherm liggen. Verder vind ik foto 2 het mooist, het gene waar het om gaat, de ketting, komt het best over. Mooi gemaakt ook trouwens! Foto 1 lijkt iets achterover te vallen. Kaders vind ik allebei mooi.

wllm

Ruud

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2008, 17:48:24 »
Mooi sieraad. Foto 1 heeft het mooiste randje maar het hoofd is wel abrupt afgesneden. Foto 2 is naar mijn mening de beste. Daar vind ik de schaduwen aan de basis van haar hals ook erg mooi. Zeker als productfoto:2.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2008, 17:49:28 door Ruud »

lreyns

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2008, 17:15:02 »

Mooi juweeltje heeft je vrouwtje gemaakt. Het transparante vind ik erg mooi.

Lucien

Atmikes

• Gast
Probeersel, Zilveren juweel
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2008, 16:23:46 »
Zoals je het kan lezen een probeersel naar productfotografie, afdeling juwelen. (foto's zijn een beetje nabewerkt: crop, kleuren, noiseninja voor de huid)

(Het juweeltje heeft men vrouwtje trouwens zelf gemaakt)

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2008, 17:07:04 door Atmikes »