Auteur Topic: Posto Abbandonato nieuw veldwerk details  (gelezen 2399 keer)

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Posto Abbandonato nieuw veldwerk details
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2008, 10:38:59 »
Citaat

Bedankt Jack, voor je commentaar. Misschien een domme vraag maar wat is CA? Dat groene stukje in foto 3 is gras wat je door het gat in de deur ziet en ligt op de hoogte van de achtermuur, daar zit namelijk ook nog een deur die openstaat. Wat betreft foto 4 heb je wel een beetje gelijk, scherptepunt is niet duidelijk, en het onderwerp komt niet goed over, maar ik vond het wel een apart stukje hout/kwast.

wllm

Wllm,

Ca staat voor chromatic abberation. Het zijn de paarse lijntje die je met enige regelmaat op digitale foto's tegenkomt. Dit is normaal voor digitaal fotowerk alhoewel de ene lens er meer last van heeft als de andere. Je kan dit in Adobe wel wat verbeteren. En ja het is absoluut een apart stukje hout.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2008, 10:38:59 »

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2008, 23:13:12 »
Citaat

Ja dat had ik gezien maar ik begrijp het verschil in DOF niet helemaal. Het gras lijkt scherper te zijn dan het hout terwijl het niet verder weg staat en in je DOF terecht komt.

Jack

Bedankt Jack, voor je commentaar. Misschien een domme vraag maar wat is CA? Dat groene stukje in foto 3 is gras wat je door het gat in de deur ziet en ligt op de hoogte van de achtermuur, daar zit namelijk ook nog een deur die openstaat. Wat betreft foto 4 heb je wel een beetje gelijk, scherptepunt is niet duidelijk, en het onderwerp komt niet goed over, maar ik vond het wel een apart stukje hout/kwast.

wllm

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2008, 22:54:17 »
Citaat
( Bij foto 3 is er een barst in het hout waardoor je het gras op van de achtergrond te zien krijgt )

Ja dat had ik gezien maar ik begrijp het verschil in DOF niet helemaal. Het gras lijkt scherper te zijn dan het hout terwijl het niet verder weg staat en in je DOF terecht komt.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Atmikes

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2008, 22:46:59 »
( Bij foto 3 is er een barst in het hout waardoor je het gras op van de achtergrond te zien krijgt )

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2008, 22:41:06 »
Foto 1 en 2 zie ik wat CA dat is jammer en waarschijnlijk in CS te verwijderen. Niet echt superfoto's wat mij betreft.

Foto 3 Meer 3D effect, beetje vreemd dat het groene takje in de voorgrond scherper lijkt te zijn dan het hout erachter???? Foto kan wel wat meer kleurverzadiging en contrast gebruiken denk ik.

Foto 4 heb ik niets mee kan ook geen echt commentaar geven, Waar is de foto nou scherp en waar niet waarom de keuze gemaakt, volgens mij niet helemaal wat je wilde bereiken.

Foto 5 De beste van het rijtje. Advies krop hem eens zo dat je de ene scherpe spijker alleen scherp ziet en slecht een deel van de overige dan neemt de foto aan kracht toe en daagt je nog meer uit.

Foto 6 Tja, redelijk zou ik zeggen probeer hem eens in Z/W te zetten. Deze foto is redelijk kleurarm en verliest daardoor exoressief vermogen ik denk dat hij in Z/W aan kracht gaat toenemen.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3

Offline ljv

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2008, 22:21:37 »
Prachtige serie Wllm, in alle eenvoud heel mooi en ja de nagels zijn ook mijn nr.1  Mooi licht trouwens !!

leo
Pentax K5 |Pentax K10 D met Katzeye |SMC DA 16-45 mm f4 |SMC DA 35 mm f 2.8  Ltd |SMC  55 mm f 1.8 | M 85 f2 |DA*50 - 135 mm f2.8 ED(IF)|Sigma 70-200 mm f 2.8  EX DG Macro HSM II | SMC F* 300 mm f4.5 ED | Metz 58.

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2008, 21:56:10 »
Ook Wimem en Koor bedankt, er staat/ligt hier nog zoveel "rommel" dat ik jullie er nog wel even van kan blijven voorzien. Maar de kunst is natuurlijk het net weer even anders te doen.

wllm

koor

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2008, 19:42:22 »
Woowww mooi Wllm!

Vin de nagels ook prachtig, maar nr. 6 met kopse kant verweerde stronk is ook fraai!!

wimem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2008, 14:46:01 »
In iedergeval begint het al een mooie serie te worden. Mijn ervaring is dat je gewoon enkele keren moet teruggaan naar zo'n plek, met of zonder kamera. Je gaat dan heel anders te werk met je kamera want je gaat de plek "beleven"!  Neem nu de tweede foto; die begint iets te vertellen middels die fles en beker..., kan je zó een verhaal bij bedenken, toch?
Normaal zou je aan zo'n bouwval voorbij gaan, maar zo'n plaats heeft veel te bieden!
Komplimenten ! Ik zie er graag nog meer van!

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2008, 10:43:13 »
Dank jullie voor je reacties, dit is inderdaad een leuke plek om naar details te zoeken. Als je het gewoon bekijkt is het eigenlijk een beetje saai. Is leeg van binnen, maar dat maakt de uitdaging groter om goed te kijken of er opvallende details onder een bepaalde hoek te fotograferen zijn. Vaak is de eenvoud het mooist, bijv. drie roestige bouten in een oude deur. Hen, het groen op foto drie is gras, ik zou het wel in kleur terug kunnen brengen.

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2008, 09:40:28 »
Van je series over deze locatie vind ik deze de mooiste.
Schitterende details van een zeer dankbaar onderwerp. Mooie gekozen hoeken van waaruit de foto's zijn genomen doet ook veel goed.

In foto 1 zou ik linksboven de boom weghalen. Door de gekozen belichting wordt het hier erg fel wit met weinig detail (takken).

In foto 3 het groene takje onderaan in het midden weghalen, valt erg op door groene kleur in deze 'sepia'-omgeving.

Tussen foto 5 en 6 kan ik moeilijk kiezen qua favoriet.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2008, 09:18:06 »
Nogmaals Willem, wat een dankbaar onderwerp is dit zeg.
Je kunt je echt goed uitleven. De foto's zien er goed uit, met oog op detail.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Ruud

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2008, 00:20:04 »
Heel mooie details, wllm. Ik kan (helaas) niet anders dan me aansluiten bij de vorige beoordelaars; de nagels zijn het prachtigst.

Offline janver

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2008, 22:29:51 »
Ben het eens met Atmikes, de foto met de nagels springt er uit!

Jan V.
Pentax K100D + DA 12-24/4 AL ED [IF] + DA 18-55/3.5-5.6 AL + DA 50-200/4-5.6 ED + FA 77/1.8 Limited + A 50/1.7 + A 28/2.8 + K 400-600/8-12 Reflex + AF-540FGZ

Atmikes

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2008, 19:51:00 »
Die met de nagels vind ik een hele goeie.

Het "doorkijkgat" in de muur( ? ) is wel leuk, heb ik ook al een paar keer geprobeerd  :)

Offline wllm

• Super Pentaxian
Posto Abbandonato nieuw veldwerk details
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2008, 18:59:21 »
1

2

3

4

5

6