Auteur Topic: Schijnheilige 2x  (gelezen 1634 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Schijnheilige 2x
« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2008, 16:53:44 »
Hi Willm,
die 2de is inderdaad een stuk aansprekender. Heel fraai hoe er nu een lichtkrans om het hoofd is te zien achter het beeld. Die tweede schaduw is daardoor voor mij ook helemaal niet storend meer.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2008, 16:53:44 »

Offline jozef de groof

• Senior Member
  • **
  • Jozef
    • fotomap
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2008, 00:21:37 »
Vind deze wel veel beter,scherper en ook dat het hoofd in lichtkrans valt is mooi bij dit heiligenbeeld.proficiaat heel verbetering, en 2 de schaduw stoort hier niet zo meer
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2008, 00:23:07 door jozef »
Pentax K3 Silver Ed,Pentax K20, Ist.D, 2x Z.1P,Tokina Atx-pro 28-70mm/2.6 & Afx 80-400mm/4 ,Mc17mm/3.5, Smc Fa18-35mm/4 ,A135mm/1.8,f24-50mm/4,fa50mmmacro/2.8 PX 10-17mm

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2008, 00:02:09 »
Inmiddels een 2e foto geplaatst in RAW, is voor mij nog wel even wennen (wat niet!) :) Johan ik had deze foto al gemaakt voordat ik jouw bericht had gelezen, anders had ik zeker nog even wat anders met het licht geprobeerd. Kan altijd nog. Jozef natuurlijk vraag ik om ieders mening, en ook ik respecteer dat die gelukkig niet allemaal gelijk zijn, en haal eruit wat ik waar ik wat mee kan. Die dubbele bibberschaduw komt waarschijnlijk door een inferieure zaklamp die geen constante lichtsterkte geeft.

grazie, willem

Guido_Franssens

• Gast
Re: Schijnheilige
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2008, 23:49:35 »
Knap gedaan!
De twee schaduwen storen me niet, wel dat de bovenste schaduw zo'n dubbele bibberschaduw is.

Offline jozef de groof

• Senior Member
  • **
  • Jozef
    • fotomap
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2008, 23:41:47 »
Zoals ik als zei ieder zijn eigen mening.Ik repecteer dat . Maar als men vraagt hoe de foto kan verbeter worden zeg ik mijn menig . Ik weet wel er is een verschil tussen Belgie en Nederland als het gaat over fotobeoordeling zeker als je in het wedstrijdcircuit zit. Bij ons is het veel meer techniek die telt
Pentax K3 Silver Ed,Pentax K20, Ist.D, 2x Z.1P,Tokina Atx-pro 28-70mm/2.6 & Afx 80-400mm/4 ,Mc17mm/3.5, Smc Fa18-35mm/4 ,A135mm/1.8,f24-50mm/4,fa50mmmacro/2.8 PX 10-17mm

Pim

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2008, 23:22:12 »
Geloof het of niet,ik maak vaak ook dit soort foto's. Ik noem het spelen met mijn pentaxje en de dingen die zo in huis slingeren vast te leggen.
Gaat van alles mis en soms erg leuk.
Wat maakt het uit,belangrijk is DAT je het doet.
Veel spelen,al worden het dertien schaduwen.
Maakt niks uit ,dit is een leuke foto.

Pim.

Offline jozef de groof

• Senior Member
  • **
  • Jozef
    • fotomap
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2008, 22:49:56 »
Laag standpunt heeft inderdaad wel mooi beeld maar kan je in PS sokkel niet bewerken. Zo dat de voeten wel ziet maar de rest weggekloond. Als je bij belichten nu eens een strafe lamp neemt bvb 500 watt Scherp stelt en dan autom scherpsteling afzet en licht neemt dat je wilt.Vermits je op statief werkt is tijd onbelangrijk. De 2 schaduwen, de auteur heeft altijd het recht om zijn eigen gedacht te doen en als hij dat goed vind is alles Ok. Wilt niet zeggen dat anderen het ook mooi moeten vinden; maar dit is relevand; zie wel eens naar 2de poging. Gr

Offline wllm

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2008, 22:33:17 »
Citaat
Zou fotograferen met statief. en een hoger opnamestandpunt dat de voeten er op staan. Ook 2 schaduwen is niet goed. Er is maar een zon dus natuurlijk licht heeft ook maar een schaduw. En als je in RAW de foto maakt kun ook de kleurzweem bijstellen. bvb gemakelijk in picasa. dit laat dadelijk RAW beelden zien en je kan er dan JPG van maken. Ben benieuw naar je volgende verbeterde versie . Veel geluk ermee

Jozef, bedankt voor je reactie. De foto is gemaakt met statief en zelfontspanning. Ik vindt zelf juist het lage standpunt bij dit beeld wel aardig zodat het een beetje op je neer kijkt. En de voeten vallen dan helaas een beetje weg vanwege een lelijke sokkel. Heb ik dus gecropt. Ook vindt ik, maar dat is misschien mijn eigenwijze mening, de 2 schaduwen juist mooi. Wat het RAW verhaal betreft ben ik het met je eens. Ik blijf experimenteren.

wllm

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2008, 22:29:56 »
Persoonlijk maak ik zelf ook graag dit soort foto's. Spelen met licht en met geduldige 'slachtoffers'.

Probeer te zorgen voor diffuus licht. Gooi voor de lamp iets semi doorzichtigs. Ik gebruik hiervoor vaak spul waar ze computers/monitoren mee verpakken.

Wil je toch met gericht licht spelen gebruik dan eenvoudige materialen zoals wit papier, alufolie, spiegel, etc om licht te weerkaatsen, reflecteren. Dit betekent opname na opname, verplaatsing na verplaatsing (v/h reflectiemateriaal) net zolang totdat je het ideale plaatje hebt.

Zal eens kijken of ik wat voorbeelden voor je uit de hoge hoed kan toveren.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline jozef de groof

• Senior Member
  • **
  • Jozef
    • fotomap
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2008, 22:05:36 »
Zou fotograferen met statief. en een hoger opnamestandpunt dat de voeten er op staan. Ook 2 schaduwen is niet goed. Er is maar een zon dus natuurlijk licht heeft ook maar een schaduw. En als je in RAW de foto maakt kun ook de kleurzweem bijstellen. bvb gemakelijk in picasa. dit laat dadelijk RAW beelden zien en je kan er dan JPG van maken. Ben benieuw naar je volgende verbeterde versie . Veel geluk ermee

Offline wllm

• Super Pentaxian
Schijnheilige 2x
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2008, 21:30:56 »
Probeersel, bij ons in de keuken, setting is als volgt, 1 beeld uit ons kapelletje geplaatst op een paar schragen met plank voor een oranje muur. Het licht komt van 1 hanglamp en op de grond een zaklamp op het gezicht gericht. Lens 18-55, 3 sec. / F11 / ISO 400. Scherpstellen ging moeilijk met zo weinig licht. Ik heb natuurlijk meerdere instellingen uitgeprobeerd. Graag jullie tips om e.e.a. te verbeteren.

aangepaste versie in RAW geschoten met iets ander camera standpunt

« Laatst bewerkt op: 2 februari 2008, 23:51:20 door wllm »