Ik kom 's avonds nooit uit de kroeg, omdat ik er tevoren niet in ga, Lodewijk.
Ik constateer 2 dingen:
Er wordt gevraagd om een equivalent voor een KB 50 mm-objectief bij 1,5x crop en dan wordt er geantwoord, dat er een 24 of 28 mm optiek moet worden toegepast.

Kwestie van rekenen. Â

Hij vraagt om ongeveer die lengte. De DA40 wordt ook aangeraden, dat is dus ook gelul in de ruimte?
De
DA 40 mm is een objectief met een beeldcirkel van ongeveer 30 mm voor APS-c en dus in wezen ongeschikt, omdat de cropfactor niet van toepassing is. Het is het blijft op DSLR een 40 mm optiek, die "precies" de gehele oppervlakte van sensor dekt.
De beeldcirkel van een
FA-objectief voor KB bedraagt ca. 44 mm en dat verklaart de cropfactor. Er wordt in een APS-c-camera slechts een deel van de beeldinformatie van KB-objectief gebruikt.
Door het toepassen van een KB-objectief op een APS-c camera wordt slechts de helft van de oppervlakte van het gevoelige materiaal gebruikt en wel in het centrum van het beeld.
Ik begrijp dat advies inderdaad niet en ben het er ook niet mee eens.
Er wordt vervolgens opgemerkt, dat de randscherpte van een 1,4 Â mm objectief slechter is dan van een 1,7 of zelfs 2,0 versie.
Ja en nee, het is een heel ander objectief met heel andere eigenschappen en dat is volkomen logisch, maar...
Ik put in deze wél uit ervaring; Ik begon met mijn Pentax setje met een 2.0/50 mm, ging over op 1,7/50 mm en werk nu alleen nog met de 1,4.
Daarom mijn advies om je in echt
in de materie te verdiepen! En niet alleen maar allerlei kletspraatjes
aan te halen.
Opmerkingen als: "Het schijnt zo dat, maar ik weet het niet, want ze schrijven..." en "ik heb er geen ervaring mee" zet anderen op het verkeerde been.

Vraag dan: Is het zo dat de randonscherpte bij 1,2 / 1,4 / 1,7 minder goed is dan...
Of hou je mond.

Maar mijn voorkeur gaat uit naar de eerste optie: Stel de vraag.

Dán kom je met iets zinnigs en niet met speculaas.
Met jouw manier van opmerken blijven de kletspraatjes in de wereld, die ik - en ook een aantal andere mensen op het forum - nou probeer te ontzenuwen.
De tijd dat ik 's avonds laat uit de kroeg kwam ligt al jaren achter me. Wellicht een vorm van projectie?
En in al die jaren dat ik er wel kwam en er later wegbleef, heb ik onder meer veel tijd  besteed aan het uitdiepen van mijn fotografische kennis en mijn vakkennis.
De kennis omtrent objectieven maakt daar deel vanuit.
En ik ben bereid dat hier te delen met mensen die er naar zoeken. 8-)
Groeten, Ruurd