Auteur Topic: probleem diafragma smc pentax 28mm/3.5  (gelezen 4553 keer)

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
Re: probleem diafragma smc pentax 28mm/3.5
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2009, 03:10:31 »
nog even een update: het objectief werkt nu, na nog wat stelwerk: de bajonet mag niet te vast aangeschroefd worden, want dan worden de lamellen te langzaam, maar alles lijkt nu toch te werken, en de eerste testfoto's zijn zeer bemoedigend, de scherpte van het objectief is geweldig, zelfs bij open diafragma.................... :)
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2009, 03:10:31 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2009, 12:41:43 »
Citaat

Ivm het oppoetsen van glasdelen: soms kruipt de schimmel tussen aan elkaar gecementeerde glasdelen en daar kan je helemaal niet bij. Daarnaast lijkt stof misschien storend, maar heeft het zelden een effect op de finale fotokwaliteit hoor.

Alvast petje af dat je 't aandurft!!

Hehehehe, ik durf alles, maar ik ben wel heel erg voorzichtig......

Binnenkort wil ik hem nog eens schoonmaken, die ring dan, want de diafragmaring sluit imo niet snel genoeg, dat gaat bij korte belichtingstijden vast problemen opleveren......

Maar ik heb er de tijd mee, want ik heb zat 28mm objectieven, het schijnt alleen dat dit zo'n beetje de mooiste 28 is die pentax gebouwd heeft, nog van voor de m-serie dus, dus ik ben idd zeer voorzichtig, ondanks dat het ding me vrijwel niks gekost heeft ;)

en @glasbak: op een bepaald moment zul je toch een objectief moeten pakken om het op te leren, en aangezien er volgens mij geen kapotte pentax objectieven bestaan moet het wel met een nog werkende.......

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2009, 23:46:51 »
Citaat
En volgens mij is het niet minder visceus maar een hogere viscositeit (dus vloeibaarder). Maar ik haal het nog wel eens door de war.. op school leerde ik dat viscositeit dikvloeibaarheid betekent.
 ::)
Omgekeer hoor, Patrick:
Vandale zegt: visceus = stroperig, niet goed vloeibaar. Dus minder visceus = meer vloeibaar. Een hogere viscositeit is een hogere stroperigheid of dus mindere vloeibaarheid.

Ivm het oppoetsen van glasdelen: soms kruipt de schimmel tussen aan elkaar gecementeerde glasdelen en daar kan je helemaal niet bij. Daarnaast lijkt stof misschien storend, maar heeft het zelden een effect op de finale fotokwaliteit hoor.

Alvast petje af dat je 't aandurft!!
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2009, 01:46:37 »
Ik heb vanavond de bovenring eraf gehaald en eens rustig gekeken.
Er bleek wat dun vet onder de ring te zitten die mee moet bewegen, dat met een schoon doekje weggehaald en de zaak weer dichtgeschroefd en........

De lamellen sluiten zich weer mooi, het sluiten lijkt nog niet helemaal op goede snelheid, maar dit schijnt al voldoende geweest te zijn om de lens iig weer aan de praat te hebben.

Meteen de binnenkant bestudeerd, en gezien dat ik nog fijnere schroevendraaiertjes nodig heb om er helemaal in te komen als ik ook de lenzen schoon zou willen maken, er zit hier en daar een stofje, maar of dat dramatisch genoeg is om de gok van totale sloop te wagen weet ik niet  ;)

patrick91

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2009, 00:48:49 »
Glasbak ik de man met de antwoorden.. dus je hoort het nog wel :)
Ik heb eens voor de grap een oude lens met schimmel die toch wegging uit elkaar gehaald.. best lastig (understatement).

En volgens mij is het niet minder visceus maar een hogere viscositeit (dus vloeibaarder). Maar ik haal het nog wel eens door de war.. op school leerde ik dat viscositeit dikvloeibaarheid betekent.
 ::)

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2009, 01:43:52 »
Citaat

Ik ken jouw pruts/knutsel ervaring niet, maar als dit de eerste keer is dat je een lens openmaakt, ga dat dan niet leren op deze lens.
Dan is de kans groter dat je problemen erger maakt, i.p.v. beter.
Gebruik in ieder geval passend gereedschap, weet wanneer je moet stoppen bij gebrek aan kennis of gereedschap.

George

Nou, ik ben nogal technisch aangelegd, vooral mechanisch.
Ik heb eeb setje gekocht met zeer kleine platte en kruiskopschroevendraaiertjes, en heb de bovenkant eens los geschroefd zonder er nog af te halen, en tot mijn vebazing liep de diafragmaring perfect, maar als je de zaak weer aanschroeft zit het weer vast.
Daar heb ik het maar eens bijgelaten, eerst uitvogelen waarom dat zo is.........
Zou de balonet gewoon iets losser moeten?

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2009, 08:41:45 »
Citaat
Ondertussen heb ik natuurlijk al heel veel onderzoek gedaan, en ik geloof dat ik me er vrijdag maar eens toe ga zetten de zaak schoon te maken, want heel erg moeilijk lijkt het me niet, het is alleen een precisiekarweitje, waarvoor ik nog wat gereedschap nodig heb, maar dat gaat volgens mij gaat dat lukken........

ik laat nog wel even weten hoe het ging

Ik ken jouw pruts/knutsel ervaring niet, maar als dit de eerste keer is dat je een lens openmaakt, ga dat dan niet leren op deze lens.
Dan is de kans groter dat je problemen erger maakt, i.p.v. beter.
Gebruik in ieder geval passend gereedschap, weet wanneer je moet stoppen bij gebrek aan kennis of gereedschap.

George

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2009, 19:57:02 »
Moet zeker lukken! Forumlid Glasbak kan je wellicht wel enkele praktische tips bezorgen.

Maak je dan zeker ook wat fotootjes van alle stappen onder weg? Handig voor jezelf bij het opnieuw monteren! En misschien voor ons in een verslagje?
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2009, 15:56:15 »
He, leuk om te weten dattie bijzonder en zeldzaam is, het leek me al een mooi ding, erg helder, lekker zwaar....... (hij zat bij een package deal, wist niet eens dat het ding er bij zat............)

De opwarmtruc had ik al geprobeerd, die ken ik uit de electronica-reparatie-wereld.

Ondertussen heb ik natuurlijk al heel veel onderzoek gedaan, en ik geloof dat ik me er vrijdag maar eens toe ga zetten de zaak schoon te maken, want heel erg moeilijk lijkt het me niet, het is alleen een precisiekarweitje, waarvoor ik nog wat gereedschap nodig heb, maar dat gaat volgens mij gaat dat lukken........

ik laat nog wel even weten hoe het ging

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2009, 23:43:30 »
De Oer "smc pentax 28mm/3.5" is een bijzonder interessante en een beetje zeldzame lens!

Het probleem dat je beschrijft lijkt inderdaad op "klevende diafragmabladen". De olie die de diafragmalagertjes smeert is op de diafragmabladen terecht gekomen bvb. door te lange blootstelling aan warmte -> de olie wordt dan minder visceus en kan zich verspreiden naar ongewenste plaatsten.

Sommige internetauteurs raden aan de lens licht op te warmen (in je handen) en het diafragma heeeeeeel veel te openen en te sluiten (avondje voor de tv met de lens op je schoot). Op deze manier zou je de lamellen kunnen oppoetsen (ik had ooit een lensje met het zelfde symptoom en bij mij werkte het). Een tweede oplossing is de lens openen en het diafragma oppoetsten met apothekersalcohol.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2009, 22:38:29 door frederik9111 »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
probleem diafragma smc pentax 28mm/3.5
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2009, 00:30:45 »
Beste mensen

Ik heb hier een smc pentax, de k-serie dus, 28mm/3.5 waarvan de diafragma niet foed werkt: als je de lens helemaal open zet en daarna weer dicht blijft het diafragma open staan als je het diafragma weer dicht draait.
Een licht duwtje tegen het "pieletje" (ik ken de term niet), en hij glijdt langzaam dicht.

Op internet vindt ik wel opmerkingen over "sticky blades", maar opmerkingen over exact dit verschijnsel vindt ik niet.

Iemand een idee?

Het glas is nog heel erg mooi, dus ik wil hem graag aan de praat hebben, al heb ik ook wel een 35/2.8 in de m-reeks ;)