Auteur Topic: Onscherpe macrofoto's kleine objecten met K10D  (gelezen 4350 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Onscherpe macrofoto's kleine objecten met K10D
« Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2008, 15:28:57 »
Citaat
Kan niet vinden hoe de spiegel op te klappen , tenminste wel als ik de timer gebruik maar niet om gewoon uit de hand te fotograferen.

Bij de 2 sec-selftimer wordt de spiegel eerst opgeklapt en twee seconde later volgt de foto. Het is geen losse functie meer, maar alleens als onderdeel van de selftimer (alleen bij de 2 sec!) maar dat had je zelf ook al ontdekt  :-X
Ik vind het geen probleem de spiegel via de selftimer op te moeten klappen.

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2008, 16:43:43 door EviZ »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2008, 15:28:57 »

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2008, 09:24:24 »
Citaat
Kan niet vinden hoe de spiegel op te klappen , tenminste wel als ik de timer gebruik maar niet om gewoon uit de hand te fotograferen.

Een aparte (mechanische!) spiegelopklap is er al een hele tijd niet meer. Volgens mij moet je dan helemaal terug naar een van de filmbody's.

Nog een voorbeeld waarin Pentax geen vooruitgang heeft laten zien (verlaten van de TTL sturing, geen mechanische spiegelopklap meer, alleen nog maar macro-objectieven maar geen verdere apparatuur zoals automatische ringflitsers, tussenringen of converters, balgapparaten). Vroeger was dit er allemaal wel en toen was naar mijn mening ECHT alles beter. :-[
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

j.mijzen

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2008, 09:17:07 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2008, 22:35:02 »
Nu heb ik wel geen echte macrolens maar op 300mm in de macrostand met de tamron is, als je uit de hand schiet, een goede stabiele houding onontbeerlijk.

Mss is een monopod wel een goede oplossing?
Citaat
een sniper pilletje..  
;D
Diazepam (metal gear solid)?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2008, 18:23:24 »
Bedankt nog voor alle reacties en statieven! Daar leer ik weer van :)

Vandaag voor het eerst met een statief op pad geweest, maar het echte spontane is er wel af met een statief. Wat redelijk werkte is het statief ergens neerzetten en zorgen dat ik de camera nog kan roteren en naar boven en beneden kan richten als er actie in de omgeving is. Maar het is niet meer zo dat als je iets ziet, je meteen kan fotograferen. Je zit zo aan dat statief vast :(

Misschien heb ik ook geen handig statief. Goedkoop ding en je kan niet vlug even de hoogte e.d. van het statief instellen. Heeft iemand misschien suggesties voor een niet al te duur (< 150,- ) statief welke handig in gebruik is bij macro?

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2008, 13:09:35 »
Topic verplaatst naar Primes aangezien het hier over een probleem met de Pentax 100mm F4 macro lens gaat, en feitelijk niet over de K10D.
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

HK

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2008, 11:48:45 »
Citaat

Pentax raad af om de SR te gebruiken bij close-ups, en er zijn goede theoretische redenen om aan te nemen dat dat juist is.
....

Dan ga ik daar maar in mee. Bedankt voor de info  :)

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2008, 18:44:31 »
Mijn advies:

een stevig statief, minimum f8 liefst echter F11 of F16.

Spiegelvooropklap gebruiken, want als je tijd iets te lang is geeft je spiegel trillingen. Heel handig is een macroslede. Hiermee schuif je het toestel op statief heen en weer tot het beeld scherp is (lens op minimum).

Flitsen geeft naar mijn mening heel hard licht en heel zwarte achtergronden. tenzij je inflits als bijverlichting.

De opvouwbare refectsieschermpjes doen ook wonderen.

Wind is meestal ook fataal voor je scherpte omdat je onderwerp door je DOF (Depth off Field = scherptediepte) heen en weer waait.

Guido
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2008, 18:46:05 door Guido_Franssens »

Raymond1

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2008, 18:26:42 »
Citaat

Als je uit de losse hand macro's maakt, moet het of erg zonnig zijn, of bij een ver open diafragma.
Daar de zon niet altijd voorhanden is, en enig diafragmeren toch wel wat extra scherptediepte geeft, is een statief of flitser bijna altijd noodzakelijk.
De flitser bevriest de beweging vanwege de korte flitstijd.

Om te weten of je onscherpe macrofoto's bij jezelf/omgeving moet zoeken, of bij een slechte lens, kun je het beste wat testopnamen maken op statief van een stilstaand onderwerp bij verschillende diafragma standen.
Bijvoorbeeld een krant, of je beeldscherm.

Hier een voorbeeld met een licht schuinstaand laptopscherm, scherpgesteld op het midden.

Bij F4 :
Foto

en bij F11:
Foto

George

Is er wat te zeggen over een maximale sluitertijd bij macro's uit de losse hand?En het diafragma,het lijkt mij dat dat ook niet al te groot moet zijn vanwege de scherpediepte.Want wat mij opvalt bij deze twee foto's: op F4 is het midden scherp en de zijkanten van het beeld wat wazig,terwijl op F11 alles scherp is.

De lenzen die ik gebruik zijn een Sigma DC 17-70mm F2.8-4.5 en een Sigma APO DG 70-300mm F4-5.6.Lijken mij wel aardige lenzen.Ik denk dat ik het dus eerder bij mezelf en de (bewegende) omgeving moet zoeken.Want een tijdje terug alweer heb ik eens een foto gemaakt van het element van mijn platenspeler en die vind ik toch aardig gelukt:

Serpiente

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2008, 16:32:23 »
een sniper pilletje..

Ik denk dat je ook veel moet proberen. Op het schermpje lijken sommige scherp, totdat je ze op je computer zet! Er zitten uiteindelijk wel een paar goede tussen..

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2008, 10:06:26 »
Citaat
Of de SR niet functioneel is bij macro weet ik niet. Ik gebruik het vaak en zie geen aanwijzingen dat het tot slechte(re) foto's leidt.

Pentax raad af om de SR te gebruiken bij close-ups, en er zijn goede theoretische redenen om aan te nemen dat dat juist is.
Hier is al eerder een discussie over geweest, ik weet even het topic niet meer.
En ik denk dat je de SR beter uit kunt zetten vanaf ongeveer 1:2 en dichterbij.
Of via een moeilijke berekening een andere brandpunt invoeren voor de SR, als dat al kan.

George

HK

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2008, 09:56:47 »
Als newbie heb ik mij als eerste op de macro stand gestort (niet letterlijk natuurlijk, want dat is zonde van de K200D).

En ik kan alleen maar beamn wat hierboven al gemeld is. Heel dichtbij een macro doen met een ver open diafragma verschiet de focus onmiddelijk bij de geringste verplaatsing (ademhaling, wind, etc)
Dat is weliswaar met de kitlens.

Ik bij mijn probeeracties al een paar honderd foto de recycle bin ingekieperd, met name als gevolg aan gebrek aan ervaring om die verplaatsing te kunnen compenseren..

Of de SR niet functioneel is bij macro weet ik niet. Ik gebruik het vaak en zie geen aanwijzingen dat het tot slechte(re) foto's leidt.

Ik blijf in ieder geval gewoon flink oefenen en het statief overal mee naartoe zeulen voor het geval dat. :)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2008, 19:26:55 »
Citaat
IMaar het ligt dus gewoon aan het bewegen van de camera,die de SR niet op kan vangen?Is het überhaupt wel mogelijk om macro's uit de losse hand te nemen of heb je er een statief voor nodig?

Als je uit de losse hand macro's maakt, moet het of erg zonnig zijn, of bij een ver open diafragma.
Daar de zon niet altijd voorhanden is, en enig diafragmeren toch wel wat extra scherptediepte geeft, is een statief of flitser bijna altijd noodzakelijk.
De flitser bevriest de beweging vanwege de korte flitstijd.

Om te weten of je onscherpe macrofoto's bij jezelf/omgeving moet zoeken, of bij een slechte lens, kun je het beste wat testopnamen maken op statief van een stilstaand onderwerp bij verschillende diafragma standen.
Bijvoorbeeld een krant, of je beeldscherm.

Hier een voorbeeld met een licht schuinstaand laptopscherm, scherpgesteld op het midden.

Bij F4 :

en bij F11:

George

Raymond1

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2008, 18:53:10 »
Ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan.Bij mij verdwijnen ook bijna alle macro's in de prullenbak.Dacht eerst ook dat het aan mij lag,maar begon te twijfelen toen op autofocus de foto's eveneens onscherp waren.Maar het ligt dus gewoon aan het bewegen van de camera,die de SR niet op kan vangen?Is het überhaupt wel mogelijk om macro's uit de losse hand te nemen of heb je er een statief voor nodig?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2008, 16:26:26 »
Hi Alexander, ja dat is de juiste instelling, zoek de fout eerst bij jezelf  ;D.
Omdat die kikker veel groter is dan dat lieveheers beestje kan je een grotere afstand aanhouden. Dat betekent dan weer een groter scherptediepte bereik, dus de scherpstel fout valt minder snel op.
Je moet maar eens wat test foto's maken met die lens vanaf 1 meter en vanaf 20 cm met hetzelfde diafragma.
Als je dat vanaf statief doet dan kan je pas echt zien hoe scherp die lens is.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2008, 15:26:38 »
Bedankt voor de reacties! Dus in principe ligt het aan mij en niet aan de cam? Dat is fijn om te horen ;D

Trek ik de juiste conclusie als ik stel dat een kikker wel scherp is i.t.t. een lieveheersbeestje omdat een kikker uit een grotere oppervlakte bestaat en het daarom niet zo opvalt als de scherpte net een mm naar rechts ligt (of naar links, naar voren, naar achteren)?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2008, 15:16:01 »
Kan me alleen maar bij Peter aansluiten. Dat macro fotograferen valt nog niet mee. Ik ben ook nog maar een beginner op macro en de hoeveelheid macro foto's die de digitale prullenbak ingaan zijn niet te tellen. Ik heb toen ik mijn macrolens kocht een aantal proef opnamen gemaakt op statief om enig idee te krijgen van de scherptediepte. Op een afstand van zo'n 20 cm met F11 of F16 praat je maar over een paar millimeter. Dan weet je al wat er zal gebeuren als je uit de hand gaat schieten.  ::)
Het blijft een kwestie van oefenen hebben ze ook tegen mij gezegd.   :P

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2008, 15:07:36 »
Macro is niet zo eenvoudig als velen wel schijnen te denken. Heel veel van mijn eigen macrofoto's kan ik ook weggooien omdat een heel grote spelbreker roet in het eten gooit: de wind. Maar ook ikzelf, de fotograaf, is een belangrijke oorzaak van onscherpe foto's. Ik hoef maar iets te bewegen tussen de tijd dat ik op de ontspanknop druk en het moment dat de foto genomen wordt (de ontspanvertraging) en de scherpte ligt heel ergens anders. Het scherptevlak is bij macro ontzettend smal, ook een beetje diafragmeren helpt dan niet. Niemand kan perfect stilzitten, jouw hartslag zal ervoor zorgen dat je lichaam zich altijd iets heen en weer beweegt; dat effect wordt nog eens uitvergroot als je een macro-opname probeert te maken.

Maar.... oefening baart kunst. Blijf proberen, dan zul je zien dat het straks beter gaat.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
Onscherpe macrofoto's kleine objecten met K10D
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2008, 15:00:03 »
Hoi allemaal,

Ik heb echt een vervelend probleem. Ik heb 2e hands een Pentax 100mm F4 macro lens aangeschaft voor mijn K10D. Probleem is dat ik kleine objecten (bv.lieveheersbeestjes) niet scherp krijg. Grotere onjecten (kikkerts) zijn wel scherp. Het is een M lens dus ik stel handmatig scherp. De cam geeft ook keurig een groen wiebertje weer bij de juiste scherpstelling en in de zoeker ziet het voorwerp en dan ook haarscherp. Als ik de foto echter genomen heb, blijkt het voorwerp vaak net niet scherp te zijn. Baal er echt goed van.

Heeft iemand enig idee waar het fout gaat? Ik lees net dat je SR het beste kan uitschakelen op met macro, die heb ik tot nu toe altijd aan gehad. De forumware van de K10D is trouwens v1.3 Ik heb de cam zo ingesteld dat hij scherpstelt op wat zich binnen het cirkeltje in de zoeker bevindt.

Ik zou het heel fijn vinden als jullie me willen helpen! Mijn dank alvast :)