Ik krijg een beetje kromme tenen van dat geleuter over vergelijkingen tussen brandpuntafstanden en wat de (natuurlijke) beeldveld van het menselijke oog is.
Hoe we met het oog kijken wijkt nogal af van hoe een fotocamera dat doet.
Het menselijke oog heeft een beeldhoek van ruim 180 graden, echter we zien slechts scherp over ongeveer 3 graden.
Wij kijken continu van richting veranderend met snelle forse telelensblikken om ons heen, om de dingen die de aandacht trekken scherp te bekijken.
Die 'natuurlijke' kijkhoek is volgens mij sterk afhankelijk van waar we ons bevinden.
Boven op een panoramisch uitzichtpunt, is dat bijvoorbleeld heel wat ruimer dan in een smal gangetje.
Die 50 graden die de 'natuurlijke' beeldhoek zou zijn, is slechts een compromis.
Lenzen met een beeldhoek van rond de 50 graden leveren een perspectief op wat ons natuurlijk overkomt, waarschijnlijk omdat we het eindresultaat (de foto) op een bepaalde afstand bekijken.
Ook de typische ultra groothoek vervorming is ons vreemd, want wij kijken altijd met het beeldcentrum van onze ooglenzen.(zoals een roterende panorama camera eigenlijk)
En waarom de 85mm (voor 35mm) portret lens heet , is volgens mij omdat we mensen waarmee we communiceren en oogcontact hebben, zich gemiddeld op zo'n 1.5 a 2 meter afstand bevnden.
Dus foto's genomen van zo'n afstand leveren het perspectief op wat we gewend zijn. Dan heb je dus voor 35mm een lens van rond de 85mm nodig om niet veel meer dan het gezicht beeldvullend te krijgen.
Zo, dit waren mijn duiten in dit topic zakje.
George