Yep Menno,
Ik heb een zeer oud maar zo goed als nooit gebruikt en prachtig 52mm vintage setje, dat ik eigenlijk niet meer gebruikt heb sinds ik op ebay een Pentax A macro extention tube setje gevonden heb (staat trouwens in de markplaatsrubriek te koop, zie
http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1207573636). En binnenkort mag ik Pim's 100mm macro verwachten!!!
Mijn ervaring is dat je VEEEEEEL sterker kan uitvergroten in vergelijking met extention tubes of macro objectieven. Een stevige hand (of beter nog) een statief is wel handig, want het DOP wordt snel bijzonder kort als je +1, +2 en +3 op elkaar op je lens schroeft. Het belangrijkste argument is natuurlijk de prijs! Het theoretisch nadeel is natuurlijk de extra hoeveelheid glas waardoor het licht moet, maar eerlijk gezegd heb ik daar tot nu toe geen last van.
Voorbeeld fotootje hieronder (25% resized, niet gecropt). Als ik je kan plezieren met enkele 100%, wil ik ze je graag mailen, hoor.
Stats: +1 ring geschroeft op DA 50-200mm + x2-teleconverter -> 400mm, Â 1/180 sec, F5.6, auto-flash, vanop +/- 2 meter afstand.