Auteur Topic: St. Jozefsheim  (gelezen 1334 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: St. Jozefsheim
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2016, 15:46:07 »
Dat heb je zeker  :)
Foto van dat gangetje met muur heb ik ook gemaakt, maar vond dat zelf geen sterke foto  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2016, 15:46:07 »

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:49:18 »
Erik, als voorbeeld de opmerking van Risseeuw, die vindt dat gangetje intigrerend. Dichterbij  gaan en de foto zodanig maken dat je een stuk van de muur ziet en de gang in kunt kijken. Nu vind ik het zo'n cleane registratie van een mooi gebouw, maar de foto's prikkelen niet.
Gr. Joop  ( hoop dat ik het wat duidelijker heb gemaakt)

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:16:22 »
Mooie serie Erik.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:56:34 »
Mooie serie van een gebouw met zo'n bewogen geschiedenis. Grootste topper voor mij is foto 4. Mooi hoe je daar aan de ene kant de verpaupering van het gebouw ziet en aan de andere kant die prachtige en ongeschonden glas in lood ramen hebt.

risseeuw

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2016, 19:56:08 »
Macabere geschiedenis om stil van te worden, foto's 1 en 4 misschien wel mooi in symmetrie maar bij foto 3 intrigeert mij de doorkijk naar de gang via de open deur.   

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2016, 19:03:09 »
Brrrr, ik moet er niet aan denken op een school te zitten gehuisvest in een gebouw met zo'n geschiedenis ...

Foto's 1 en 4 zijn symmetrisch en komen daardoor wat statisch over in mijn ogen. Ik maak ook vaak symmetrische foto's en zijn dan misschien ook wel statisch te noemen ...

Foto's 2 en 3 vind ik wat minder.

De kleuren van de foto's zijn wel weer goed ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2016, 18:55:35 »
:police: :-X :-X Heb ik gelukkig geen last van gehad, toch lijkt het dat het opgeknapt gaat worden, het is veel opgeruimder als begin dit jaar. Was daar iets van te merken?
De Kapel was inderdaad goed opgeruimd. De overige gebouwen waren nog echt wel rommelig.....

Mijn voorkeur gaat uit naar 4.  Warmere kleur. Moet toch meer uit te halen zijn op die lokatie?Gr. Joop
Hoe bedoel je dat  ;)?

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2016, 13:28:17 »
Mijn voorkeur gaat uit naar 4.  Warmere kleur. Moet toch meer uit te halen zijn op die lokatie?
Gr. Joop

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2016, 11:13:12 »
 :police: :-X :-X Heb ik gelukkig geen last van gehad, toch lijkt het dat het opgeknapt gaat worden, het is veel opgeruimder als begin dit jaar. Was daar iets van te merken?

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2016, 22:35:39 »
Tnx!
Dit was een 'permitted visit'. Vanwege de verhalen over de strenge bewaking hier voor gekozen. De bewakers zijn overigens bewapend met pepperspray en vuurwapen  ???
De foto's van de andere gebouwen moet ik nog 'bewerken' maar vond ik fotografisch wel minder.....

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2016, 22:27:41 »
Mooie locatie, ik ben hier begin dit jaar ook geweest. Het lijkt inmiddels wat meer opgeruimd in de kapel. Mooie serie heb je er van gemaakt, ben benieuwd of je nog meer foto`s hebt van de andere gebouwen. Kon je er trouwens nog goed in komen, ik hoorde pas nog van iemand die er was geweest en niet binnen kon komen.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
St. Jozefsheim
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2016, 22:05:15 »
De kapel van St. Jozefsheim

1.

St. Jozefsheim by Erik Visser, on Flickr

2.

3. (kleine variatie op 2.)

4.

Het is een plek met een beladen geschiedenis.
Na vier jaar bouwen werd het klooster St. Jozefsheim in 1913 in gebruikgenomen door de broeders van Fransiscus. Het bestond uit een kapel, kantoor, school en twee andere gebouwen. In het klooster leefde ongeveer 600 mensen waarvan de meeste mentaal en psychisch ziek waren. Door de opkomst en druk van de nazi’s vertrokken de broeders van Fransiscus op 23 mei 1937 uit het klooster.

Door een nieuwe wet in 1939, die inhield dat elke onbekwame nieuwgeborene geregistreerd moest worden, werd het klooster een speciaal kindertehuis en kreeg het de naam "Kinderfachabteilung Waldniel". In werkelijkheid werd het een centrum voor diegenen die niet welkom waren in Nazi-Duitsland. Toen op 1 oktober 1939 Adolf Hitler de volledige macht kreeg over Duitsland werd het tehuis dan ook een euthanasiecentrum dat moest leiden tot de uiteindelijke oplossing.
De eerst leidende arts in het centrum was Georg Renno maar hij werd al snel overgeplaatst naar de Hartheim instituut. Uiteindelijk werd hij na de oorlog verantwoordelijk gesteld voor het doden van 28.000 mensen. Zijn vervanger in Hostert was Hermann Wesse.
In Hostert zijn tussen de periode 1939 en 1943 512 mensen gestorven waaronder 128 kinderen. Bij zeker 30 kinderen staat vast dat ze via een overdosis aan luminal in het euthanasie programma zijn vermoord.

In 1952 zijn de gebouwen teruggegeven aan de Fransiscus Orde die het in 1955 aan het Engelse leger verkochten. Tot 1963 gebruikte de Engelsen het als een militair ziekenhuis. Daarna werd het omgebouwd tot een school genaamd Kent School. Uiteindelijk zaten er 1400 kinderen op school waarvan 270 op het internaat, de rest werd per bus naar school gebracht. Elke dag reden er dan ook 50 bussen naar de school en was er zelfs een speciaal busstation op de locatie gebouwd.
In 1992 is de school gesloten, sindsdien staat het leeg en is het te koop.