Auteur Topic: Mountaineering  (gelezen 1453 keer)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
Re: Mountaineering
« Reactie #11 Gepost op: 8 september 2016, 20:58:08 »
Tja waarom maak je een bepaalde foto. Kan zijn ter herinnering aan een bepaald moment; dan wil je de foto over het algemeen zo natuurgetrouw hebben, hier dus licht. Kan zijn vanwege een mooi beeld dat je wilt creëren, dan is the sky the limmit. Foto's die hier op het forum worden geplaatst bekijk ik eigenlijk altijd met de gedachte dat de plaatser een mooi beeld wil laten zien. Om de eenvoudige reden omdat ik de werkelijkheid niet ken. Foto 2 vind ik dus voor een op het forum geplaatste foto het mooist.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 8 september 2016, 20:58:08 »

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #10 Gepost op: 8 september 2016, 20:16:48 »
Ik vind dit altijd moeilijk: ik had laatst zelf ook last met zeer hard licht (voetbal). Deels kan je dat weghalen, maar waar je dan op uitkomt is niet de dag zoals die was. Fotografisch/esthetisch waarschijnlijk wel mooier, maar niet waarheidsgetrouw. En dan is de vraag "hoe ver ga je". Een beetje aan de schuifjes trekken en wordt het echt een andere foto?

Kortom, Alwin, ik begrijp je dilemma helemaal...

Mijn mening: hard licht stoort mij *niet*, vind het vaak eerlijk gezegd wel wat hebben.
Ik kan niet echt kiezen. Ik houd van vet aangezette foto's, zoals foto 2, maar foto 1 is meer waarheidsgetrouw, zoals je zegt.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 8 september 2016, 07:48:49 »
Ik vind dit altijd moeilijk: ik had laatst zelf ook last met zeer hard licht (voetbal). Deels kan je dat weghalen, maar waar je dan op uitkomt is niet de dag zoals die was. Fotografisch/esthetisch waarschijnlijk wel mooier, maar niet waarheidsgetrouw. En dan is de vraag "hoe ver ga je". Een beetje aan de schuifjes trekken en wordt het echt een andere foto?

Kortom, Alwin, ik begrijp je dilemma helemaal...

Mijn mening: hard licht stoort mij *niet*, vind het vaak eerlijk gezegd wel wat hebben.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2016, 21:29:55 »
Fraaie foto, Alwin! Zeker de bijgewerkte versie!

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2016, 18:44:18 »
Voor de volledigheid hier nog even een overzichtsfoto.

3.
Alpinisme_overzichtsfoto by 2011*Alwin, on Flickr
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2016, 18:23:08 »
Eigenlijk toch best jammer want een foto is toch vaak een persoonlijke herinnering. Met PP stel je wat bij zodat de foto het best overkomt zoals in je herinnering.
Mijn herinnering is flexibel. Ik vind de gecorrigeerde foto volgens mij toch mooier!  ;D

Offline Stef_r

• Full Member
  • *
  • Pentax rules!
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2016, 18:16:07 »
...De foto is nou niet meer zoals die was in mijn herinnering, maar wellicht wel prettiger om achteraf naar te kijken door mensen die er toen niet bij waren.

Eigenlijk toch best jammer want een foto is toch vaak een persoonlijke herinnering. Met PP stel je wat bij zodat de foto het best overkomt zoals in je herinnering.
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2016, 17:34:14 »
Mee eens. Even trekken aan de schuifjes: minder lichten en hooglichten en iets meer donkere tinten maakt het beeld stuk beter.
De volgende foto is donkerder en ik ben daarmee tegemoetgekomen aan jullie kritiek. De foto is nou niet meer zoals die was in mijn herinnering, maar wellicht wel prettiger om achteraf naar te kijken door mensen die er toen niet bij waren.

Hoe ik het gedaan heb? Ik heb in photoshop een tweede laag aangemaakt en de overvloeimodus op vermenigvuldigen gezet. In een masker op de tweede laag heb ik vervolgens de drie mensen weer lichter gemaakt.

2.
Alpinisme_donkerder by 2011*Alwin, on Flickr

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2016, 16:17:53 »
Mooie foto geworden, alleen jammer dat het licht op het moment van het nemen van de foto zo hard was.

Mee eens. Even trekken aan de schuifjes: minder lichten en hooglichten en iets meer donkere tinten maakt het beeld stuk beter.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2016, 12:17:52 »
Mooie foto geworden, alleen jammer dat het licht op het moment van het nemen van de foto zo hard was.

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
Mountaineering
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2016, 01:22:55 »
Een foto van een paar jaren geleden genomen tijdens een vakantie in Engeland. Dit is een forse uitsnede. De foto is genomen met de Canon 5DII en de EF 17-40 f/4 L lens.

1.
ISO 160, 40 mm, f/9, 1/400 sec
Alpinisme by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin.