Auteur Topic: Recensie Workshop Smoke and Props van Frank Doorhof + foto's  (gelezen 978 keer)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
Re: Recensie Workshop Smoke and Props van Frank Doorhof + foto's
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2016, 19:11:57 »
Leuke beschrijving die je van de workshop hebt gegeven, lijkt me een erg leuke en leerzame dag te zijn geweest. En als kers op de taart ook al meteen een aantal van je eigen gemaakte foto's erbij :good:. Wat de foto's betreft spreekt de laatste foto mij het meeste aan. Mooi om bij die foto te zien hoe er met de flits op het linker oog is gericht en hoe dat oog dan meteen de aandacht trekt (terwijl dit het verst verwijderde oog is).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Recensie Workshop Smoke and Props van Frank Doorhof + foto's
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2016, 19:11:57 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Recensie Workshop Smoke and Props van Frank Doorhof + foto's
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2016, 12:49:33 »
Vandaag op workshop geweest bij Frank Doorhof in Emmeloord. Ik denk dat de meeste mensen van dit forum hem wel kennen. Is het niet als hoffotograaf van Wibi Soerjadi, danwel als Kelby instructeur en ook op Photoshop World en Professional Imaging is hij altijd prominent aanwezig. Zijn werk voor onder andere Elichrom staat zo'n beetje in alle fototijdschriften.

Dagstart
Om kwart voor tien stapte ik binnen en kreeg meteen koffie aangeboden. De groep was erg klein: slechts vier cursisten. Normaal is vijf, maar er was een afzegging. Een kleine groep werkt natuurlijk erg prettig. Je kan alles vragen en er is voldoende tijd voor individuele begeleiding. Samen met Frank en zijn vrouw Annewiek, model Ingrid en twee stagiaires waren we compleet.

Thema
Het thema van deze workshop was “Smoke and Props”. Dus eerst wat feiten en weetjes over het werken met rook en wat dat met licht doet. Daarna naar de studio. Ingrid had zich intussen omgekleed en liep mee.

Eerste set
De eerste set was opgebouwd in het midden van de studio en bestond uit twee wanden in V-opstelling. Aan een stang hingen glitterbollen. En toen, voor mij het meest nuttige deel van de dag, ging Frank heel langzaam de set en verlichting opbouwen. Ik wil niet te veel verraden, maar we eindigden met vijf flitsers, twee rookmachines en giga glitterbal van zeker 70cm doorsnee…

Teamwork
Het hele leuke was dat Frank, die thetered schoot, al onze suggesties meenam en dat we zo met een team echt probeerde het wow-shot te maken. Uiteraard mochten we daarna ook zelf fotograferen.

Topmodel
Extra compliment voor Ingrid. Een leuke meid met gevoel voor styling, en veel humor. Niets was haar te veel en een onuitputtelijk geduld. En een spiegelbol van dergelijke grote is maakt van poseren een work-out!

Tweede set
Daarna lunch en vervolgens de tweede set: Ingrid doet ook aan LARP/Fantasy (ik voelde mij meteen thuis ) en had een prachtig kostuum als un-dead, compleet met zwaard en litteken. Nieuwe set, nieuwe opbouw, nieuwe modifyers.

Al staat de cursus gepland van 10:00-15:00, het was 17:00 toen we weggingen!

Ik denk dat voor iedereen een dergelijke dag veel tips en nieuws kan opleveren. Natuurlijk hebben we niet allemaal een complete studio, maar de kunst is de tips te vertalen naar je eigen omgeving. En niets let je om met een aantal mede-fotografen een keer een studio te huren.

Prijs/prestatie
Jullie weten dat ik regelmatig workshops volg en dan begint prijs toch wel mee te spelen. Een workshop uit de serie “Mastering the Modelshoot” (zoals deze) is 149 euro. Maar regelmatig zijn er aanbiedingen. Ik maakte gebruik van “drie volgen, twee betalen”. Ik denk dat 100 euro heel erg goedkoop is. Sterker nog: met vijf man, een professioneel model, studio, rook, lunch en les van Frank zou ik het zelfs gewoon goedkoop willen noemen.

Mijn conclusie: prijs erg goed en kwaliteit hoog dus dubbele plus!

En dan de foto’s. Ik ben hier heen gegaan om veel dingen te leren en uit te proberen en niet zozeer voor één killershot. Daarom heb ik ook een groot aantal shots gemaakt met hoge ISO (12.800) zonder flash terwijl een andere fotograaf bezig was. Ik vond dat een dergelijke ruis in dit geval niet eens misstond…

Bijna alles geschoten met de 24-70 en de camera was uiteraard de K1.een paar foto’s met een hele oude 50MM F1.4! In totaal 87 gemaakt, waarvan 16 op mijn website. Vijf wil ik met jullie delen.

Als eerste 2422: 24-70 / 1/125 / F5.6 ISO 100 (flash)

Er zou wat shopwerk aan moeten gebeuren, denk aan touwtjes weg. Ik ben daar geen held in en zal daar wat tijd voor nodig hebben. Komt wel, maar nu niet…

Als tweede 2435: 24-70 / 1/125 / F2.8 ISO 12800 (no flash)

Zoals gezegd schoot ik ook mee met andere fotografen. De hoge iSO zorgt natuurlijk voor een bak ruis, maar gezien de sfeer vind ik het niet storend.

Als derde 2482: 24-70 / 1/125 / F5.6 ISO 3200 (flash)

Als vierde 2470: 50mm / 1/45 / F1.4 ISO 6400 (flash)

En als laatste 2451: 24-70 mm / 1/125 / F6.7 ISO 100 (flash)

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink