Ik heb altijd tot
redelijke tevredenheid met mijn K200D en Sigma APO 70-300mm DG Macro gewerkt.
Deze lens zat in ongeveer 8 van de 10 gevallen op mijn camera.
Ik zeg redelijk; Ik heb er veel mooie foto's mee gemaakt, maar soms viel hij ook wel tegen vooral in wat donkere situaties.
Sinds ik een tweede body heb, de K5-II, ben ik deze lens wel meer gaan waarderen ondanks dat ik in de veronderstelling ben dat dit toch echt wel een 'budget lens' is. (Correct me if I'm wrong)
In donkere situaties waarbij ik met mijn K200 gewoon geen foto durfde te maken omdat ik wist dat de sluitertijden veel te lang werden, kan ik nu rustig tot ISO6400 gaan om toch nog goede scherpe foto's te krijgen zonder al te veel kwaliteitsverlies.
Echter.....
Nu ik zie wat ik met de K5 II bereik met deze lens, begint het te kriebelen naar een lens van een wat betere kwaliteit.
Ik gebruik de camera voornamelijk voor dagtripjes, natuur- en straat fotografie en portretten. (En dan voornamelijk portretten van de kinderen

)
Echt hele snelle sport-acties die maak ik niet.
Met mijn Sigma gebruikte ik de lens vaak in het uiterste telezoom bereik, tussen de 200 en 300mm. Sinds de overplaatsing naar de K5 II gebruik ik steeds vaker een kleinere brandpuntsafstand, zo rond de 135 en af en toe iets lager. Af en toe zet ik ook nog wel mijn SMC DA 18-55mm erop. (Geen weather resistance)
Met bovenstaande in gedachte, ging mijn gedachte uit naar twee mogelijke opvolgers of toevoegingen aan mijn lensarsenaal:
- Pentax SMC-DA* 50-135mm f/2.8 ED [IF] SDM
- Pentax smc DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR
De belangrijkste motivatie om de overstap te maken, na de betere kwaliteit en scherpere beelden, is vooral de WR voor beide lenzen.
De eerste is er eentje uit de DA* serie, dus verzekerd van de beste kwaliteit. In het verleden (tot 2012) wel wat issues met de SDM motor gehad maar na deze datum kom ik niet echt verontrustende berichten tegen die mij zouden kunnen weerhouden om voor deze lens te kiezen. Hij is lekker lichtsterk en met 135mm voldoende voor wat ik er mee wil doen.
De tweede is dan wel iets minder lichtsterk, maar heeft dan wel weer het voordeel dat het bereik wat ruimer is. En zou zelfs betekenen dat ik mijn standaard 18-55mm niet meer (op deze body) nodig heb!
Ik weet alleen niet of ik er bijvoorbeeld met een dagje naar de dierentuin, echt veel verschil in kwaliteit tussen deze twee lenzen ga zien.
Dus blijf ik nog even twijfelen en verschillende reviews lezen die er in overvloed over te vinden zijn, maar wellicht dat iemand hier op het forum deze twee lenzen in zijn/haar bezit heeft en er wat meer persoonlijke details over kan geven?