Ook eens naar Cameradecision gekeken. En wat mij dan opvalt in vergelijk K-5, K-5II, K-5IIs, K-3, K-3II, Ks2 met K70 dat het voor sport eigenlijk niets uit maakt. Dus het lijkt er op dat de autofocus
er niet toe doet "of wel zit er praktisch geen verschil in".
AF prestaties laten zich niet zo makkelijk kwantificeren als megapixels, max iso, etc. Ik zou de waardering van een site als deze daarom niet al te zwaar wegen maar eerder kijken naar serieuze gerichte reviews. Het is namelijk niet zo dat er na de K-5 niet veranderd is, integendeel.
Desalniettemin: als je prioriteit sport is en je niet bereid bent je te verdiepen in de mogelijkheden en beperkingen van Pentax dan kan je inderdaad misschien beter naar een ander merk kijken.
Terug naar de oorspronkelijk vraag: ik sluit me veelal aan bij de antwoorden hierboven. Aks je altijd iso 100 schiet en niet cropt zal het verschil tussen de K100d en K-S2 niet zo groot zijn. Maar anders is het verschil wel heel significant. De camera zal veel sneller werken, de topscherm vergeet je snel, je foto's hebben veel meer detail als je inzoomt, je kan makkelijker en betere foto's maken met weinig licht, je hebt een weerbestendige combinatie waarin je ook in een buitje naar buiten kan, de camera heeft een oplaadbare batterij, kantelbare scherm, live view, etc, etc...
De 18-135 is een prettige en veelzijdige lens. De mijne gebruikte ik altijd met plezier.
Ik zeg doen!