Heren, dank voor al deze reacties

. Aan de hand van jullie opmerkingen ben ik eens wat verder in de instellingen van Faststone gedoken. Ik had daar in het verleden al eens de instellingen voor omzetting naar JPEG ingesteld op 100% kwaliteit en geen kleur subsampling. Dat zou een JPEG foto met de kwaliteit (voor Faststone) geven. Het originele RAW-bestand van foto 2 (16,08 MB) wordt dan omgezet in een JPEG bestand van 7,17 MB.
Bij de instellingen zag ik echter ook een kopje ''RAW'' staan. Hier blijk je de manier van bekijken van RAW-bestanden in te kunnen stellen. Bij mij stond die ingesteld op ''opgeslagen voorbeeld afbeelding'' te staan (= snelst te laden). Nadat ik hier de keuze '' volledig formaat'' had gekozen (= langzaamste laden), zag ik bij het bekijken van het originele RAW-bestand een mooie blauwe lucht zonder strepen. Ook de omzetting naar TIFF ziet er dan mooi, zonder strepen uit. De omzetting naar JPEG blijft de lijnen in de lucht weergeven.
Of te wel het is precies zoals jullie al aangeven: de manier van omzetten naar JPEG en de manier van vertonen van RAW-bestanden door het gebruikte programma veroorzaken deze lijnen. Wil ik een mooie print van deze foto maken dan moet ik dus geen JPEG- maar een TIFF-bestand gebruiken en Faststone is gelukkig wel in staat om de originele RAW-bestanden goed te tonen. Als je het programma maar goed instelt.
Heren hartelijk dank voor de hulp en de wijze les :toppie:.
Groet, Peter