
Ik ga proberen het duidelijk uit te leggen Leonie.
Een full frame (FF) sensor zoals in de K-1 is groter dan een crop sensor zoals in de K-3. Een FF sensor is zo groot als dat een film negatief van
kleinbeeld is (was). Toen iedereen nog met film/kleinbeeld fotografeerde hadden we lenzen die het licht vingen en dat achter de lens op dat kleinbeeld projecteerden.
Toen kwamen de digitale camera’s met crop sensors (ook wel APS-C genoemd). De reden dat de sensors kleiner waren dan kleinbeeld was vooral kosten: kleiner is goedkoper en makkelijker in te bouwen, de camera’s met een crop sensor kunnen kleiner, compacter en lichter zijn.
De ‘oude’ kleinbeeld lenzen deden het nog prima, ze projecteren het licht achter zich zoals voorheen maar eigenlijk wordt alleen naar het midden gekeken omdat de crop sensor kleiner is dan dat kleinbeeld is.
Toen kwamen er nieuwe lenzen. Door lenzen te maken die alleen op het kleiner crop gebied projecteren kan het goedkoper, want minder glas nodig en compacter en lichter.
Als je een lens hebt die specifiek voor het cropgebied ontworpen is en je gebruikt die op een kleinbeeld camera (filmcamera) of een digitale FF camera dan zal je merken dat die lens niet dat hele gebied belicht want die lens was alleen ontworpen voor dat kleiner gebied. Zie bijvoorbeeld deze foto’s gemaakt met de DA 18–55mm kitlens op film:
http://vjacesslav.blogspot.nl/2012/03/smc-pentax-da-18-55mm-f35-56-al-wr-vs.htmlOp deze foto’s zie je ook wat er gebeurt, op sommige zoomstanden is er eigenlijk nauwelijks een probleem maar op andere standen is er een hoop zwart te zien.
Omdat Pentax een hoop mooie lenzen heeft die specifiek voor corp gemaakt zijn, hebben ze op de K-1 ook een zogenaamde crop mode gemaakt: dan wordt niet de hele FF sensor gebruikt maar alleen het middengebied dat voor crop ook gebruikt werd. In feite wordt een uitsnede van het midden gemaakt. Van de 36 miljoen pixels die de sensor heeft worden dan de 16 miljoen in het midden gebruikt. Toevallig zijn dat ongeveer evenveel als bij een K5 of K5 IIs. In crop mode gebruik je de FF in feite als een verbeterde K5 IIs. Waarschijnlijk is de K-1 nog beter, al is het maar doordat de technologie weer een paar jaar verder is. Maar 16 miljoen is wel een stuk minder dan de 24 miljoen van de K-3. Als je die nu nodig hebt zou jij in crop ‘er op achteruit gaan’.
Maar hoe weet je welke lenzen de hele FF sensor bestrijken en welke alleen geschikt zijn voor het cropgebied? Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden als het lijkt. Het korte antwoord is dat de DA-lenzen van Pentax crop zijn (D-FA, FA, F, A, M en K zijn sowieso FF). Máár... er zijn er best veel die mensen getest hebben die wel het hele FF gebied lijken te belichten. Hier is een lijst die iemand verzameld heeft:
http://ricehigh.blogspot.com/2009/10/compatibility-of-da-lenses-on-full.htmlDat sommige DA-lenzen wel FF zijn komt ook omdat fabrikanten niet dom zijn. Als je een mooie lens hebt, ooit voor FF ontworpen, dan kan je die natuurlijk opnieuw uitbrengen zonder het glas aan te passen want die doet het dan nog steeds op crop. De DA 35mm f/2.4 en DA 50mm f/1.8 zijn beiden gebaseerd op oudere ontwerpen uit het filmtijdperk en bestrijken dus nog steeds het hele gebied.
Je kan er vanuit gaan dat vooral de DA-zooms en DA-lenzen met een brandpunt kleiner dan 35mm het niet goed zullen doen op FF. Als de K-1 eenmaal uit is dan zullen we het beter zien want dan kunnen er goede testfoto’s gemaakt worden.
Terug naar jouw lenzen: de 16–50 en 50–135mm zijn mooie zooms maar die zijn ontworpen voor crop en belichten niet de hele sensor van de K-1. Die zou je dan op crop kunnen gebruiken en dan doen ze het net zo goed als nu maar krijg je foto’s van 16mp ipv de 24mp die je nu hebt. Dat merk je vooral wanneer je die foto’s zelf (verder) gaat croppen. 16mp is uiteraard meer dan genoeg voor Facebook...
Omdat crop het midden van het gebied gebruikt en FF het hele gebied zie je dat schieten met crop ook een lens meer ‘tele’ lijkt. Dus als je een foto maakt met 50mm op crop dan is dat eigenlijk het midden van de foto en worden de randen niet gebruikt. Als je dezelfde foto maakt met dezelfde 50mm lens op FF dan zie je meer links, recht, boven en onder. Dezelfde lens kijkt opeens ‘wijder’. Een 50mm op crop ziet hetzelfde als een 75mm lens op FF, dat is een rekensommetje, het verschil is precies een factor 1.5
Dus als jij jouw lenzen wil vervangen voor FF lenzen dan zou je lenzen zoeken die (16–50x1.5) 24–75mm zijn en (50–135mm) 75–202mm zijn. Er komt ook nog iets ander bij dat te maken heeft met scherptediepte en technologie dat ik even niet zal behandelen maar in feite is een 16–50 f/2.8 op crop vergelijkbaar met een 24–75mm f/4.0 op full frame.
Ik hoop dat dit, in combinatie met het plaatje hierboven een beetje duidelijk is. Het lijkt in eerste instantie wat ingewikkeld maar als je het principe eenmaal door hebt in het eigenlijk heel simpel.