Is beter, beter ?
Afgelopen week weer eens bezig geweest mijn website aan te passen en uit te breiden met foto´s die ik gemaakt heb in deze omgeving.
Ik was gisteren bezig met het bergdorpje Piódao en vond de foto´s die ik daar gemaakt heb er mooi kleurrijk uitzagen terwijl er die dag een keiharde zon stond. Nieuwsgierig naar welke lens ik tijdens de wandeling gebruikt heb, zag ik dat het de kitlens was op mijn oude Pentax Ist*Ds.
Ik heb mij verder verdiept in diverse foto´s die ik gemaakt heb met de 3 verschillende camera´s die ik gehad heb.
Pentax Ist*Ds foto´s zo uit de camera mooi vol van kleur en weinig nabewerking nodig, hoewel zeker de 5 Mp aan de lage kant was heb ik met deze camera ook in combinatie met de Tamron 90 mm mooie resultaten behaald. Verschillende macro´s gecropt en op gewoon papier laten printen op A3 en daar op een paar recente tuinshows veel complimenten over gekregen. Met de kitlens en de Tamron 10-24 veel en gemakkelijk foto´s gemaakt die ik gerust durfde te showen.
Pentax K10D, ik moest echt wennen aan deze camera, veel meer pixels en mogelijkheden, wat heb ik die camera vervloekt in het begin, maar toen ik aan hem ging wennen, misschien is temmen een beter woord, ging het mij steeds beter af. Wel moest ik de foto´s meer nabewerken (kleuren en verscherpen) maar haalde dan ook meer detail uit de foto´s dan de Ist*Ds. Met mijn andere lenzen vormde de K10D een leuke combinatie.
Pentax K5, helaas een camera overgenomen met de bekende sensorfout. Behalve dat een fijne camera die betere onbewerkte beelden gaf dan de K10D en een veel groter dynamisch bereik wat heerlijk is bij macro. Ook toen weer moeten wennen aan de camera, veel pixels en een betere sensor en dat zie je dan ook terug, zowel aan de goede kant, ik maakte er prachtige macro´s mee, maar zeker ook aan de foute kant, een paar zoomlenzen werden afgestraft door de K5. Op foto´s met lichte en donkere delen en een mindere zoomlens werden delen "brokkelig" en kreeg ik dat niet gecorrigeerd op de computer. Ik heb de K5 na een half jaar weg gedaan omdat ik niet het budget heb voor betere lenzen.
Met de Tamron 90 mm macro een goede combinatie, maar helaas door de sensorfout liep ik vaak tegen die bubbeltjes in het centrum aan bij macrofotografie.
Terug naar mijn stelling : Is beter, beter ?
Ja en nee vind ik. De mogelijkheden en resultaten zijn zeker beter met de nieuwere camera´s, maar dan moet het glaswerk er wel bij passen, de zwakste schakel is nu niet alleen de zwakste onderdeel maar wordt ook nog eens uitvergroot door de nieuwere sensoren. Ook onze eigen onervarenheid wordt uitvergroot. Het foto´s maken met de Ist*Ds met kitlens is vrijwel voor iedereen een eitje, kijken, knippen en laten afdrukken. Maar bijvoorbeeld met de K5 moet er meer aandacht besteed worden aan lenzen en onze eigen vaardigheden, zowel met de camera in de hand als achter de computer met nabewerking.
Ik kan alleen mijn ervaringen en mening geven dan tot de K5, maar als ik de (mijn) lijn en bevindingen vanaf de Ist*Ds tot de K5 doortrek dan denk ik dat het met de nieuwere camera´s zoals de K3 het niet gemakkelijker op geworden is om snel en simpel goede foto´s te maken en deze af te laten drukken. Er is meer "vakmanschap" en betere lenzen voor nodig en nabewerking is bijna een must, maar dan kun je er ook foto´s uithalen die tot de toppers behoren.
Kun je aan voorstaande niet voldoen denk ik dat deze nieuwere camera´s een teleurstelling kunnen zijn en de lol van het fotograferen er snel af is.
Ik laat nog maar even het dromen over FF achterwege omdat dit voor sommige mensen wel een nachtmerrie kan worden gezien het bovenstaande. :evil:
De knuppel is geworpen

Met vriendelijke groet,
Albert