Auteur Topic: Bestaat zoiets ?  (gelezen 2702 keer)

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Bestaat zoiets ?
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2015, 22:32:12 »
@Jaap. Toevallig vanmorgen in een groot winkelcentrum de FZ300 in mijn handen gehad, toen het alarm begon te piepen en de verkoper merkte dat hij niet snel kon verkopen was de pret snel over.
Was nog te vroeg voor hem denk ik en er stonden nog dozen om uit te pakken :-)
De FZ1000 hadden ze niet liggen, wel wat oudere modellen.
De camera voelde goed aan wat dragen betreft, een fijne en stevige grip voor je vingers. Op zich goed verzorgt en rijkelijk voorzien van instelmogelijkheden. Geen camera waar je je voor hoeft te schamen als je ermee op straat loopt.
Ook het gewicht viel mij heel erg mee, zat geen batterij in maar wel een alarmplaatje met magneet aan de onderkant.
Ik hoop de FZ1000 ook een keer te zien hier en vast te houden, misschien accu erin en een kaartje, thuis dan de foto´s bekijken.
Tot die tijd rustig aan, maar de aandacht is er wel.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2015, 22:32:12 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2015, 14:18:13 »
@ Jaap De Panasonic FZ1000 is de enigste die ik op mijn lijstje heb staan. Als het toch waar is wat ze over die camera schrijven is het inderdaad de topper.

Ik heb 'm in mijn handen gehad en er een beetje mee kunnen spelen. Niet heel uitgebreid, maar hij heeft op mij een zeer goede indruk gemaakt. Ik heb er laatst ook een stukje over geschreven op dit forum. Vooral de snelle AF viel mij in positieve zin op. Eén klein minpunt, als je dat zo mag noemen, is de wat mindere bouwkwaliteit dan wat je van je Pentax gewend bent. Het voelt allemaal net wat minder degelijk aan, maar je praat dan ook over een iets andere klasse.
De FZ-1000 wordt overigens vaak vergeleken met de Sony RX10. Technisch een vergelijkbare camera qua sensorgrootte, foto's zelfs nog iets scherper en contrastrijker dan die van de Panasonic, maar wel met de helft aan zoom. Wel WR en ook de bouwkwaliteit is op DSLR niveau. Maar goed, voor jou niet echt geschikt en de MarkII uitvoering ook ver boven je budget.

Succes met je overweging en als het wat wordt, horen we het graag natuurlijk.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline ad55

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2015, 11:24:23 »
Ik lees hier de optie om op de Q een normale Pentax lens te zetten .
Wat heb ik daar verder voor nodig en is dat betaalbaar ?
Leef van dag tot dag ,niemand heeft je morgen beloofd.

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2015, 15:33:55 »
@ Kees Paar dagen in een donker kamer gelegen met een oogontsteking, midden in de nacht langs de (Portugese) dokterspost geweest omdat het leek of er een splinter in mijn pupil zat, alles nagekeken maar niets gevonden. Medicijnen gekregen en die hielpen snel, het lijkt een allergische reactie geweest te zijn. Vraag mij niet waarvan, ik heb alleen een paar eikenbomen flink gesnoeid.
Ik ben er nog steeds niet uit, hoeft vandaag ook niet  :)

@ Jaap De Panasonic FZ1000 is de enigste die ik op mijn lijstje heb staan. Als het toch waar is wat ze over die camera schrijven is het inderdaad de topper.

Mert vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:47:12 »
Iets boven budget, maar verder wel heel erg in de buurt van wat je zoekt: de Panasonic FZ-1000.
Grotere sensor (1"), 24x zoom, een Leica lens met heel behoorlijke macro prestaties en een zeer snelle AF.

Is voor mij in het niet-spiegelreflex segment nog steeds de topper.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2015, 18:41:35 »
Hé Albert, ben je al met al een stuk wijzer geworden of hebben alle reacties je onwijs gemaakt?

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2015, 18:01:14 »
Een Pentax Q met je 90mm lens? ;) Dan hoef je alleen van body te wisselen en heb je 507,6mm omgerekend naar full frame. Dat is redelijk wat tele. De Q past ook in je binnenzak en de adapter in een andere zak.

Kijk, idee van de week wat mij betreft Albert  ;)
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2015, 17:14:03 »
De Q past ook in je binnenzak en de adapter in een andere zak.
En het geld wat je overhoudt in je achterzak!

....... maar vaak zie ik dan op afstand een leuke vogel of ander beest en kom ik (heel) veel lengte te kort.
Ik denk dat voor de meeste vogels in het wild 500 mm toch wel een vereiste is.
Met een 2e body om mijn nek vind ik niets (ik heb hem wel) maar dan nog heb ik geen lange telelens.
Dus zou ik iets van een 50-500 moeten kopen (zwaar en niet goedkoop) of rondkijken voor een alleskunner, lekker licht, zonder lenzen wisselen en stofjes.

Ik heb een Sony WX350, een zeer klein en leuk alleskunnertje wat erg handig is en best goed filmt, maar de kwaliteit van wat meer eisende foto´s is toch wat minder.

Vriendelijke groet,
Albert
Ik denk als je dát wilt vastleggen je toch echt aan grote lenzen vast komt te zitten, met het prijskaartje er aan. Of een Q met een prime 100mm.... ??? Dan heb je voor niet al te veel héél veel mm's. Ik zal eens kijken of dat überhaupt werkbaar kan zijn.

Offline ronaldzimmerman.nl

• Junior Member
    • Ronald Zimmerman Photography - Wildlife and Nature Photography
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2015, 16:50:54 »
Een Pentax Q met je 90mm lens? ;) Dan hoef je alleen van body te wisselen en heb je 507,6mm omgerekend naar full frame. Dat is redelijk wat tele. De Q past ook in je binnenzak en de adapter in een andere zak.

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2015, 16:40:51 »
De Tamron is een prachtige lens, prima lengte en scherpte, totaal niets over te klagen voor het macro gedeelte.
De Tamron zit vaak op de camera als ik wandel, maar vaak zie ik dan op afstand een leuke vogel of ander beest en kom ik (heel) veel lengte te kort.
Ik denk dat voor de meeste vogels in het wild 500 mm toch wel een vereiste is.
Met een 2e body om mijn nek vind ik niets (ik heb hem wel) maar dan nog heb ik geen lange telelens.
Dus zou ik iets van een 50-500 moeten kopen (zwaar en niet goedkoop) of rondkijken voor een alleskunner, lekker licht, zonder lenzen wisselen en stofjes.

Ik heb een Sony WX350, een zeer klein en leuk alleskunnertje wat erg handig is en best goed filmt, maar de kwaliteit van wat meer eisende foto´s is toch wat minder.

Vriendelijke groet,
Albert

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2015, 07:49:45 »
Een camera met een vaste lens, telebereik 20+ en mogelijkheid om kwalitatief fatsoenlijke macro foto´s te maken.
Prijsklasse tot ongeveer 600 €

Ik wandel vaak rond met de Tamron 90 mm op de camera, maar dan zit er vaak iets moois op grotere afstand, libellen en ijsvogels gaat niet echt samen met een en dezelfde lens.
2 Camera´s om je nek rondlopen is ook niet alles. Met lens wisselen ben je nogal eens te laat en stof op de sensor wordt ik ook niet blij van.

Met vriendelijke groet,
Albert

Albert, kun je de situatie eens verder uitleggen? Je hebt de Tamron op de body voor macro en ziet op enige afstand een vlinder ofzo, die je wilt vastleggen. Is je Tamron bereik (als gewone 90mm lens) dan te weinig? Je hebt dus meer een 200mm bereik of zo nodig? En je wilt geen tweede DSLR-body om je nek?
Dan is het dus sterk afhankelijk van je budget. Dan zal er voor jouw best het nodige verkrijgbaar zijn maar zo'n genoemde Sony hx-400 is ook best groot, de hx-90 komt dan meer in de lijn van compact (gesleep) te liggen.
Maar ik zou gaan voor een Q-variant met de 06 lens omdat ik per sé een PENTAX moet hebben natuurlijk. De MX-1 is ook heel mooi maar dan is de Q in mijn ogen toch echt wel beter. En je kunt ook nog je gewone lenzen gebruiken! Het is misschien even zoeken maar m.i. de moeite waard.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2015, 23:13:04 »
Ik vind de Pentax MX-1 een prachtige camera met mooie macro resultaten...
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

risseeuw

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2015, 16:54:19 »
Of voor veel minder en meer zoom deze, maar ja met een kleine sensor.

http://zoom.nl/artikel/reviews/23644-review-sony-hx400v.html

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2015, 16:15:34 »
Hoi Albert,

Voor € 600 volgens mij niet met het soort beeldkwaliteit dat je gewend bent. Heb ik ook slechts van 'lezen' maar de Canon G3X schijnt toch wel behoorlijk te scoren, alleen die is een stuk hoger geprijsd: € 899  :( die heeft dan ook wel een 1" sensor en dat geeft toch wel een stuk hogere kwaliteit. (t.o.v. de meeste huidige superzooms)

Binnen je budget zit alles volgens mij op 1/2.3" sensoren. dan ben je voor € 449 (http://www.cameranu.nl/nl/p696005/sony-cybershot-dsc-hx90v-compact-camera#tab-info) al klaar of zelfs nog veel minder.

Geen idee wat je daarvan mag verwachten (behalve inderdaad minder rugklachten  :lolk:

Hier is die review van die dure Sony:
https://luminous-landscape.com/canon-g3x-review/

gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Albert

• Super Pentaxian
    • Albert van den Berg
Bestaat zoiets ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2015, 14:10:54 »
Een camera met een vaste lens, telebereik 20+ en mogelijkheid om kwalitatief fatsoenlijke macro foto´s te maken.
Prijsklasse tot ongeveer 600 €

Ik wandel vaak rond met de Tamron 90 mm op de camera, maar dan zit er vaak iets moois op grotere afstand, libellen en ijsvogels gaat niet echt samen met een en dezelfde lens.
2 Camera´s om je nek rondlopen is ook niet alles. Met lens wisselen ben je nogal eens te laat en stof op de sensor wordt ik ook niet blij van.

Met vriendelijke groet,
Albert