Auteur Topic: Grafische-kaart voor fotobewerking  (gelezen 3002 keer)

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Grafische-kaart voor fotobewerking
« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2015, 19:51:24 »
Inderdaad videokaart maakt niet zo heel veel uit met foto´s. Ik heb een 2Gb passief gekoelde Asus NVidia GT630 van 40 €. Veel meer dan snel genoeg, ook voor films.
I5 en I7 scheelt in snelheid, maar dat moet je ook weer niet overschatten, het verschil was in mijn geval een dikke 100 € en in plaats daarvan heb ik nu 8 Gb meer geheugen (16 Gb) en een stille tower processor koeler.
Uiteraard is een SSD een pre, eens een SSD als systeemschijf wil je nooit meer terug.
Voor mij is een stille pc belangrijk, ik zit veel achter dat ding en heb geen zin om mij te storen aan brom geluid.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2015, 19:51:24 »

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #17 Gepost op: 20 november 2015, 18:59:51 »
Daar gaat het nu juist om, dat die GPU meehelpt om het programma sneller te laten lopen. Natuurlijk zijn een dikke processor, veel geheugen en een ssd daarbij ook heel erg goed, maar het kan dus nog extra helpen omdat zo'n moderne gpu een heleboel parallelle processen tegelijk aankan. Ik ben nog steeds wel goed bij met kennis van pc-hardware, bouw ook altijd alles zelf, maar de pc an sich heeft geen hele hoge prioriteit meer voor me en ik besteed er daarom niet zo veel aan. In mijn geval doet een wat oudere quadcore met de GPU erbij het ook best aardig. Weet je wel wat voor lens je kan kopen van het geld voor een i7+moederbord? ;)
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 20 november 2015, 17:11:13 »
toevallig over gehad met kleinzoon. slim jong op pc gebied.
vooral belangrijk is de processor. ga uit van een i7 zegt hij. dat is voor grafisch werk goed merkbaar.
verder is een ssd kaart ipv een harddisk erg aan te bevelen.

en uhhhhh, van GPU nog geen verstand geloof ik😞
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 17:17:02 door Hanv »
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2015, 13:06:10 »
Ik heb een kleine upgrade gedaan voor wat betreft videokaart, nu de Radeon HD6970 met 2GB. Lightroom doet het er goed op, hoewel ik geen direct vergelijk kan maken met een andere situatie - ik ben net zo'n beetje begonnen Lightroom eens te verkennen.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2015, 19:50:26 »
Ik heb een ATI Radeon 5750 met 1 GB geheugen en ik heb net de driver ge-update naar de nieuwste versie (15.200.1062.1004; ik had nog versie 13.xxxxx) en nu maakt LR wel gebruik van de grafische kaart. Ik dacht dat ik al de nieuwste driver had, maar dat was dus niet zo.......Met jouw 5770 moet dat ook lukken.
Ik merk echt een verschil!

Traditioneel is de grafische kaart niet belangrijk, maar men vind steeds meer mogelijkheden om de GPU in te zetten voor andere zaken (dus niet alleen voor het aansturen van je monitor). Als Lightroom bewerkingsoperaties op de GPU kan uitvoeren, kan dat inderdaad heel veel uitmaken.

Leuke demo:

De essentie hiervan is correct: de GPU kan enorm veel operaties tegelijk uitvoeren, de CPU moet het allemaal na elkaar doen.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2015, 19:53:38 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2015, 18:35:51 »
Ah dat is mooi om te horen. Alle directx10 kaarten zouden het moeten kunnen inderdaad. Een 5670 heb ik om precies te zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2015, 18:55:31 door August »
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2015, 18:16:37 »
Ik heb een ATI Radeon 5750 met 1 GB geheugen en ik heb net de driver ge-update naar de nieuwste versie (15.200.1062.1004; ik had nog versie 13.xxxxx) en nu maakt LR wel gebruik van de grafische kaart. Ik dacht dat ik al de nieuwste driver had, maar dat was dus niet zo.......Met jouw 5770 moet dat ook lukken.
Ik merk echt een verschil!

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2015, 16:35:27 »
Ik heb net Creative Cloud aangeschaft voor een jaar om eens met bewerken te kunnen beginnen. Wel handig om te weten dat de GPU ook mee kan doen om de boel te versnellen. Mijn desktop pc is ook niet de nieuwste, maar heeft wel een AMD quad-core, 4GB geheugen en een 1GB Radeon 5570 GPU. Ik ga het eens uitproberen, maar mogelijk dat ik het geheugen nog ga upgraden naar 16GB en als het veel helpt die GPU ook naar een iets recentere zoals bijvoorbeeld de genoemde R9 serie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, maar ik begrijp dus dat 2GB videogeheugen voor de Lightroom wat aan de krappe kant al is?

Eerst maar eens proberen nu hoe het gaat lopen op de huidige configuratie. Ik heb het abonnement gelukkig kunnen afsluiten via mijn vrouw, die bij een universiteit werkzaam is (scheelt een hele hoop).
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2015, 21:41:27 »
Tnx voor de info!  :)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2015, 21:23:55 »
Ik het de MSI R9 270 in de 4 Gb uitvoering. Het iets kleinere broertje van Harry zijn kaart.
Met name aangeschaft omdat steeds meer beeldbewerkingssoftware de GPU van de grafische kaart gaat benutten, zelfs browsers doen dat al.
Zeker als je niet voor de snelste processor gaat een uitkomst.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2015, 19:22:29 »
Dat is idd een mooie kaart....al vind ik de 4gb kaarten nog wel prijzig. De 2gb kaarten zijn aanmerkelijk goedkoper en voldoen volgens mij ook. Ik "game" niet.
De aankoop word even uitgesteld ivm een aantal andere (urgente) huishoudelijke aankopen.....

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2015, 06:11:56 »
https://www.asus.com/Graphics-Cards/R9290XDC2OC4GD5/

Er zijn vast betere, maar voldoende snel in LR... :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 6 september 2015, 23:43:12 »
Tnx Edzo!
Welke kaart heb jij?
Dat een 1GB kaart aan de krappe kant is, heb ik inmiddels wel begrepen. Een 2GB kaart zou moeten voldoen, maar ik ben benieuwd naar jouw 4GB kaart.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2015, 22:10:48 »
Ik heb een grafische kaart met 4Gb GPU en er zit praktisch nul vertraging bij bewerken van de foto's in Lightroom, ook niet als ik plugins gebruik (NIK en TOPAZ).
Het bijschakelen van de GPU werkt goed dus t.o.v. de tijd dat ik nog geen videokaart had met GPU.
Ter info wellicht nog:
De processor is overigens een i7-4790K met 16 Gb RAM.
De LR-catalogus staat op een externe USB 3.0 LaCie Rugged SSD, zodat ik die ook met mijn laptop kan gebruiken.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2015, 12:30:28 »
Tnx Eric!
Naar aanleiding van je link naar de whitepaper (erg interessant!) ook maar even verder gekeken op de situatie van Adobe: https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

Voor de bewerkingen zelf is de gpu mss niet het belangrijkste maar ik merk regelmatig vertraging bij het uitvoeren van een bewerking (bv als je aan een schuifjes trekt...duurt het FF voor dat het zichtbaar is)
Volgens info uit bv deze link zou gpu dan wel verbetering brengen:
http://www.digifotopro.nl/content/adobe-introduceert-lightroom-6-en-lightroom-cc-2015

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2015, 09:59:48 »
Volgens mij is de grafische kaart in het bewerkingsproces ook niet het belangrijkste. Toekomstgericht is een divx uitgang wel goed om te hebben. Daarmee kun je monitoren aansturen met een groter kleurengamma dan met hem kan.

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2015, 09:47:54 »
Als ik even kort zoek naar informatie vind ik de 'wijsheid' dat de processor veel belangrijker is dan de grafische kaart.
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=8&t=1262479
Hier een whitepaper van Adobe over de verschillende hardware componenten met verwijzingen:
http://www.adobe.com/content/dam/Adobe/en/products/creativesuite/production/cs6/pdfs/adobe-hardware-performance-whitepaper.pdf
Een recente test van processoren is wel te vinden en ook met Photoshop CS6 benchmark:
http://us.hardware.info/reviews/6094/15/amd-vs-intel-57-processor-megatest-benchmarks-igpu-adobe-photoshop-cs6

Normaal gesproken zijn geheugen en harddisk capaciteit een groot deel van de performance van een PC.
Sinds ik zelf van een eenvoudige i3 met normale harddisk ben overgestapt naar een iets nieuwe i3 met SSD, is alles heel veel sneller geworden.
Als ik het op gevoel mag inschatten zou ik geen video kaart van 600 euro pakken, de echte grafische werkstations pakken de professionele kaarten die wel boven de 1.000 euro uitstijgen, is het dat allemaal wel waard, dat mag je zelf bepalen.
Vind niet direct benchmarks van dat soort kaarten, wij verkopen soms HP workstations met dat soort configuraties, maar dan praat je over zo'n 2.000 euro.
HP kent ook een demo pool met test apparaten die je voor zo'n 50 euro administratie kosten mag testen, of daar zo iets in zit, weet ik niet zeker.
Zou nog de moeite waard kunnen zijn om te ervaren wat het verschil is, als je zoiets in zet..... maar, dan ga je wel ver.

Heb alles niet gelezen, maar mocht je dit zelf niet gevonden hebben, dan kun je hier wel even mee vooruit om te bestuderen.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2015, 09:53:25 door OudjesEric »
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
Grafische-kaart voor fotobewerking
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2015, 19:30:19 »
Lightroom CC heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van het geheugen van de grafische-kaart om allerhande bewerkingen te versnellen maar mijn grafische-kaart wordt niet ondersteund. Gek genoeg heeft Photoshop CS5/6 en CC geen moeite met deze kaart......In elk geval aanleiding voor mij om uit te kijken naar een andere grafische-kaart.
Nu ben ik zo aan het rond kijken op internet naar tips en reviews van grafische-kaarten maar deze zijn voornamelijk gericht op gamen. Welke kaart nu het best geschikt is voor foto-bewerking kan ik nog niet zo vinden. Iemand op dit forum een tip?

De PC is sowieso niet de snelste meer. Ik wil ook aan de SSD (als systeemschijf voor Windows 7 of 10 en een partitie voor foto-bewerking) en zal ook mijn moederbord moeten vervangen. Deze heeft namelijk nog een "post". Ik heb er nog niet zo naar gekeken maar volgens mij voldoet elk moederbord wel en is het een kwestie van features die de prijs bepalen....Zal wss ook zorgen voor een nieuwe processor: dat wordt hoogt waarschijnlijk een Intel Core i5-4460. Geheugen (16GB/ 2x8GB) kan ik waarschijnlijk wel over zetten.