Auteur Topic: Flitsen met de ingeboude flitser van de K3  (gelezen 1956 keer)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Flitsen met de ingeboude flitser van de K3
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2015, 12:02:57 »
Richtgetal bij de K-3 is 13 (ISO 100/m) en je kunt de flitswaarde veranderen.

Vierwegknop, druk op "flits", "pijl naar beneden" en  instellen met de instelwieltjes.

........ dus raad kan ik niet vragen.
Ook niet voor mijn andere topic ;instellen van U1,2,3
   Inmiddels al voorzien zoals beloofd!
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2015, 12:46:18 door BertHermans »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2015, 12:02:57 »

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2015, 12:01:00 »
Ik zoek niet al de problemen bij de camera, maar ik heb wel wat moeite met al die digitale dingen , en er is ook niemand die precies zegt hoe ik dit wel kan oplossen.
 en in mijn kennissen of vrienden en in mijn fotoclub is er niemand die met Pentax werkt, dus raad kan ik niet vragen.
Ook niet voor mijn andere topic ;instellen van U1,2,3

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2015, 11:36:25 »
Wat zijn de richtgetallen voor die flitsers? Weet iemand dat? Als richtgetal van de K-3 flitser groter is, ja dan zal hij sneller overbelicht zijn. Om dat dan te voorkomen, dan moet flits kracht van de flitser terug gebracht worden. Met mijn K-7 en K-01 kan dat, dus moet het ook met de K-3 kunnen.

newmikey2

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2015, 10:22:01 »
Dus het paradepaardje K3 van Pentax, kan niet meer zo goed belichten als de oude, maar ze hebben well honderden digitale snufjes er op gezet.
PEBKAC

Je hebt een hoop adviezen gekregen maar blijft maar tegen betonnen muren aanlopen en je problemen bij de camera zoeken. Je helpt jezelf zo in het geheel niet. Een laatste advies in de herhaling: zoek een andere, meer ervaren, K-3 bezitter en spendeer wat tijd samen om jouw problemen met deze camera, die voortvloeien uit je eigen gebrek aan ervaring, op te lossen.

Als laatste optie: ga terug naar de K100D (geweldige camera inderdaad) of stap over op een simple beginnerscamera. Er zijn genoeg kopers voor je K-3 te vinden.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2015, 08:46:15 »
Ja ik zal dus wat meer moeten kiezen, in een kleine kamer, op M iso 100, f8,klein beetje onderbelicht op 3m, op 1m goed, evenzo op Av, maar ngo wat dichterbij overbelicht. Dus in een wat grotere leefkamer direct naar 200 iso gaan., de kleine verschillen zijn wel weg te werken op de pc.
Eigenlijk was dat aan het licht gekomen in een museum waar ik een tekstje wilde fotograferen, totaal overbelicht!  ik kon dat wel goed maken met een f22 te kiezen, dat is dus geen P TTL,
In dat maakt nu juist het verschil, ik heb net nog een testje gedaan met de oude K100, en die kan niet lager dan iso 200, met f8, van een 0,5 m een tekstje op een wit blad, zowel op Av of M perfect! Met de K3 al hopeloos overbelicht op 100 iso.
 Dus belichtingen die kunnen met de oude K100, kunnen niet met de zo moderne K3, en je foto in de perfecte flits belichting sturen is toch essentieel voor een camera! Dus het paradepaardje K3 van Pentax, kan niet meer zo goed belichten als de oude, maar ze hebben well honderden digitale snufjes er op gezet.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2015, 22:44:58 »
zeker is de groene modus minder goed; altijd groot diafragma en ook grote iso soms, en dat wil ik niet, maar het is de enige mogelijkheid bij mij om zowel op 1m of 3m perfect belicht te zijn.
In Av of M zijn ze bij een afstand verschil tussen 1en 3 m. altijd verschillend belicht, en eigenlijk wil ik mijn F zelf in de hand hebben.
 En zeker is 0,5m te dichtbij maar het kon perfect met de K 100, en met dezelfde instelling even perfect op 3m.
Als je mijn testje gelezen hebt zie je dat het bij mij wel goed gaat, wellicht is er iets mis met jou toestel, of er moet toch een instellingsfout zijn, want op de door jou genoemde afstanden ondervind ik geen onoverkomelijke problemen. Ik heb net nog op 1 meter en 3 meter geprobeerd, alles is dik voldoende.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2015, 20:04:22 »
zeker is de groene modus minder goed; altijd groot diafragma en ook grote iso soms, en dat wil ik niet, maar het is de enige mogelijkheid bij mij om zowel op 1m of 3m perfect belicht te zijn.
In Av of M zijn ze bij een afstand verschil tussen 1en 3 m. altijd verschillend belicht, en eigenlijk wil ik mijn F zelf in de hand hebben.
 En zeker is 0,5m te dichtbij maar het kon perfect met de K 100, en met dezelfde instelling even perfect op 3m.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2015, 20:10:28 door Willytje65 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2015, 19:56:14 »
Net even testje gedaan, 3x zelfde foto gemaakt. Eerst op M, daarna op AV en daarna op groene stand. op 50 cm Met K3 met 18-135 WR . Alle drie goed belicht (zeker niet overbelicht). Op M gekozen voor iso 100  F8 en 1/80 Op AV gekozen iso 100 F8 daarbij ging sluitertijd naar 1/160 en op de groene stand koos camera 1/160 F5.6 iso 800, hier is dus minder scherptediepte ontstaan. Mijn persoonlijke test wijst uit dat de automaat stand de minst gunstige is. Mijn eigen voorkeur gaat bij flitsen meestal naar M.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2015, 19:55:59 »
het gaat hier niet over invulflits ( dat is buiten b.v. gezichten ophelderen). Maar wel over een gewone flits foto binnenhuis, ook op P gaat het niet, het kan toch niet dat als je een meter voor of achteruit stapt, je opnieuw een juiste belichting moet zoeken, de foto moet direct goed zijn, want sommige shots kun je niet opnieuw doen. Hoe doen jullie dat dan met de K3?
Met de k 100 was dat tussen 1en 3m altijd perfect belicht in Av of M, zolang je binnen het bereik bleef,  is dat dan achteruitgang met die nieuwe K3

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2015, 19:13:10 »
Ik heb wel eens gelezen dat als je de ingebouwde flitser op een pentax-camera als invulflits wilt gebruiken, je de camera dan het beste op "P" zet (waar andere merken dan de "Av" gebruiken). Misschien helpt het......

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2015, 19:04:41 »
Ik heb ook speciaal voor een wat meerdere belichting gekozen ( f 5,6,en 200 iso) om duidelijk het verschil te zien, ja mijn oude K100 kan dat perfect aan, en hij is van een oudere generatie; met mijn nieuwe k3 is dat een ramp, heb het ook eens geprobeerd met Iso 100 op M en een F8: 3 m = onder belicht , 0.5 m is overbelicht.
 Met de nieuwe k3 dus zelden goed belicht als je niet naar groene modus gaat.

newmikey2

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2015, 17:00:39 »
Maar als ik in Av, of M stand Het diafragma zelf wil bepalen loopt het mis: Bij inst. 200 iso, diafragma 5,6 is dit bij 0.5m totaal overbelicht, op 3m is dat ong. goed.
Op 50cm afstand en met ISO200 kan ik me die overbelichting goed voorstellen. ISO verlagen dan maar?

Citaat
Ik vermoed dat enkel in de Groene modus de P DDL werkt is er iets mis met mijn toestel, of kun je die P DDL ergens instellen? heb ik nog niet gezien in de gebruiksaanwijzing of Menu's.
Met "P DDL" bedoel je waarschijnlijk P-TTL en die staat standaard ingeschakeld bij gebruik van de interne flitser alsook met externe flitsers die P-TTL ondersteunen. P-TTL werkt in alle modi.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2015, 15:38:23 »
Ik ben op dit vlak niet zo technisch, maar op M zou het zeker geen probleem moeten geven. Als ik met de popup flitser werk gebruik ik iso 100. Als je dan een diafragma kiest wat je wil hebben, en daar dan met je sluitertijd wat uitprobeert lijkt het mij geen enkel probleem. Maar 0,5 m lijkt me wel heel dichtbij, als ik zo dichtbij moet pak ik meestal een iets langer brandpunt zodat de afstand iets groter word. Overigens loop ik vaker tegen het omgekeerde aan, dat ik te weinig licht heb.  :lolk: Ik hoop dat je hier wat mee kan uit proberen, anders komt er vast nog een oplossing van iemand die wat technischer is dan ik.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
Flitsen met de ingeboude flitser van de K3
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2015, 12:56:38 »
Ik heb het hier al eens over gehad maar kon daar toen wegens omstandigheden niet verder op in gaan;
Problemen met de juiste belichting bij flitsfoto's met de ingebouwde flitser van de K3.  Enkel in de groene modus zijn de onderwerpen goed belicht, van dichtbij (0,5m) of verder af , (ong. 3m), maar in de groen modus zit je dan wel met volledig open diafragma van 3,5, en daar mis je dan scherptediepte. Maar als ik in Av, of M stand Het diafragma zelf wil bepalen loopt het mis: Bij inst. 200 iso, diafragma 5,6 is dit bij 0.5m totaal overbelicht, op 3m is dat ong. goed. Met mijn oude K100 is dat zowel dichtbij als veraf perfect belicht in Av of M stand.
Ik vermoed dat enkel in de Groene modus de P DDL werkt is er iets mis met mijn toestel, of kun je die P DDL ergens instellen? heb ik nog niet gezien in de gebruiksaanwijzing of Menu's.
Weet iemand meer?