Auteur Topic: User 1,2,3 opslaan op de K3  (gelezen 2681 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: User 1,2,3 opslaan op de K3
« Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2015, 14:30:01 »
Eigenlijk gebruik ik die stand P zelden of nooit, je weet haast nooit wat de camera doet op voorhand , misschien moet ik die eens meer leren gebruiken, en de resultaten bekijken?

En om het nog makkelijker te maken in de P-stand (of mss iets moeilijker want het vereist wel weer een instelling in het menu) kun je met de programmalijn de voorkeuren bepalen voor de P-stand. In elk geval kon dat ik dat met mijn K10D,K-7 en K-5 dus dat zal met de K-3 niet anders zijn. De voorkeuren waren auto, normaal, hogesnelheidsvoorkeur, scherptediepte groot, scherptediepte klein en MTF.
In jouw geval zou ik de programmalijn op hogesnelheidsvoorkeur zetten...de camera kiest dan (in  de P-stand) voor een zo kort mogelijke sluitertijd.

« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2015, 14:37:15 door EviZ »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2015, 14:30:01 »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2015, 12:24:15 »
In de P-stand stel je de ISO-waarde, met het voorste instelwiel stel je de sluitertijd in en met het achterste het diafragma.
Wat de camera doet is te zien in de zoeker en op het bovenste lcd-scherm.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2015, 09:34:57 »
Eigenlijk gebruik ik die stand P zelden of nooit, je weet haast nooit wat de camera doet op voorhand , misschien moet ik die eens meer leren gebruiken, en de resultaten bekijken?

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2015, 09:40:53 »
Bij mijn toestel lukt het niet, ik kan  niet en het diafragma en de snelheid op slaan,( met de gevoeligheid op Auto natuurlijk, )

Heet deze stand niet gewoon TAv en kun je die ook gewoon opslaan.

Als je steeds als je een snel voorwerp wil fotograferen je programmavoorkeuze moet gaan veranderen van bijv "P" naar U1/2/3/ ben je te laat  tenzij je nog flitsend snelle reflexen hebt.

Als je K3 in de stand "P" staat ingesteld met Auto-ISO en diafragma 5.6 is het toch gewoon een kwestie van draaien aan het voorste instelwiel als je door de zoeker kijkt. Sneller kan n.m.m. niet.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2015, 08:32:40 »
Hulde Bert voor de uitleg. Ik ga het ook eens uitproberen op de mijne met jouw uitleg bij de hand.
+1 Hiermee worden we goed geholpen!

Ik ga er ook eens mee aan de gang :P
Ik ga het ook eens uitproberen! Ik heb dit (net als vele andere snufjes) nog nooit gebruikt....  :schaam:

Bij mijn toestel lukt het niet, ik kan  niet en het diafragma en de snelheid op slaan,( met de gevoeligheid op Auto natuurlijk, )
Die zie ook ook niet in het lijstje van Bert en in de handleiding staan.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2015, 08:23:17 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2015, 13:20:58 »
Hulde Bert voor de uitleg. Ik ga het ook eens uitproberen op de mijne met jouw uitleg bij de hand.
Ik ga er ook eens mee aan de gang :P

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2015, 12:55:53 »
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2015, 11:48:58 »
Willy daar gaan we!
Ik probeer het gelijk te doen op mijn eigen K-3, ik heb het ook nog nooit eerder gedaan dus probeer ik dit te schrijven terwijl ik het probeer uit te vinden met behulp van de camera en de "geweldige" handleiding.
Volgens de handleiding kun je de volgende instellingen opslaan in een USER-stand:
- Belichtingsfunctie               - Transportstand
- Gevoeligheid                      - Witbalans
- Belichtingscorrectie            - aangeopaste opname  (cam(*) 1-4) menuinstellingen
- AE-meting                         - AF-punt
- Flitsinstelling                     - C 1-4 menu instellingen     (*) cam = in het menu het tekentje van een camera   

Ik doe het als volgt:
1.  Stel op je camera alles in zoals je het zou willen opslaan in een USER-stand en controleer dit.
2. Druk op de knop menu ga naar submenu cam4 en kies USER-stand opslaan.
3. Kies dan U1, U2 of U3 en bevestig met OK

Met USER-st hernoemen kun je zelf een naam aan de stand geven, bijv MACRO of Flits of Sport, afhankelijk van je instellingen.
Met Opgesl. instellingen controleren kun je kijken of alles correct is opgeslagen, en
Met USER-stand reset zet je alles terug naar standaardwaarden.

En misschien een laatste tip omdat je wat problemen met de Engelse taal hebt.  Er zijn diverse pagina's te vinden op internet maar allemaal in het Engels.
Je kunt de tekst selecteren, kopieren met CTRL+C en dan in www.Google.be klikken op de 9 vierkantjes rechtsboven in beeld en daar vertalen kiezen.
Plak de tekst met CTRL+V in het linker vak en klik op vertalen. Er komt nu een steenkolen-nederlands in het rechtervak maar het helpt.

Voor meer vragen kun je me ook een PB of een mail sturen.

Succes!

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2015, 09:16:30 »
Waarschijnlijk héél interessant, jammer dat ik enkel een heel klein beetje Engels kan, ik versta eigen zo goed als niets van zo'n uiteenzetting

Offline maarten70

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2015, 21:40:41 »
Niet direct een antwoord op je vraag maar misschien is dit een interessant stukje om te lezen geplaatst door thoran.
Dit gaat over Back Button Focusing hierin worden de zaken besproken die jij onder de juzer knop wild zetten.

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=37508.0

Groet
Maarten

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2015, 21:32:18 »
natuurlijk wel. Neem aan dat er veel mensen zijn die deze standjes gebruiken, reuze handig.
Net zoals op de K5ii neem ik aan.
Ik ben echt een kluns met alles dat knopjes heeft maar ik heb de instellingen er ook in gekregen.
Je zet de camera op de standjes zoals je het wilt hebben en dan zeg je dat dat de USER-... is.
Wat ik vervelend vind is dat als je iets daar in wilt wijzigen je de boel eerst weg moet gooien en dan opnieuw beginnen.
Denk er ook aan dat wanneer je bijvoorbeeld de focusknop op de achterzijde wilt gebruiken voor je C-opnames je die ook meeneemt.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2015, 21:28:30 »
Jawel, maar ik heb nu andere dingen te doen, ik zal het morgen voor je op het forum zetten.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2015, 20:07:28 »
weet dus niemand hoe het moet?

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
User 1,2,3 opslaan op de K3
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2015, 10:15:26 »
Het lukt me maar niet om instellingen in U1,2,3 op te slaan , met de gebruiksaanwijzing voor me, en vele malen herlezen lukt het niet , Ik denk dat ik niet door heb hoe te beginnen.
Ik had graag een U opgeslagen met continu scherpstellen, en hoge snelheid (voor o.a. bewegende dieren)
Ik doe het waarschijnlijk niet goed. Kan iemand nader uitleggen hoe ik begin ? Het is me niet duidelijk
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2015, 12:40:48 door Willytje65 »