Auteur Topic: Lange belichting (1X) en Orton effect (2X)  (gelezen 1751 keer)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
Re: Lange belichting (1X) en Orton effect (2X)
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2015, 21:36:10 »
Bedankt voor de uitgebreide en heldere uitleg Mike :). Ik heb toevallig een paar dagen geleden in een boek over macrofotografie wat over deze manier van bewerken gelezen, daar noemden ze echter niet de naam van deze techniek. Dankzij kou ben ik weer wat wijzer geworden  :).

Nogmaals dank,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2015, 21:36:10 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2015, 16:13:08 »
Gevonden! Je kunt bij het orton-script wat ik gebruik de dekking van de bovenste laag varieren van 0 tot 100%. Beetje mee gespeeld en 75% lijkt een goede tussenweg waarbij het "dichtlopen" van de schaduwpartijen geheel wordt voorkomen. Voorbeeld:

ortontest by Mike Bing, on Flickr

Met dank aan allen voor het opmerkzaam maken en het blijft een kwestie van smaak dus kan me goed voorstellen dat niet iedereen dit mooi vindt... ;)

newmikey2

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2015, 15:47:18 »
Mooie en leuke serie geworden :good:. Foto 1 leuk vanwege het effect van de lange sluitertijd op de (5 maal afgebeelde) minutenwijzer. En Foto 2 en 3 hebben een mooie compositie en door het  gebruik van het polarisatiefilter, heerlijke heldere kleuren. Wat houdt trouwens het Orton-effect in?

Groet,  Peter
Dank voor het commentaar (aan iedereen trowens!)

Referentie: https://en.wikipedia.org/wiki/Orton_%28photography%29

Kort uitgelegd: Fotograaf Michael Orton mengde in de jaren 80 een heel scherpe (analoge) opname met een opname die opzettelijk vaag en onscherp was. Het resultaat is een dromerige foto.

Die wijzer verspringt elke minuut met een schokje, vandaar dat hij 5 maal lijkt afgebeeld. Je ziet gewoon de voortgang in een belichting van 4:30 minuten.

newmikey2

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2015, 15:36:15 »
Foto een heel mooi gelukt met die minutenwijzer, mooi gedaan, wat ik bij foto 2 zie gebeuren is dat het links en recht wat "dichtslaat" wat duidelijk een verlies aan detail oplevert en wat mij betreft ook geen meerwaarde aan de plaat toevoegt.

bij foto drie wordt natuurlijk de aandacht getrokken door de blauwe lucht en spiegelingen in het water door gebruik van polarisatiefilter maar ook hier slaat het dicht in de bosrand en verlies je detail.
Moet het gebruik van dat orton-filter nog maar eens finetunen, ik zie het ook.

Citaat
Even een vraagje welke polarisatiefilter gebruik je.
Een Marumi DHG Super Multicoated.

risseeuw

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2015, 13:44:44 »
Foto een heel mooi gelukt met die minutenwijzer, mooi gedaan, wat ik bij foto 2 zie gebeuren is dat het links en recht wat "dichtslaat" wat duidelijk een verlies aan detail oplevert en wat mij betreft ook geen meerwaarde aan de plaat toevoegt.

bij foto drie wordt natuurlijk de aandacht getrokken door de blauwe lucht en spiegelingen in het water door gebruik van polarisatiefilter maar ook hier slaat het dicht in de bosrand en verlies je detail.

Even een vraagje welke polarisatiefilter gebruik je.   

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2015, 13:29:13 »
Prachtige foto's, waarvan 3 mijn favoriet!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2015, 13:16:11 »
Schitterende kleuren, mooie foto's ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2015, 13:10:01 »
Mooie en leuke serie geworden :good:. Foto 1 leuk vanwege het effect van de lange sluitertijd op de (5 maal afgebeelde) minutenwijzer. En Foto 2 en 3 hebben een mooie compositie en door het  gebruik van het polarisatiefilter, heerlijke heldere kleuren. Wat houdt trouwens het Orton-effect in?

Groet,  Peter

newmikey2

• Gast
Lange belichting (1X) en Orton effect (2X)
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2015, 16:53:56 »
1. De beroemde bloemenklok in de Alkmaarse Hout (230 seconden)

5 Minutes in the park by Mike Bing, on Flickr

2. Reflecties in een duinmeertje 1 (met polarisatiefilter) - Orton effect toegepast

Reflections in a pond by Mike Bing, on Flickr

3. Reflecties in een duinmeertje 2 (met polarisatiefilter) - Orton effect toegepast

Reflections in a pond by Mike Bing, on Flickr