Auteur Topic: Macro met K3  (gelezen 3324 keer)

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
Re: Macro met K3
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2015, 09:28:11 »
Ik ben een West Vlaming uit de streek van Ieper (Belgie)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2015, 09:28:11 »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2015, 21:33:20 »
Lijkt me een goed plan Kees....

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2015, 19:44:54 »
Ik weet niet waar Willytje vandaan komt, maar het lijkt mij niet onverstandig om eens met een andere K-3 gebruiker op pad te gaan. Want deze discussie lijkt niets op te lossen. Dus.....

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2015, 17:45:38 »
Ik heb alle standen geprobeerd, blijft altijd open diafragma

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2015, 13:05:18 »
Beste Willytje65,
Als ik deze discussie zo lees krijg ik het idee dat je met de D100 op de A-lens het diafragma handmatig instelde (bv op f8) en dat je nu bij de K3 het diafragma van de zelfde A-lens op A hebt gezet. Dat weet ik niet helemaal zeker want je geeft steeds aan dat je alles op de M-stand hebt gezet, maar wat je zo omschrijft duidt daar wel op. Als je alles om M hebt staan, waar staat je diafragmaring van de lens dan op, op A of op een diafragma?

De werkwijze die hiervoor uitgelegd is (met de groene knop voor de lichtmeting) werkt niet als je de diafragmaring van de lens op A hebt gezet, want dan staat het diafragma bij deze opstelling altijd geheel open.

Groet,  Peter

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2015, 09:40:45 »
volgens mij heb ik net uitgelegd hoe het moet (ook voor de K-3 geldt dit). Als het bij jou niet lukt dan:
A, je doet iets verkeerd.
B, er is iets mis met je lens of tussenringen
C, er is iets mis met je camera en moet je hem laten nakijken.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2015, 09:24:47 »
sorry Mocca , hier heb ik vergeten aan te geven dat  het met de K100 was, en dat kan ik dus niet met de K3
Al iemand de juiste instelling kan geven hoe je met een oude analoge lens en tussenringen het diafragma kan gebruiken dan hoor ik graag de instelling daarvoor

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 9 juni 2015, 15:30:55 »
En toch is het zo : alles op M: diafragma vooraf instellen , het diafragma blijft volledig open, foto maken op het vooraf ingesteld diafragma bv: 8,, niet goed belicht , kan ik het ganse rijtje diafragma's aflopen, dan is het van 1;7 ( totaal overbelicht) tot f 22 totaal onderbelicht, altijd met helder volledig open diafragma, en dit met 1, 2 of 3 tussenringen. Dus de belichting moet ik raden of na lichtjes verkeerd, aanpassen.
Kan ook voor de belichting de snelheid veranderen of de iso

sorry hoor, maar hier geef je dus aan dat diafragma wel dicht gaat. Want ik neem aan dat je sluitertijd niet veranderd en ook de ISO niet veranderd als je belichtingsstap doet. Anders is hij bij 1.7 niet overbelicht en bij 22 onderbelicht. Dus tijdens maken van de foto gaat hij wel degelijk dicht.

Instellingne oor het werken met K of M lenzen is als volgt: Diafragmaring gebruik toestaan. Camera in M stand zetten. ISO instellen. Diafragma kiezen. met groene knop belichting vaststellen (sluitertijd). Foto maken.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2015, 14:35:29 »
Diafragmaring toestaan staat zeker op 2
In Av ook hetzelfde ,de diafragmaring BLIJFT OPEN

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2015, 20:38:42 »
Staat diafragma ring toestaan in het menu (C-4-27) echt op stand 2?
En als je camera op Av zet?

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2015, 17:36:28 »
Ik blijf er bij ; met mijn K100 D super; Alles op M zetten, diafragma vooraf instellen (met analoge 50 mm lens en analoge tussenringen)en je kunt scherp stellen met open diafragma; druk op de knop en het diafragma gaat dicht,( je kunt het zelfs zien dichtgaan als je in de lens kijkt) maar geen automatische belichting ik heb het honderd maal gedaan, met de nieuwe K3 blijf het diafragma open, de belichting word wel aangepast, maar je zit wel met je volledig open diafragma (f 1,7)

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2015, 18:33:16 »
Jammer dat TS zich niet laat horen.
Even een foto van de ingestelde lens en de gebruikte tussenringen zouden van pas kunnen komen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2015, 18:04:28 »
Zoals Zoran al aangaf geven die oude analoge tussen ringen geen informatie door.
In de M stand kan heb je bij Pentax sinds de K10D de beschikking over het GROENE knopje. Even er op drukken en de camera doet een licht meting. Uiterst handig bij het gebruiken van die oude manuele lenzen.  :)

grtz, Andre

Nuttige toevoeging inderdaad.

Je zet M-lens op de K-3 en stelt scherp met open diafragma (meeste licht = heldere zoeker).
Je meet licht met groene knop en je stelt diafragma in op de lens.
Vervolgens maak je de foto.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2015, 16:04:21 »
Zoals Zoran al aangaf geven die oude analoge tussen ringen geen informatie door.
In de M stand kan heb je bij Pentax sinds de K10D de beschikking over het GROENE knopje. Even er op drukken en de camera doet een licht meting. Uiterst handig bij het gebruiken van die oude manuele lenzen.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2015, 15:20:04 »
Bij een M- of K-lens instellen diir draaien aan de ring op de lens.  Er zijn geen elektronische contacten die de info kunnen uitwisselen tussen lens en body

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2015, 11:32:01 »
diafragma vooraf instellen , het diafragma blijft volledig open

Dat diafragma, stel je dat in op je camera of je lens (=aan de lensring draaien)?

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2015, 11:11:36 »
En toch is het zo : alles op M: diafragma vooraf instellen , het diafragma blijft volledig open, foto maken op het vooraf ingesteld diafragma bv: 8,, niet goed belicht , kan ik het ganse rijtje diafragma's aflopen, dan is het van 1;7 ( totaal overbelicht) tot f 22 totaal onderbelicht, altijd met helder volledig open diafragma, en dit met 1, 2 of 3 tussenringen. Dus de belichting moet ik raden of na lichtjes verkeerd, aanpassen.
Kan ook voor de belichting de snelheid veranderen of de iso

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2015, 09:53:58 »
Volgens mij vertel jij tegenstrijdige dingen:

...analoge tussenringen.
Analoge tussenringen: dit zijn ringen zonder contacten. Dergelijke ringen kunnen dan ook geen informatie over de lens doorgeven aan de camera.

Met mijn K100 kon ik  vooraf mijn diafragma kiezen(met ring), de snelheid instellen en bij afdrukken ging het diafragma dicht.
Hier draai jij manueel aan de lens zelf je diafragma dicht.

...bij afdrukken ging het diafragma dicht.
Daar geloof ik niets van aangezien je het diafragma reeds manueel (via lensring) ingesteld hebt.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2015, 08:23:25 »
zoals in mijn topic hier boven staat dat diafragmaring toegestaan, maar toch kun je niet het diafragma vooraf instellen; dat kon wel met mijn D100

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2015, 11:14:32 »
moet ook met de K-3 kunnen met tussen ringen. in menu moet je aangeven gebruik diafragma ring toegestaan (nr 27 in menu). Dan gewoon ISO instellen, diafragma instellen. En met groene knop belichtingstijd instellen. En dan afdrukken.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2015, 11:05:09 »
Ik heb welleswaar geen K-3, maar ik denk niet dat  die oude tussenringen het signaal doorgeven.
U zult alle handmatig moeten instellen,ik dacht dat  een kleinere F getal met het wieltje aan de voor of achterkant
kan worden ingesteld.
Ben zo wie zo geen voorstander van oude Lensjes op een nieuwe Camera ::)
Ik zelf gebruik daar een K20D voor werkt altijd prima

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
Macro met K3
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2015, 10:34:18 »
Ik heb pas een Pentax K3 aangekocht, wil daarmee een macro fot maken met een oude analoge 50 mm A lens en analoge tussenringen, toestel ingesteld op Diafragmaring toelaten , alles op M gesteld, maar het diafragma bleef altijd open staan,(belichting was wel goed) en juist bij macro moet je toch een wat kleinere F kunnen kiezen om wat meer scherptediepte te hebben.
Met mijn K100 kon ik  vooraf mijn diafragma kiezen(met ring) de snelheid instellen en bij afdrukken ging het diafragma dicht. De belichting ging niet auto, moest ik dus een beetje raden.
 Maar bij de K3 dus :altijd volledig open diafragma zodat mijn tussenringen waardeloos zijn.