Auteur Topic: K5 problemen met kwaliteit  (gelezen 3014 keer)

Offline zoran

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: K5 problemen met kwaliteit
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2015, 14:30:20 »
Big_Apple heeft deze vraag ook op belgiumdigital gesteld.
De commentaren daar lopen gelijk met de raadgevingen die hij hier krijgt: camera juist instellen, fototechniek verbeteren en in raw schieten.
Zoiets kost tijd en energie en het is aan de TS om uit maken in hoeverre hij hierin mee wenst te gaan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2015, 14:30:20 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2015, 22:15:19 »
Tja, dat is inderdaad zo. Maar dan ben je wel heel lang bezig met fotobewerking. Toen ik nog student was kon het nog enigszins.

Dat valt reuze mee als je in Lightroom werkt dan wel een andere programma waar je een workflow kunt toepassen en je RAW bestand niet "destructief" bewerkt.
Veel instellingen kun je "standaard" toepassen op meeste foto's en als het dan even net anders moet weer terug zetten.
Dat is voordeel van RAW, je kunt er alle kanten mee op. Dat kan niet (meer) met een JPG foto.

Big_Apple

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2015, 20:14:02 »
en de laatste tip niet vergeten, niet in JPG maar in RAW fotograferen. Je hebt dan in de nabewerking veel meer speelruimte

Tja, dat is inderdaad zo. Maar dan ben je wel heel lang bezig met fotobewerking. Toen ik nog student was kon het nog enigszins.

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2015, 19:39:01 »
je moet 'm ook van de center-lichtmeting afhalen. De K5 is veel gevoeliger dan jouw oude camera. Meet dus kleinere verschillen.
Ik heb dit zelfde 2 jaar terug meegemaakt met de overstap van K200 naar de K5ii. Werd dol van de verschillen.

succes.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2015, 19:35:51 »
........ Als we de camera helemaal onder de knie hebben stappen we weer over naar een K3 en beginnen we weer opnieuw  :D

.........

helemaal juist.....

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2015, 19:34:59 »
en de laatste tip niet vergeten, niet in JPG maar in RAW fotograferen. Je hebt dan in de nabewerking veel meer speelruimte

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2015, 19:33:35 »
Toen ik van mijn Ist*Ds overstapte naar de K10D dacht ik ook dat ik er op achter uit gegaan was, toen ik de camera beter leerde kennen was het een flinke stap voorwaarts.
Nu ben ik van de K10D overgestapt naar de K5 en heb het zelfde gevoel, waar ben ik aan begonnen  ???
Maar nu ik de camera langzaam aan begin te kennen haal ik er steeds meer uit.
Het bereik op alle vlakken is groter, maar dat betekend ook dat onze "fouten" en die van de lenzen uitvergroot kunnen worden.

Veel spelen en uitproberen en dan zul je merken dat het allemaal goed komt. Als we de camera helemaal onder de knie hebben stappen we weer over naar een K3 en beginnen we weer opnieuw  :D

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Big_Apple

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2015, 19:11:39 »
Weer veel geleerd. Kortom: alle processing op de pc doen en de camera zo 'puur' mogelijk laten fotograferen; en experimenteren met belichting want die komt doorgaans iets te donker uit (wat niet erg is want ook dat kun je met software aanpassen).

Bedankt!

newmikey2

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2015, 18:21:11 »
Over de iso-waarde: idd te hoog, maar als die lager was geweest zou het beeld nog donkerder geweest zijn, toch?
Nee hoor, dan was de sluitertijd wat lager geweest maar dat kon best aangezien die nu op 1/6400 stond.

Citaat
Ik vind het ook vreemd dat ik als iso-waarde minimaal 160 kan instellen. Op de K10D was alles boven de 200 al veel.
Gebeurt iedereen. Even in het menu de schaduwcorrectie uitzetten en voila!

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2015, 16:54:30 »
Zoals door de anderen al is geopperd, staat je saturatie op high. Dus dit gaat inderdaad niet helpen. En zoals Eric ook aangaf, op zulke plekken is er vaak veel weerkaatsing van het licht en dat zal je lichtmeting behoorlijk in de war gooien. en dus vaak onder belichten. En nu zijn pentaxen er om bekend dat ze sneller onder belichten.

En er is nog een foutje dat je maakt. De K10D had een CCD en de K5 een CMOS, dus 2 verschillende typen sensoren. Daardoor kan je ook niet zomaar je instellingen van je K10 overzetten naar de K5. Je gaat echt verschil zien in de foto's. Je zult dus weer moeten zoeken naar de juiste instellingen, je moet je nieuwe camera weer leren kennen.

Zie het zo. Als je een nieuwe auto koopt, moet je ook alles weer opnieuw instellen zodat je goed achter het stuur zit, en hij lekker rijdt. En kan je niet de standen van je oude auto gebruiken.

Big_Apple

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2015, 16:09:44 »
Waarom staat alles op hard en hoge verzadiging.
Zijn die ingenieurs van Pentax van die stommeriken dat ze deze instelling niet als normaal gezet hebben ?????
Zet alles eens op normaal/default.
Wil je wat verscherpen of wat meer kleur geven doe dat in een fotobewerkingsprogramma. Je hebt nu een instelling die destructief is (m.a.w. je kunt niet terug)
Daarnaast is er op stranden altijd veel licht de belichtingsmeting gaat net als bij sneeuw dan volledig de mist in. Hier moet je rekening mee houden.
Cire

Kies je dan voor puntmeting? Of manipuleer je de witbalans? Of pas je dat later softwarematig aan?
Edit: ik heb foto's van dezelfde dag die inderdaad overbelicht zijn, iets wat trouwens pas later op het pc-scherm te merken was.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 16:12:53 door Big_Apple »

Big_Apple

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2015, 16:07:15 »
Blijkbaar fotografeer ik steevast op de setting "levendig". Ik heb die nu op "natuurlijk" ingesteld waarbij contrast, saturatie, scherpte etc niet naar boven of beneden bijgesteld zijn. Bij "levendig" waren zowel contrast, saturatie, tint als scherpte 1 stop hoger ingesteld. Hoog/laag stemming (wat dat ook moge betekenen) 1 stop lager. Ik weet nu niet of dat een verklaring is voor het vreemde histogram.

Over de iso-waarde: idd te hoog, maar als die lager was geweest zou het beeld nog donkerder geweest zijn, toch? Ik vind het ook vreemd dat ik als iso-waarde minimaal 160 kan instellen. Op de K10D was alles boven de 200 al veel.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2015, 16:04:09 »
Waarom staat alles op hard en hoge verzadiging.
Zijn die ingenieurs van Pentax van die stommeriken dat ze deze instelling niet als normaal gezet hebben ?????
Zet alles eens op normaal/default.
Wil je wat verscherpen of wat meer kleur geven doe dat in een fotobewerkingsprogramma. Je hebt nu een instelling die destructief is (m.a.w. je kunt niet terug)
Daarnaast is er op stranden altijd veel licht de belichtingsmeting gaat net als bij sneeuw dan volledig de mist in. Hier moet je rekening mee houden.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

newmikey2

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2015, 15:49:48 »
...voor mij is deze foto te donker, te warm en te gesatureerd.

Exposure Time: 1/6400
F Number: 6.30
Exposure Program: Aperture priority
ISO Speed Ratings: 640
Exposure Bias: 0.30

Contrast: Hard
Saturation: High saturation
Iets klopt er hier niet, zoveel is zeker. ISO640 lijkt me véél te hoog maar dat kan niet de oorzaak zijn. Op mijn laptop ziet het histogram er vreemd uit met zowel links en rechts véél te véél ruimte. Als ik in mijn bewerkingsprogramma de levels netjes over de breedte van het histogram verdeel krijg ik van jouw origineel een keurig belichte plaat met mooie doortekening en frisse kleuren.

Dat de foto te gesatureerd is volgens jou kan kloppen maar dat heb je zelf zo ingesteld.Ik zou deze terug zetten naar normaal en ook contrast terugbrengen naar normaal. Dan nog eens checken. Als dit een raw bestand was kan er ook nog iets mis zijn met de omzetting.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2015, 15:47:43 »
Saturation: High saturation   

is dat niet in te stellen naar low ofzo ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Big_Apple

• Gast
K5 problemen met kwaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2015, 15:30:13 »
Hallo iedereen

Een jaar geleden ben ik overgestapt van een Pentax K10D naar een Pentax K5. Sindsdien ben ik een beetje aan het worstelen. De foto die ik heb bijgevoegd heb ik gemaakt met instellingen die ik gewoon ben van mijn K10D. Ik weet niet wat jullie denken maar voor mij is deze foto te donker, te warm en te gesatureerd. Hoe stel ik mijn camera in om betere foto's te maken?

Dit zijn de Exic-data:
Date Time Original: 2015:04:30 12:22:02
Exposure Time: 1/6400
F Number: 6.30
Exposure Program: Aperture priority
ISO Speed Ratings: 640
Shutter Speed Value: 12.64
Aperture Value: 5.31
Exposure Bias: 0.30
Metering Mode: CenterWeightedAverage
Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length: 40