Auteur Topic: 4x4 rally Havelte  (gelezen 8720 keer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: 4x4 rally Havelte
« Reactie #43 Gepost op: 6 april 2015, 11:36:58 »
De organisatie vind toeschouwers inderdaad prima maar maakt geen reclame. Zolang iedereen netjes luistert vinden ze het heel erg leuk als er mensen komen kijken. Tijdens deze editie veel met de organisatie gesproken en ze wilden inderdaad altijd al informatie geven enz.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #43 Gepost op: 6 april 2015, 11:36:58 »

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #42 Gepost op: 6 april 2015, 00:06:23 »
Oei!

Ik heb begrepen dat de organisatie de rally niet aan de grote klok hangt om te voorkomen dat er erg veel publiek komt. Dat zou een geheel andere organisatie vergen. Hoewel we er officieel niet mogen kijken wordt het oogluikend toegestaan en is het personeel heel bereidwillig om informatie te geven.
Voor mijn foto's zie:  http://andrekok.jalbum.net/Offroad-rally%20Havelte%202015/

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #41 Gepost op: 5 april 2015, 23:39:37 »
Verzoek is gedaan!

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #40 Gepost op: 5 april 2015, 22:30:13 »
Inderdaad  :D Deze wedstrijd werd gewonnen door de navigator. Ik heb zelf vandaag ook een deelnemer maar de weg gewezen toen hij 3 keer in andere richtingen langs me gereden was  ;D Het maakte de wedstrijd echter wel erg leuk. In een "klein" gebiedje toch een echte off road wedstrijd met alle onderdelen.
Zal even een verzoek indienen

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #39 Gepost op: 5 april 2015, 22:16:54 »
... Gisteren tijdens de laatste ronde bleek er NIEMAND de juiste route gereden te hebben. Iedereen was wel ergens verkeerd gegaan. Vandaag ook veel mensen die de verkeerde kant op gingen en dergelijke...

Ik had wel in de gaten dat de 3e manche niet echt vlekkenloos verliep, toen ik op het onderste punt dat ik op de kaart heb ingetekend stond, kwamen de wagens op een gegeven moment vanaf 3 kanten aanrijden en bleven ze maar keren en rondjes draaien. Maar ik had niet in de gaten dat het zo'n zooitje was  :D.

In de 2e manche kwamen ze op een gegeven moment zelfs van twee kanten tegelijkertijd Vanessa op rijden  :o. De officials konden gelukking een botsing voorkomen.

...Ben heel erg benieuwd wat iedereen ervan gemaakt heeft!

Is het misschien een goed idee om een topic in de rubriek 'Xtra! Meetings en specials' aan te vragen voor deze rally? Ik heb het idee dat er verschillende mensen redelijk wat foto's tijdens dit gebeuren hebben geschoten.

Groet,  Peter

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #38 Gepost op: 5 april 2015, 14:58:38 »
Leuk dat er zo veel mensen geweest zijn! Ik heb vandaag weer bij de eerste ronde aan de baan gestaan. Van 9:45 tot 14:00. Was weer een drama qua mensen die verkeerd reden. Gisteren tijdens de laatste ronde bleek er NIEMAND de juiste route gereden te hebben. Iedereen was wel ergens verkeerd gegaan. Vandaag ook veel mensen die de verkeerde kant op gingen en dergelijke.

Heb zelf weer in "mijn" bocht gestaan en heb daar op verschillende manieren gestaan. Weer leuke beelden geworden volgens mij.

Ben heel erg benieuwd wat iedereen ervan gemaakt heeft!

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #37 Gepost op: 5 april 2015, 11:38:55 »
Ik stap straks ook nog even op de fiets. Wou de eerste manche van vandaag nog zien maar ben gisteren nog "even" naar een concert in Amsterdam geweest dus had behoefte aan wat extra nachtrust.
*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #36 Gepost op: 5 april 2015, 11:06:52 »
...Welke plek stond je dan precies? ...

Het grootste deel van dag ben ik op onderstaande 3 punten geweest:

De hele 2e manche heb ik bij Vanessa gestaan (middelste punt op de kaart). Daar stond tot mijn verbazing zomaar een VIP-tent midden in het veld. Dat had twee voordelen: 1. lekkere warme koffie bij de hand (gratis).
2. een aantal persfotografen in de buurt die vlak voor het begin van de manches de routekaart hadden weten te bemachtigen. De derde manche heb ik dus heel gericht op een aantal punten kunnen fotograferen  :).

Al moet ik zeggen dat je de auto's overal wel tegen kon komen want menigeen was de weg kwijt.

... kwam pas tegen een uur aan en moest tijd wachten op de derde manche (die pas behoorlijk laat van start ging....)....

Klopt de 2e manche was behoorlijk uitgelopen, volgens mij vooral omdat veel coureurs de weg waren kwijt geraakt  :D.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #35 Gepost op: 5 april 2015, 10:25:50 »
ik was er zaterdag ook nog even. kwam pas tegen een uur aan en moest tijd wachten op de derde manche (die pas behoorlijk laat van start ging....). Wel een paar aardige foto's geschoten. Na de Paas zal ik er een aantal plaatsen in de vreemdgangershoek.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #34 Gepost op: 4 april 2015, 22:36:17 »
Jammer Peter. Ik was toen inderdaad weg. Heb zelf de eerste 2 gepakt en toen naar huis gegaan (woon op 5km fietsen). Welke plek stond je dan precies? Ik zat met 70mm vaak al te dichtbij.
Leuk dat je het mooi vond en veel foto's gemaakt hebt (ik ook al 1200 stuks...)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #33 Gepost op: 4 april 2015, 21:48:48 »
Mijn eerste dag zit er weer op... ...Erg leuk om André even te spreken die mijn favoriete bocht ook gevonden had...

Ik heb jou bocht helaas niet op tijd weten te vinden  :(, ik kwam daar pas in de loop van de 3e manche langs en toen waren jullie blijkbaar al weg. Ik heb wel een erg leuke dag gehad en veel foto's genomen. Grootste deel van de dag bij Vanessa rondgehangen  :).

Ik had trouwens wel spijt dat ik mijn 300mm lens niet had meegenomen, bij Vanessa was die best wel handig geweest.

Veel plezier allemaal op zondag.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #32 Gepost op: 4 april 2015, 20:14:47 »
Bij de oude atoombunker. Staat op de vorige bladzijde een duidelijke uitleg. Voor jou is het vanaf Meppel erg makkelijk. Havelterberg de snelweg af en dan bij Havelterberg naar beneden naar de voormalige atoombunker. Dat terrein waar ook altijd de mountainbikekampioenschappen gehouden worden enz.

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #31 Gepost op: 4 april 2015, 19:59:52 »
Waar is het eigenlijk, bij de hunnebedden? Of verder naar achter, bij de genieput?

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #30 Gepost op: 4 april 2015, 19:57:11 »
Ik ga morgen met mijn broer even kijken.

Leuk! Ik loop morgen ook nog wel rond.
Vandaag was het behoorlijk nat.............

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #29 Gepost op: 4 april 2015, 19:52:51 »
Ik ga morgen met mijn broer even kijken.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #28 Gepost op: 4 april 2015, 14:14:50 »
Mijn eerste dag zit er weer op. De eerste 2 rondes gekeken (en heel veel foto's gemaakt). De derde even laten zitten. (kaarten vol en accu broertje zijn camera leeg). Morgen weer een dag. Erg leuk om André even te spreken die mijn favoriete bocht ook gevonden had (en zelfs mijn kaartje mee had!). Veel gezien en door de modder toch wel erg mooie beelden geschoten. Foto's komen de komende tijd wel voorbij. Morgen meer richting de pits en start

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #27 Gepost op: 3 april 2015, 20:13:42 »
Blijkbaar zelfs een trailer dit jaar: https://www.youtube.com/watch?v=CzsDAUM7oZc

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
« Reactie #26 Gepost op: 3 april 2015, 15:00:46 »
Geweldig! Bedankt.
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #25 Gepost op: 2 april 2015, 16:56:03 »
Toegang is gewoon gratis. Je kan van alle kanten het terrein naderen dus er is geen controle.
De Ruiterweg in inderdaad de ingang. Let er wel even op dat de lange weg langs het gebied ook zo heet. Je kijkt vanaf de Ruiterweg de diepte in naar de Ruiterweg waar je kan parkeren en naar de pit kan lopen.

https://www.google.nl/maps/place/Ruiterweg,+Havelterberg/@52.7756028,6.1885057,963m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c86c8aceefcc5d:0xb75995e8ed896ea2

Hier kan je het goed zien. Je komt op deze kaart vanaf links aanrijden en moet dan linksaf (de diepte in) naar het terrein rijden waar je aan de kant van de weg of op het terrein zelf de auto neer kan zetten (volg de aanwijzingen van de mensen daar of kijk zelf even precies. Hangt van de drukte af wat ze regelen)

Je loopt dan naar het grote open deel in het bos toe. (dat grote rechthoekige vlak). Dit is de oude atoomwapenopslag. Op een oude wachttoren na is hier niks meer van te zien. Hier staan alle pittenten. De auto's vertrekken dan bij de start. Deze ligt meestal hier:

https://www.google.nl/maps/place/Ruiterweg,+Havelterberg/@52.780201,6.1989234,120m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c86c8aceefcc5d:0xb75995e8ed896ea2

Je kunt echter gewoon de linten volgen en je hoort genoeg auto's  ;) Ik heb nog nooit uitgedeelde route kaartjes gezien maar de route is zeer duidelijk. Er hangen overal linten en de sporen zijn duidelijk. De auto's volgen eigenlijk altijd de tankbanen. Dit zijn de brede zacht zand wegen in het gebied. Het personeel wil je ook prima helpen. Deze staan op elke bocht en om de zoveel meter langs de baan.   

Hierbij nog even een kaartje om het duidelijker te maken. Rood is de aanrijdroute. Dan geel is de looproute. Het paarse deel is de pit (en mogelijk parkeerplek). Bovenin zit de start. (deze is elkaar op de zelfde plek)

Hierna verdwijnen de auto's het gebied in voor de route. Deze route is dus niet bekend voortijdig maar makkelijk te vinden. Let er wel op dat het de laatste dagen nat geweest is. Waterdichte schoenen is dus aan te raden ;-)

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
« Reactie #24 Gepost op: 2 april 2015, 15:00:46 »
Lennart, bedankt. Het is nu wat duidelijker.
Ik neem aan dat er voor het publiek ergens een entree is, in de buurt van de Ruiterweg? En dat je daar plattegrondje(s) van de route kunt krijgen?

André

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #23 Gepost op: 2 april 2015, 12:44:36 »
... De route kan ik helaas niet krijgen (al geprobeerd) ...

Ik zou versteld hebben gestaan als ze de route uit zouden hebben laten lekken, dan was de kans groot geweest dat de coureurs zich al op het traject hadden kunnen voorbereiden. En dat is volgens mij niet de bedoeling. Bedankt trouwens voor het tijdschema, die had ik nog niet gevonden (ik had voor 1 april gezocht  ::)).

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #22 Gepost op: 1 april 2015, 22:48:40 »
Grote kans dat ik zelf tijdens 1 van de dagen in deze bocht sta: https://www.google.nl/maps/place/7974+Havelterberg/@52.7868014,6.1885598,241m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c86cf5989c4003:0x77796b29a298f7d9

(kwamen ze tot nu toe elk jaar doorheen en daar is ook de bovenstaande foto gemaakt)

De andere dag ga ik wat rond de pit hangen denk ik of zoek ik een langzamer deel van de route uit. Hangt een beetje van de route en weersverwachting af.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #21 Gepost op: 1 april 2015, 22:45:23 »
Het lijkt me ook wel wat als het weer een beetje geschikt is. Ik kan er alleen niet achter komen waar het in Havelte is.  :(
Lennart?

André

Dat kan ik je wel vertellen inderdaad ;-) De rally wordt gehouden op het oefenterrein van de landmacht. De route kan ik helaas niet krijgen (al geprobeerd) maar dat is op een afgesloten geheel. De pit is op dit punt: https://www.google.nl/maps/place/7974+Havelterberg/@52.7770317,6.1934039,481m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c86cf5989c4003:0x77796b29a298f7d9

Dit is de voormalige atoombom opslag van de Amerikanen (als restant staat er nog een oude wachttoren). Hier staan de garage vrachtwagens, caravans en driversmeet. Van hieruit kun je dan de zandpaden volgen (aangegeven met linten meestal) naar de start en dan een plek ergens langs de route zoeken. Houd er wel rekening mee dat het flink lopen kan zijn in zand. (afhankelijk waar je zelf heen wil).
Langs de route mag je vrijwel overal kijken. Let echter wel goed op de aanwijzingen van het personeel. Deze zijn over het algemeen erg aardig en willen je graag helpen maar luister wel naar ze. Dit zijn snelle voertuigen die je plat rijden als je niet luistert (vorig jaar nog een crash gezien en dan wil je daar als mens NIET staan).

De tijdsplanning is hier te vinden: http://www.nkoffroadracing.nl/?p=7003

Zelf kom ik vanaf de andere kant op de (restanten van een) fiets het gebied binnen (vanaf Kallenkote) en gooi die ergens in de bosjes en ga dan lopen.

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
« Reactie #20 Gepost op: 1 april 2015, 22:16:09 »
Het lijkt me ook wel wat als het weer een beetje geschikt is. Ik kan er alleen niet achter komen waar het in Havelte is.  :(
Lennart?

André

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2015, 11:12:07 »
Tja die Pentax valt natuurlijk niet op tussen al die canonnen  :evil:

Of juist wel Kees...... ;)
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan