Auteur Topic: Chip Foto Video en PENTAX  (gelezen 4479 keer)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Chip Foto Video en PENTAX
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2015, 17:01:45 »
Schamen voor mijn Pentax ??  Echt never .....  balen dat ik tegen grenzen aanloop die ik niet echt verwachte zo snel ..  ja dat wel .. Hoopvol naar serieuze stappen vooruit

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2015, 17:01:45 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2015, 16:26:28 »
PENTAX heeft prima camera's maar ... Loopt idd op een aantal punten achter. AF, ruis en verouderd flitssysteem zijn mi de belangrijkste. Voor de gevorderde amateur is het onbegrijpelijk dat thetered shooting niet wordt ondersteund. Voor studio fotografie en commercieel bijna een must-have. Idem voor professioneel support: huren apparatuur, Carry-in service voor kleine dingen, vervangende camera enz...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2015, 15:40:27 »

Ik werk tegenwoordig regelmatig samen met fotografen die met pro body's van nikon / canon lopen .. en dan merk je dat ze bepaalde omstandigheden waar ik met mijn K3 tekort op kom wel goed kunnen doen zoals controle vanuit de body met off camera flashes bijvoorbeeld en sommige slimmigheden voor wat betreft de focus verleggen die ik met pentax gewoon wat onhandig vind werken ....

syncspeed van 1/125ste is gewoon heel erg langzaam gebleken tijdens de laatste shoots die ik gedaan heb ..  ...  niet echt een deal breker .. maar wel een eitje in het mandje vol met wensen

De sync speed van Pentax is inderdaad niet van deze tijd (meer). Of het qua mogelijkheden op andere vlakken nu echt een enorm verschil maakt met Canikon vraag ik me af. Het is soms ook maar net wat je wil zien heb ik zo het idee. OK, de AF speed van Pentax loopt (nog steeds) achter, maar dat zit voor groot deel in de snelheid van de lensmotortjes. Ben dus ook benieuwd of dit met beide nieuwe FF lenzen ook echt beter gaat worden. Voor wat betreft aantal MP met studio- / portret fotografie.......ik vraag me af of je daar veel nut haalt uit meer MP dus meer detail, maar corrigeer me als ik dat verkeerd zie. Voor landschap fotografie OK, maar voor portretfotografie vraag ik me dat af.

Indruk die ik heb als je eenmaal in de "foto wereld zit", fotografen zich gaan "schamen" voor het feit dat ze met Pentax rondlopen en het idee hebben "er niet bij te horen met hun pruts toestelletje" en niet voor vol aangezien te worden. Maar goed, ik zit niet "in die wereld" dus kan het ook zo maar mis hebben met mijn idee daarover.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2015, 15:28:01 »
MP sensor is één element, maar PENTAX zal over de hele linie moeten gaan scoren om (noem een dwarsstraat) NIKON een voet dwars te kunnen zetten..

Kwaliteit van het beeld (ruis, scherpte), (professioneel) support!, thetering, betere AF (meer punten, hogere gevoeligheid), goed flitssyteem lijkt ook niet overbodig, enz. enz.

En dan ook nog een aantrekkelijke prijs. Dat is ze met MF formaat gelukt en ik daarom hoopvol uit naar de FF. Maar prestaties staan één en prijs pas twee..

Ik werk tegenwoordig regelmatig samen met fotografen die met pro body's van nikon / canon lopen .. en dan merk je dat ze bepaalde omstandigheden waar ik met mijn K3 tekort op kom wel goed kunnen doen zoals controle vanuit de body met off camera flashes bijvoorbeeld en sommige slimmigheden voor wat betreft de focus verleggen die ik met pentax gewoon wat onhandig vind werken ....

syncspeed van 1/125ste is gewoon heel erg langzaam gebleken tijdens de laatste shoots die ik gedaan heb ..  ...  niet echt een deal breker .. maar wel een eitje in het mandje vol met wensen

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2015, 15:16:06 »
als het 24mps gaat zijn .. is dat "terug schakelen"   totaal niet interessant meer..

uiteraard is niet alleen die mps bepalend .. ik heb reeds eerder gezegd dat er serieus een stap richting de functionaliteit van Canikon gemaakt moet worden wil de FF van Pentax mij gaan overtuigen

Hoezo "functionaliteit van Canikon"? Die vat ik even niet......

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2015, 15:12:27 »
als het 24mps gaat zijn .. is dat "terug schakelen"   totaal niet interessant meer..

uiteraard is niet alleen die mps bepalend .. ik heb reeds eerder gezegd dat er serieus een stap richting de functionaliteit van Canikon gemaakt moet worden wil de FF van Pentax mij gaan overtuigen

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2015, 14:28:45 »
Volgens mij kan je bij NIKON APS-C lenzen op FF gebruiken. Uiteraard wordt dan wel 'terug'geschakeld...

Eens dat Sony het meest vernieuwend is, maar NIKON is met zijn FF reeks in de 2000 euro klasse ook echt goed bezig!

Mee eens. Nikon is eerste die de FF betaalbaar heeft gemaakt voor de serieuze amateur.
Daar waar Canon naar mijn idee "blijft hangen" en echt problemen heeft voor mijn gevoel. Echt is "vernieuwends" komt er al een aantal jaren niet meer vandaan, behoudens de dual pixel AF, maar zo innoverend was die (vooralsnog) nu ook weer niet.
In die zin ben ik blij dat Pentax ook duidelijk stelt dat het hun niet om gimmicks gaat, maar om beeldkwaliteit.
Dat zijn veel gebruikers denk ik afgelopen jaren beetje uit het oog verloren door in eerste instantie de MP-race en nu de "gimmick-race".

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2015, 14:11:42 »
Volgens mij kan je bij NIKON APS-C lenzen op FF gebruiken. Uiteraard wordt dan wel 'terug'geschakeld...

Eens dat Sony het meest vernieuwend is, maar NIKON is met zijn FF reeks in de 2000 euro klasse ook echt goed bezig!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2015, 14:04:33 »
MP sensor is één element, maar PENTAX zal over de hele linie moeten gaan scoren om (noem een dwarsstraat) NIKON een voet dwars te kunnen zetten..

Kwaliteit van het beeld (ruis, scherpte), (professioneel) support!, thetering, betere AF (meer punten, hogere gevoeligheid), goed flitssyteem lijkt ook niet overbodig, enz. enz.

En dan ook nog een aantrekkelijke prijs. Dat is ze met MF formaat gelukt en ik daarom hoopvol uit naar de FF. Maar prestaties staan één en prijs pas twee..

Inderdaad, de keuze voor 24 MP versus 36 MP is naar mijn idee totaal irrelevant. Ik denk dat de "meer of minder" MP-race nu wel zo een beetje gelopen is.
Diegenen die zich in hun keuze voor een fotocamera alleen maar laten leiden door het aantal MP kunnen denk ik beter een Nokia smartphone kopen van 80 MP  :evil: ;C :angel:

Ik denk dat de FF van Pentax een unieke en naar mijn idee zeer goede optie heeft: het kunnen gebruiken van APS-C lenzen op een FF camera. Naar mij bekend heeft geen enkel merk dat (tot nu toe).
Daarmee maak je het dus voor huidige APS-C gebruikers mogelijk om hun bestaande lenzen arsenaal te behouden en geleidelijk aan "in te wisselen" voor FF lenzen om het volledige potentieel van FF uit je camera te gaan halen. Ook het gebruik van oude analoge FF lenzen (vaak goede kwaliteit voor redelijke prijs) draagt daaraan mee.
Naar mijn idee is dat al een heel goede keuze geweest van Ricoh Pentax. Ze zullen het immers in eerste instantie toch van bestaande Pentax gebruikers moeten gaan hebben.

De nieuwe Pentax FF zal naar mijn idee niet gaan leiden tot aanmerkelijk meer Pentax gebruikers, wel tot overstappers van Pentax APS-C naar Pentax-FF.
Zie ook de verwachting van de commerciële man van Ricoh Pentax >> http://www.dpreview.com/articles/6552079527/cp-2015-ricoh-imaging-interview-full-frame-dslr-may-have-something-extra-built-in?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=generic
Ze komen blijkbaar ook met "iets extra's".....

Het blijft nog steeds "behelpen" met de marketing van Ricoh Pentax. Daar waar Sony kosten nog moeite bespaard, blijft Ricoh Pentax "achter". Wellicht bewust tot ze echt iets hebben om over te roepen? Laten we wel wezen, na overname van Minolta heeft het Sony ook heel wat jaren gekost om op niveau van Canon en Nikon te komen. En laten we wel wezen, wat is naast de "dual pixel" uitvinding nu bij Canon vandaan gekomen? De Canon 7D mark II is niet eens zo goed ontvangen. In het starters segment blijf ik van mening dat de Canon sensoren aardig tekort schieten qua prestaties. Maar ja, het merk is wel "bekend". Op dit moment is naar mijn idee Sony het merk dat het meeste progressie boekt in ontwikkeling en groei. Naast innovatie direct een goede marketing.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2015, 13:06:06 »

Er zijn nog 20..0...... wachtende voor U, dus achteraan sluiten meneerke :D :D

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2015, 12:55:34 »
Als de FF van Pentax onverwacht toch een 24mps gaat zijn .. ipv van de nu verwachte 36mps ...  gaat ik echt twijfelen of mijn "merktrouw" wel zo handig is.

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2015, 12:50:58 »
Als de FF van Pentax onverwacht toch een 24mps gaat zijn .. ipv van de nu verwachte 36mps ...  gaat ik echt twijfelen of mijn "merktrouw" wel zo handig is.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2015, 12:03:10 »
Ik ben het eens met je constatering maar verwonder me over je conclusie. Geringe aantallen gebruikers komen niet door het ontbreken van professionele apparatuur, de grote consumentenmassa waar de fabrieken van moeten roken gebruiken de eindeloze series APS-C cameras van zowel Nikon, Sony als Canon om de vraag naar objectieven aan te jagen. Op de bodies wordt geld verloren, op de objectieven wordt grof verdiend.

Je hebt helemaal gelijk. Ik schreef iets anders dan ik eigenlijk in mijn hoofd had :) Of PENTAX nu komt met een "killer" FF (prof) of een "killer" APS-C (hobby) maakt niet uit. Maar net zoals SONY heeft gedaan, moet je echt met een giga stap komen om de big boys van CANON en NIKON bij te houden...

Wel vermoed ik (geen bewijs) dat een FF camera in de line-up ook een positief effect heeft op de verkoop van APS-C. Laat ik het zo formuleren: als ik nu wist wat ik nu weet en mijn eerste camera zou kopen, zou ik er rekening mee houden dat ik door zou kunnen groeien. Dit is geen discussie over beter/slechter en over wel/niet noodzakelijk, maar simpelweg: je investeert een flink bedrag in glas, vaak opgeteld duizenden euro's!, en dan bescherm je die investering zoo goed mogelijk.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Bumblebee

• Full Member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2015, 11:47:46 »
 ....... een killer FF camera ........... Dat zou leuk zijn  8)     
Old guys rule: The older I get, the better I was.

newmikey2

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2015, 11:30:09 »
Ik hou de cijfers niet exact bij, maar vermoed dat het geringe aantal PENTAX gebruikers (en dus lezers!) daar wel eens debet aan zou kunnen zijn. PENTAX (RICOH) zal dus echt met een killer FF camera moeten komen om weer mee te gaan tellen.
Ik ben het eens met je constatering maar verwonder me over je conclusie. Geringe aantallen gebruikers komen niet door het ontbreken van professionele apparatuur, de grote consumentenmassa waar de fabrieken van moeten roken gebruiken de eindeloze series APS-C cameras van zowel Nikon, Sony als Canon om de vraag naar objectieven aan te jagen. Op de bodies wordt geld verloren, op de objectieven wordt grof verdiend.

Een FF model is van groot belang voor een uitzonderlijk kleine populatie van fotografen. Het zal dus ook het aantal Pentax gebruikers niet vergroten (net zo min als de 645 dat doet) maar in het meest opportune model zal het wel de kwaliteitsperceptie van het merk opschroeven. Ik vind het echter véél te vroeg om te gaan roepen dat het uitkomen van een FF model het aantal Pentax gebruikers zal doen stijgen - ik zie daar vooralsnog géén enkel bewijs voor.

Voor wat betreft dat blad: acht, nèt als Zoom focust het op de kleinste gemene deler van hobby/vakantie-fotografen en recycleert het onderwerpen uit afgelopen jaargangen met eindeloze voorspelbaarheid. Objectiviteit zul je daar niet vinden, evenmin als openheid voor alternatieven voor de grote merken. Vergelijk het met bladen over computertechniek die zich focussen op Windows en OSX maar spectaculaire ontwikkelingen als de Raspberry Pi pas oppikten toen de gevestigde Linux bladen er al twee jaargangen over volgeschreven hadden.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Chip Foto Video en PENTAX
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2015, 11:02:53 »
Een beetje droevig de laatste Chip Foto Video doorgenomen. Waar vroeger de artikelen en testen gingen over CANON, NIKON, SONY en PENTAX is dat inmiddels behoorlijk veranderd. PENTAX wordt niet of nauwelijks meer genoemd. SONY is bezig aan een opmars (staat op de hoogste plaatsen in rankings).

Uiteraard zal een link met het marketingbudget bestaan, maar dat zal echt niet de enige reden zijn. Vaak is redactie en marketing echt wel gescheiden, anders gaat het snel bergafwaarts met een objectief blad.

Ik hou de cijfers niet exact bij, maar vermoed dat het geringe aantal PENTAX gebruikers (en dus lezers!) daar wel eens debet aan zou kunnen zijn. PENTAX (RICOH) zal dus echt met een killer FF camera moeten komen om weer mee te gaan tellen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda