Auteur Topic: Poll: Handmatig scherpstellen  (gelezen 4619 keer)

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Poll: Handmatig scherpstellen
« Reactie #29 Gepost op: 22 maart 2015, 10:56:49 »
Ik stel alleen maar handmatig scherp omdat de foto anders net niet scherp genoeg wordt daar waar ik dat wil.
Ik heb net een (ms) oogzenuwontsteking gehad en mijn zicht was nog maar heel weinig.
Nu zie ik weer wat maar kleur en contrast laten nog na.
Daarom vertrouw ik nu bij het handmatig scherpstellen op het piepje dat ik hoor als ik scherpstel op het punt dat ik scherp wil hebben.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #29 Gepost op: 22 maart 2015, 10:56:49 »

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
« Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2015, 13:53:47 »
Met het standaard matglas en soms ook met behulp van de indicator. Ik heb wel begrepen dat er met een ander matglas nog winst te behalen valt, misschien dat ik dat ook nog wel eens ga proberen.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #27 Gepost op: 25 februari 2015, 21:04:35 »
Tja, je hebt natuurlijk altijd een baas boven baas  :lolk:.

en geen last van al die keuze mogelijkheden. Alweer een kopzorg minder  ;C
gr. Joop

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2015, 12:47:32 »
Ik heb het vinkje aangezet, zou nu wél moeten kunnen
Yep, er is nu een knop 'Verwijder stem' bijgekomen. Bedankt voor deze service Kees SC.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #25 Gepost op: 25 februari 2015, 09:38:57 »
Nu je het zo zegt, je hebt gelijk: de eerder gemaakte keuze blijkt nadien niet meer te kunnen worden aangepast.
Ik dacht dat ik bij het opzetten van de poll de optie 'Keuze nadien aanpassen' had aangevinkt, maar zo te zien heb ik dat dan toch niet gedaan (kan dat niet meer terug zien). Ik heb als starter van de poll wel de mogelijkheid om nog wat zaken aan te passen, maar dit niet. We zullen er dus mee moeten leven.

Groet,  Peter

Ik heb het vinkje aangezet, zou nu wél moeten kunnen

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2015, 08:59:07 »
Ik gebruik voor mijn schaatsfoto's normaal met de hand scherpstellen op een bepaald punt en dan een korte serie schieten.
Bijvoorbeeld als er 100 kinderen een 100 meter sprint rijden en je van iedereen een scherpe foto wilt hebben.
Daarmee ligt mijn houdbaarheidspercentage (mooie scrabble optie) altijd het hoogst, autofocus mist er te veel van (zelfs met de Sigma 70-200 en K30).
Ik gebruik het groene wiebertje, aangevuld met visuele controle door er even een stukje voor en achter te focussen en mijn keuze te maken.
Bij macro's op statief kan LiveView heel af en toe nuttig zijn, maar dat is eigenlijk al weer even geleden.

Je zou bij de schaats foto's ook de scherpte val kunnen gebruiken, waar bij je objectief op MF staat en je body op AF-S, je houd de ontspanknop ingedrukt en zo gauw het overwerp door de scherpte gaat, ontspan de camera van zelf, wel even aan zetten in het menu.

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2015, 21:40:09 »
Mijn Pentax 67 kan ik alleen maar handmatig scherpstellen  :P

Tja, je hebt natuurlijk altijd een baas boven baas  :lolk:.

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2015, 21:03:27 »
Mijn Pentax 67 kan ik alleen maar handmatig scherpstellen  :P

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2015, 14:28:54 »
Wissel je dan regelmatig tussen matglas en Katzeye of heb je in één toestel het standaard matglas en in een ander toestel een Katzeye zitten? Lijkt me namelijk best wel een gedoe om die steeds weer om te moeten wisselen.

Groet,  Peter
Hi Peter,
ik heb het originele matglas vervangen door een Katzeye met wig en die zit er gewoon standaard in.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2015, 21:10:05 »
Ik gebruik voor mijn schaatsfoto's normaal met de hand scherpstellen op een bepaald punt en dan een korte serie schieten.
Bijvoorbeeld als er 100 kinderen een 100 meter sprint rijden en je van iedereen een scherpe foto wilt hebben.
Daarmee ligt mijn houdbaarheidspercentage (mooie scrabble optie) altijd het hoogst, autofocus mist er te veel van (zelfs met de Sigma 70-200 en K30).
Ik gebruik het groene wiebertje, aangevuld met visuele controle door er even een stukje voor en achter te focussen en mijn keuze te maken.
Bij macro's op statief kan LiveView heel af en toe nuttig zijn, maar dat is eigenlijk al weer even geleden.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2015, 19:38:24 »
Die optie kan ik niet vinden.  ???
Nu je het zo zegt, je hebt gelijk: de eerder gemaakte keuze blijkt nadien niet meer te kunnen worden aangepast.
Ik dacht dat ik bij het opzetten van de poll de optie 'Keuze nadien aanpassen' had aangevinkt, maar zo te zien heb ik dat dan toch niet gedaan (kan dat niet meer terug zien). Ik heb als starter van de poll wel de mogelijkheid om nog wat zaken aan te passen, maar dit niet. We zullen er dus mee moeten leven.

Groet,  Peter

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2015, 19:27:42 »
...Voor handmatig scherpstellen heb ik een Katzeye screen aangeschaft... ...Bij macro gebruik ik toch wel regelmatig handmatige scherpstelling en gebruik dan het groene wybertje in combinatie met matglas....

Wissel je dan regelmatig tussen matglas en Katzeye of heb je in één toestel het standaard matglas en in een ander toestel een Katzeye zitten? Lijkt me namelijk best wel een gedoe om die steeds weer om te moeten wisselen.

Groet,  Peter

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2015, 19:24:11 »
... (en ook om je eerder gemaakte keuze weer aan te passen).
Die optie kan ik niet vinden.  ???
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2015, 19:21:09 »
...Ik heb hier Live view aangevinkt, maar ik gebruik eigenlijk net zo vaak het matglas...

Het is bij deze poll mogelijk om meerdere opties te kiezen (en ook om je eerder gemaakte keuze weer aan te passen).

Groet,  Peter

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2015, 15:22:25 »
Voorop gesteld, ik stel niet zo vaak handmatig scherp (vooral portretten en macro). Ik heb hier Live view aangevinkt, maar ik gebruik eigenlijk net zo vaak het matglas.

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2015, 11:50:40 »
Gebruik bijna altijd AF met centrale focuspunt.
Voor handmatig scherpstellen heb ik een Katzeye screen aangeschaft. Heb nog een paar SMC M objectieven (85/F2 en 135/F2.5). Bij macro gebruik ik toch wel regelmatig handmatige scherpstelling en gebruik dan het groene wybertje in combinatie met matglas.
Een enkele keer gebruik ik handmatig scherpstellen tijdens sport. Mijn horden foto's bijvoorbeeld zijn met MF gemaakt. Vooraf scherpstellen op een bepaalde horde en vlak voordat de atleet over de horde gaat afdrukken en een serie schieten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2015, 21:45:34 »
Bijna altijd AF, middelste focuspunt

Offline Cliff-SP3

• Senior Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2015, 21:28:03 »
Bij de K en M objectieven maak ik vaak gebruik van de scherptediepte schaal op deze objectieven. Vooral als ik zo maar een beetje rond loop met de camera. Zet dan "oneindig" op bijvoorbeeld 8 op de diafragmaschaal en dan weet je je scherpte bereik. Werkt prima en je zit niet zo aan die afstandsring te draaien :D  Grt. Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2015, 15:01:31 »
... maar is MF niet iets wat je bij uitzondering gebruikt?... ...maar sommigen vinden het gewoon leuk. Niets mis mee, maar ... niet echt nodig....

Zoals gezegd zijn wij bij Pentax gezegend met een hele reeks mooie M, A en K lenzen. Deze lenzen kunnen nog heel goed op de moderne camera's gebruikt worden maar hebbn geen autofocus.

Groet,  Peter

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2015, 14:50:20 »
Als ik bewust foto´s van iets "bijzonders" maak, zoveel mogelijk alles op handmatig.
Als ik wandel op en gewoon foto´s schiet dan lekker volautomatisch op de groene stand en op AF.

Ik maak voor mijzelf duidelijk een verschil, soms is mijn camera alleen maar voor leuke plaatjes en dan wil ik gewoon nergens aan hoeven te denken, specifiek foto´s maken is een heel ander verhaal.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2015, 14:48:30 »
Voor de duidelijkheid: niet om te trollen  ;D maar is MF niet iets wat je bij uitzondering gebruikt? De AF (ja, zelfs bij de achterlopende PENTAX  8) ) is tegenwoordig gewoon erg goed. En dat het bij slecht licht minder werkt is met goed glas e.d. ook te ondervangen. Gewoonte, daar kan ik inkomen. Dat is net zoals schakelen in een auto. Een automaat doet dat beter dan 99% van de bestuurders, maar sommigen vinden het gewoon leuk. Niets mis mee, maar ... niet echt nodig.

Van te voren scherpstellen op een bepaalde plaats en dan maar hopen dat het juiste plaats is, tja... Is de AF echt niet snel genoeg?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2015, 14:48:09 »
Leuk dat er al zoveel op de poll gereageerd wordt  :good:.
Ik stel zelf meestal handmatig scherp m.b.v. het standaard matglas (op zicht dus) en gebruik de scherpstelindicator van de K30 als hulpmiddel als ik zeer snel moet scherpstellen. Regelmatig vind ik het echter best lastig om zeer nauwkeurig op een specifiek punt (bijvoorbeeld op het oog van een vogel) scherp te stellen. Op mijn analoge spiegelreflex had ik zo'n wig in het screen zitten waarbij je het deel waarop je scherpstelde boven en onder de wig op gelijke hoogte moest brengen. Ik heb het idee dat dit nauwkeuriger werkte dan het huidige matglas. Nadeel was wel dat het screen met de wig onder bepaalde omstandigheden zwart werd.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2015, 14:29:49 »
Bijna altijd Handmatig ,waarom? is een Tik van vroeger, heb het zo aangeleerd.
Werkt voor mij het Beste  ;D

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2015, 14:13:22 »
Sport en concerten: altijd AF, middelste punt. Macro ook meestal. Hele enkele keer MF bij makro (1 op 1000) MF en dan het groene vierkantje plus het oog :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2015, 14:02:52 »
met focus-peak op de K-01