Auteur Topic: Upgrade, Welke Pentax kiezen?  (gelezen 1859 keer)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Upgrade, Welke Pentax kiezen?
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2015, 18:49:23 »
:P  morgen wordt het warmer....  :angel:

:D  :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2015, 18:49:23 »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2015, 18:30:46 »
 :P  morgen wordt het warmer....  :angel:

Offline koensteunenberg

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2015, 18:18:35 »
Als het wat warmer weer is sla ik dat aanbod natuurlijk niet af :P
Dus je werkt in Almelo?

DA 18-55 ii, DA 50-200, 40 LTD.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2015, 18:03:48 »
@Kees SC, dat proeven is trouwens ook wel een goed idee, maar ik weet niet of er veel forummers in de buurt van Almelo wonen... en of ze daar op zitten te wachten :P

Ik! Ik kom net binnen, uit Almelo! En morgen ben ik er weer, en woensdag ook etc. Ik zit er niet op te wachten, daar is het nog te koud voor.  ;). Maar van mij kun je mijn camera best eens uitproberen.

Offline koensteunenberg

• Full Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2015, 17:04:53 »
Het zal een tweedehandse body worden het zal helaas nog wel even sparen worden tot het einde van het jaar (of eerder...), ik heb namelijk geen baantje en moet het doen van mijn zakgeld, verjaardagsgeld etc etc...

Ik wil de camera voor vele soorten fotografie gaan gebruiken.

@Kees SC, dat proeven is trouwens ook wel een goed idee, maar ik weet niet of er veel forummers in de buurt van Almelo wonen... en of ze daar op zitten te wachten :P

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2015, 12:18:22 »
Hallo Koen,

Je hebt al een aardig overzicht gekregen van OudjesEric maar ook een hele belangrijke vraag van Serpiente: wat is je budget?
Ik begrijp dat jij je K-m verkocht hebt (?) en dat je nu de K20 zou gebruiken. Dan is elke stap die je aankaart (K-5, K-5II, K-3) een grote stap vooruit. Ik maakte destijd de stap van de K-x naar K-5 en daar kan ik nog steeds heel goed mee vooruit.
Maar het budget: hoeveel heb je te besteden? Een tweedehands K-5 is momenteel goed betaalbaar (al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van het budget wat je hebt), voor de K-5II en K-3 moet je beduidend méér neerleggen. Dat verschil kun je in goed glaswerk steken als je dat nog niet hebt. Want een upgrade van je body met een stel matige lenzen heeft natuurlijk geen zin.

Een andere keus is: 2e hands of nieuw. Dat scheelt ook heel veel maar voor beiden is wat te zeggen. Zelf koop ik als het mogelijk is 2e hands maar dan neem je natuurlijk bepaalde risico’s. Maar een K-5II is nieuw € 700,--. Voor de helft daarvan heb je een 2e hands K-5…… Voor een K-3 komen daar nog zo’n € 300,-- bij, maar ook die zijn 2e hands wel weer verkrijgbaar. Kortom, een lastige keus!
Maar ik denk (als ik zo naar je ambities kijk) dat je wel aan een upgrade toe bent. Ga eens naar een fotozaak waar je ze kunt voelen (helaas zijn dat er niet zoveel, alleen de K-3 zie je regelmatig in de voorraad voorbij komen) of ga eens bij een medeforummer langs om eens te “proeven”.

SUCCES!!

newmikey2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2015, 00:27:50 »
En wat zijn de grootste verschillen tussen de K-3 en K-5 IIs?
K-3 heeft dual kaartslot, 24Mp ipv 16Mp en nog nieuwere focus-module. K-5 IIs is al akelig scherp en haalt het uiterste uit lenzen en de K-3 idem ditto (meer dan de wat oudere K-5 uit eigen ervaring). Als je zoals velen je camera wilt gebruiken met de zeer handzame en bruikbare 16-85 of 18-135 van Pentax of met andere redelijke middenklassers qua scherpte dan zal je het verschil tussen de K-3 en de K-5 IIs nauwelijks opvallen tenzij je persé sport (focus tracking) nodig hebt. Als je al primes hebt, zal je bij de meeste ISO waarden ook niet zo heel veel verschil ontdekken (misschien alleen bij ISO80).

Als je vaak en véél cropt zijn die 8Mp extra op de K-3 handig, anders is het slechts een aanslag op de verwerkingssnelheid van je PC bij het nabewerken. Het verschil is immers maar een randje pixels van zo'n tussen de 4 en de 500 pixels breed rondom (6016 x 4000 tegenover 4928 x 3264).

Kijk ook eens naar de net aangekondige KS2 die met zijn uitklapbaar LCD scherm toch ook weer heel wat nieuws lijkt te bieden. De K5-IIs is op dit moment EOL en dus als je hem vindt wel echt een koopje.

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2015, 00:06:35 »
Budget en wat je ermee gaat doen is ook handig om te weten. :)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2015, 23:26:56 »
Het antwoord is 'Ja' - daar kan je allemaal voor kiezen en dan word je gemiddeld genomen niet teleurgesteld...  ;)

De vraag is natuurlijk wel wat je er mee wilt doen en wat je belangrijk vindt.
Het verschil tussen K3 en K5 in autofocus snelheid is, volgens de mensen die beiden hebben, aanzienlijk.
Doe je veel sport foto's dan ga je veel plezier hebben van de K3.
Nu kost die K3 je ook al gauw 3 tot 4 keer zoveel als de ouwe trouwe K5.
Die K5 kun je echter alleen 2dehands krijgen en zelfs de K5II(S) is nieuw al een stuk dunner gezaaid.

De K5II (S) zit er tussenin qua prijs en prestaties voor autofocus.
De 'S' zit, zoals je ws wel bekend, in het ontbreken van het low pass filter, wat theoretisch scherpere foto's produceert.
Zo'n filter zal hele fijne details en patronen in een foto vervagen om moiré effecten te voorkomen.
Iets wat je met name kan krijgen bij heel fijn geweven textielsoorten, waarbij valse kleuren en mozaïek patronen ontstaan.

De gebruikers zijn het meestal niet eens of dat zinvol is of niet en of je nu wel of niet het verschil ziet.
Hier een test die het verschil wel ziet en belangrijk vindt: [size=78%]https://focusmedia.nl/review/pentax-k5-iis.html[/size]

Het blijft een plus en min sommetje waar je waarde aan hecht en of je dat kunt en wilt betalen.
Succes met beslissen, er zijn vast nog wel wat eigenaars van die camera's die een duit in het zakje willen doen...

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline koensteunenberg

• Full Member
  • *
Upgrade, Welke Pentax kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2015, 22:15:59 »
Aangezien ik wil upgraden wil ik eigenlijk nog wel iets meer specifiek advies.

Zal ik kiezen voor een K-3, K-5, K-5 II of K5 IIs? En wat zijn de grootste verschillen tussen de K-3 en K-5 IIs?

En zijn al deze camera's ook compatible met een eyefi kaart?